JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 10-2002

Loistoristeilijät
kurjia miehistölle

Nigeriassa ilmestyvä The Guardian julkaisi hiljattain laajan selostuksen Karibialla seilaavien loistoristeilijöiden työntekijöiden asemasta. Jutun mukaan yli 100-tuntiset työviikot eivät ole harvinaisia ja matalimmat tuntipalkat eivät yllä edes euroon. Kansimiehistöllä, koneenhuoneen työläisillä sekä ravintolahenkilöstöllä ei tavallisesti ole minkäänlaista sairasvakuutusta eikä muitakaan sosiaalietuja.

Suuri osa mukavuuslippujen alla operoivien risteilyalusten työntekijöistä on värvätty kehitysmaista. Tulokkaat eivät yleensä ole saaneet tehtäviinsä minkäänlaista ammatillista koulutusta. "Työnantajat kohtelevat miehistön jäseniä kuin appelsiineja. Miehet ja naiset puristetaan kuiviksi ja heitetään sitten hyödyttöminä menemään", henkilöstöpolitiikkaa kuivailee Miamissa toimiva asianajaja Charles Lipcon, joka puolustaa vuosittain yli sadan sorretun merimiehen oikeuksia.

Miamissa päämajaansa pitävän Tropicana Cruises -varustamon tiedottaja Ruthona Devlin vastaa syytöksiin, että tulijat etsivät keinoja parantaa tulotasoaan, eikä ketään ole värvätty aluksille aseella uhkaamalla.

Guardianin selostuksen mukaan norjalaisessa omistuksessa olevat Royal Caribbean Cruise Lines ja Norwegian Cruise Line tarjoavat paremmat työehdot kuin Karibian loistoristeilijöiden muut varustamot, mutta norjalaisyhtiöissäkin työehdot alittavat Yhdysvalloissa noudatettavat normit. Runsaasti työehtojen surkeutta koskevia valituksia tehdään Carnival Cruise Linesilta, jolle on vuosien mittaan toimitettu suomalaisilta telakoilta useita aluksia.

"Pyssymiehiä, terroristeja ja huumekauppiaita"

Australian merimiesten ammattiliitto MUA on viime kuukausina jatkanut kovaa kamppailuaan maansa alusten ulosliputusta vastaan. Se ei ole kuitenkaan vaikuttanut ratkaisevasti varustamoihin ja Australian hallitukseen. Viimeksi elokuun lopulla rahtialus Wallarah vaihtoi omistajaa, nimettiin Ikunaksi ja siirrettiin Tongan alusrekisteriin. Alus jatkaa ulkomaisine miehistöineen liikennöintiä Australian satamien välillä.

MUA:n sihteeri Mick Doleman pitää tapausta raivostuttavana. "Jälleen laadukas australialainen alus on myyty ulkomaiseen hallintaan ja australialaiset merimiehet ovat menettäneet työpaikkojaan. Hallitus kutsuu maahamme maineeltaan kyseenalaisia porukoita, pyssymiehiä, terroristeja ja huumekauppiaita." Hän viittasi paljastuksiin, joita hiljattain on tehty Tongan rekisterissä olevista aluksista.

Australialaisen Sun Heraldin kirjoittaja puolestaan kummeksuu sitä, että viranomaiset päästävät bangladeshiläisiä merimiehiä rannikkoliikenteeseen ilman työlupia ja turvatarkastuksia. "Bangladeshiläisillä riksakuskeilla ei ole samanlaista pääsyä Australian työmarkkinoille", kirjoittaja muistutti.

Kreikasta valitus ILO:lle

Kreikan hallitus joutuu vastaamaan Kansainvälisessä työjärjestössä ILO:ssa 21.6. päätöksestään määrätä lakossa olleet merimiehet töihin. Määräys rikkoi työelämän kansainvälisiä sopimuksia, kuten järjestäytymisoikeutta koskevaa sopimusta nro 87. Kreikan merimiesten federaatio (PNO) aikoo jättää Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n tukemana Kreikan hallituksen menettelystä valituksen ILO:lle. Jos työläiset olisivat kieltäytyneet noudattamasta määräystä palata töihin, heidät olisi voitu tuomita vankilaan ja sakkoihin.