JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 12-2002

Prestigen tapaus
oire vääristymistä

Öljytankkeri Prestigen tuhoutuminen Espanjan rannikolla on oire koko merenkulkualan raskaista vääristymistä. Näin esittävät Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, Greenpeace ja Maailman luonnonsäätiö WWF yhteisessä kirjeessään YK:n pääsihteerille Kofi Annanille. Järjestöt vaativat YK:lta toimia, joiden seurauksena vajaakuntoisten alusten liikkuminen maailman merillä saadaan loppumaan.

Merenkulkuun liittyvät asiat, kuten laivojen kunnon valvonta, on muutettava läpinäkyviksi. Turvallisuuden vähimmäistasoa on kohotettava merillä liikkuvien ihmisten ja ympäristön suojelun nimissä. Kolmen järjestön harvinaisessa yhteisesiintymisessä vaaditaan koko merenkulkualan pelisääntöjen perusteellista uudistamista. Kolmikon mielestä mukavuuslippulaivajärjestelmä on lopetettava ja alusrekistereitä ylläpitävät valtiot on tehtävä kansainvälisoikeudellisesti vastuullisiksi velvollisuuksiensa täyttämisestä.

Nykyinen sääntelyjärjestelmä perustuu kirjeen lähettäjien mukaan paljolti onnettomuuksissa paljastuneiden puutteiden paikkailuun. Järjestelmää heikentävät kompromissit, joita on tehty varustamoiden lyhytnäköisten tarpeiden tyydyttämiseksi. Vanhojen öljytankkereiden liikennöinnin lopettamiselle annettu pitkä määräaika on tästä paljastava esimerkki.

Prestigen onnettomuutta koskevassa kommentissaan ITF:n pääsihteeri David Cockroft sanoo, että vanhan ja huonokuntoisen aluksen päästäminen Espanjan rannikon ankariin talviolosuhteisiin oli sulaa hulluutta.

USA:n ITF-tarkastajat tuloksekkaita

Yhdysvalloissa ammattiliitto SIU:n ITF-tarkastajat onnistuivat hankkimaan varustamoilta tammi-lokakuussa rästipalkkoja merimiehille 550 000 euron arvosta. Neljännes siitä kertyi hiljattain tapauksessa, jossa Maltan lipun alla purjehtivan MSC Zrinin kroatialaiselle miehistölle ei oltu maksettu palkkaa viiteen kuukauteen. ITF-tarkastaja pysäytettyä aluksen Newport Newsissä Virginiassa varustamo maksoi palkkasaatavat muutamassa tunnissa.

Toisessa äskettäisessä tapauksessa Esopassa New Jerseyssä ITF-tarkastaja sai selville, että Kyprokselle rekisteröidyn Panamax Luckin varustamo maksoi merimiehille vain puolet sopimuksessa sovitusta tasosta. Ongelma ratkesi parissa päivässä tarkastajan esitettyä varustamolle tiukan vaatimuksen sopimuksen kunnioittamisesta.

Trico taipui järjestäytymisoikeuteen

Yhdysvaltalainen Trico Marine, joka toimii öljy- ja kaasuyhtiöiden alihankkijana off-shore-tuotantoalueilla, on taipunut työntekijöidensä järjestäytymisoikeutta koskevassa kiistassa. Meksikonlahdella Tricon painostamiseen osallistuivat kaikki neljä ammattiliittoa, jotka organisoivat Yhdysvalloissa merenkulun henkilökuntaa. Neuvotteluissa Trico sitoutui lähettämään jokaiselle työntekijälleen kirjeen, jossa yhtiö vakuuttaa, että kaikilla työntekijöillä on oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen ja ettei ketään painosteta ay-toiminnan vuoksi.

Tärkeässä roolissa painostusrintamassa oli Norjan öljy- ja kaasuteollisuuden liitto Nopef. Se uhkasi panna Tricon Norjassa boikottiin, ellei yhtiö ota reilua kantaa ammatilliseen järjestäytymiseen. Painostukseen osallistui myös Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka jäsenkuntaan Merimies-Unioni kuuluu. Viime keväänä Trico aloitti Lontoossa oikeusjutun ITF:ään vastaan syyttäen sitä toimintansa vaikeuttamisesta.