JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 11-2002

Loistoristeilijä on
usein "sweatship"

Yhdysvalloissa ay-liike kutsuu nimellä sweatshop (hikipaja) työpaikkoja, joissa työehdot rikkovat lakien ja työehtosopimusten vähimmäisnormeja. Nyt termistä on kehitetty risteilyalusten usein kurjiin työehtoihin viittaava nimitys sweatship (hikilaiva). Sitä käyttää mm. Britanniassa toteutettava kampanja risteilyalusten työntekijöiden työehtojen kehittämisen puolesta.

Risteilyalusten palveluksessa ympäri maailmaa on 150 000 työntekijää. Heistä 114 500 on työssä samanaikaisesti. Risteilyalusten matkustajamäärä on noussut vuosittain 1970-luvulta lähtien ollen nyt 12 miljoonaa vuodessa. Heistä 61 prosenttia on pohjoisamerikkalaisia ja 22 prosenttia eurooppalaisia.

Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n mukaan kehitysmaissa on työvoiman värvääjiä, jotka veloittavat värväämiltään jopa 1 500 euroa lentolipuista, lääkärintarkastuksesta ja "hallintokuluista". ITF muistuttaa, että menettely rikkoo kansainvälisiä normeja. Eräät varustamot keräävät uuden työntekijän ensimmäisten kuukausien palkasta takuusumman rajoittaakseen työntekijän mahdollisuuksia lähteä työpaikasta. Tällainen työsuhde täyttää kansainvälisin sopimuksin kielletyn pakkotyön tunnusmerkit, ITF huomauttaa.

 

Kampanjapäivän
aiheena turvallisuus

Kymmenien maiden merimiehet ja merenkävijöiden ammattiliitot osallistuivat Maailman merenkulun päivän 26.9. viettoon. Keskeisenä aiheena oli työturvallisuus.

Euroopassa järjestettiin seminaareja, keskustelufoorumeita ja tiedotustilaisuuksia mm. Ruotsissa, Espanjassa, Britanniassa ja Venäjällä. Papua Uusi Guineassa maan pääministeri osallistui tapahtumaan, jolla kunnioitettiin työssään maailman merillä kuolleiden ja loukkaantuneiden muistoa. Filippiineillä ay-aktiivit pystyttivät Merenkulkumuseoon näyttelyn ja organisoivat kansainvälisen kampanjapäivän kunniaksi keilailuturnauksen.

ITF:n merenkulkujaoston sihteeri Jon Whitlow muistutti, että turvallisuus ontuu, elleivät työntekijät ole saaneet pätevää koulutusta ja elleivät he voi työskennellä vapaana painostuksesta.

Mukavuuslippu
uhkaa kalakantoja

Mukavuuslippujärjestelmä on armoton paitsi alusten miehistöille myös valtamerten kalakannoille. Näin voidaan tiivistää ITF:n ja ympäristöjärjestö Greenpeacen yhteinen viesti syksyn alussa Johannesburgissa pidetylle kestävän kehityksen kongressille. Analyysi mukavuuslippujärjestelmän haitoista valtamerten kalakannoille sisältyy ITF:n ja Greenpeacen Johannesburgissa julkistamaan raporttiin "More Troubled Waters". Britannian hallitus tukee sen johtopäätöksiä.

Raportissa todetaan, että työelämän kansainvälisten perusnormien kunnioittaminen muodostaa perustan merenkulun ja kalastusteollisuuden kestävälle kehitykselle. Mukavuuslippujärjestelmä jättää kunnollisen valvonnan ulkopuolelle suuren määrän aluksia. Osaa niistä käytetään kalakantoja vastuuttomasti tuhoavaan ryöstökalastukseen.

Itä-Timorissa
ensimmäinen sopimus

Maailman nuorimmassa valtiossa Itä-Timorissa on solmittu ensimmäinen merenkulkualan työehtoja sääntelevä sopimus. Sen ovat allekirjoittaneet australialainen varustamo Perkins Shipping ja itätimorilaisten ay-organisaatio. Asiakirja koskee Dilin rahtisatamassa toimivien työehtoja. Australian merenkulun ammattiliiton MUA:n mukaan sopimus saattaa myöhemmin auttaa itätimorilaisia pääsemään merenkulkuoppiin Fourcry aluksessa.

Itä-Timor oli Portugalin siirtomaa viisi vuosisataa, kunnes Indonesia miehitti alueen 1970-luvun puolivälissä. Itä-Timor kuuluu maailman köyhimpiin maihin.