JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 4-2002

Tunneli Irlannin meren ali

Työ Irlannin meren ali menevän tunnelin rakentamiseksi on aloitettu. 105-kilometrisestä kulku- ja kuljetusväylästä tulee maailman pisin tunneli. Noin 35 miljardia euroa maksavan hankkeen on määrä valmistua 2012. Tunneli yhdistää Dublinin ja Holyheadin.

Irlannin merellä operoivien varustamoiden edustajat ovat kommentoineet tunnelin tulevia vaikutuksia toiveikkaasti. He arvelevat, että Irlannin talouden nopea kasvu jatkuu, eikä tunneli aiheuta notkahdusta meriliikenteeseen. Irish Ferries Freightin tiedottaja muistuttaa, että Ruotsin ja Tanskan yhdyssilta ja Englannin kanaalin tunneli eivät ole supistaneet merikuljetuksia, vaan päinvastoin piristäneet roro-liikennettä.

Saksan mukavuusalusten
työehdoista neuvotellaan

Saksassa ammattiliitto Ver.di ja työnantajajärjestöön kuuluvat varustamot ovat sopineet, että ne neuvottelevat mukavuuslipun alla seilaavien, saksalaisomisteisten alusten työehdoista. Yksityiskohtainen käsittely alkaa huhtikuun lopulla. Työnantajapuolen neuvotteluryhmän vetäjä Susanne Meyer uskoo, että kollektiivisesti ammattiliiton kanssa sovitut työehdot hyödyttävät merkittävästi saksalaisten varustamoiden toimintaa. Myös ammattiliitto Ver.di:n Dieter Benze on tyytyväinen neuvottelufoorumin perustamiseen ja odottaa neuvottelujen johtavan molempia osapuolia hyödyttäviin tuloksiin.

Saksa ja Romania
ratifioivat sopimuksen 163

Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimus 163 velvoittaa sen ratifioineita maita varmistamaan, että merimiehillä on satamissa ja aluksilla asianmukaiset sosiaaliset olot. Äskettäin Saksa ja Romania ilmoittivat liittyvänsä sopimuksen ratifioineiden maiden ryhmään. Ennen niitä vain yksitoista maata on ratifioinut sopimuksen 163: neljän Pohjoismaan lisäksi Espanja, Sveitsi, Slovakia, Tsekki, Unkari, Meksiko ja Brasilia.

Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n pääsihteeri David Cockroft luonnehtii uutista Saksan ja Romanian päätöksestä mainioksi. "Jokainen, joka työskentelee hyvinvointiasioiden parissa, ilman muuta tietää sopimuksen 163 merkityksen. Se luo toiminnallisen ja rahoitusperustan kunnollisille hyvinvointipalveluille", Cockroft toteaa. Hän toimii myös ITF:n sosiaalityötä tekevän elimen Seafarer's Trustin sihteerinä.

Cockroft sanoo, että Saksan ja Romanian liittyminen sopimukseen kannustaa kaksinkertaistamaan ponnistelut usean muun maan taivuttamiseksi ratifioimaan sopimuksen 163.

USA:n merenkulku
odottaa lisätukea

Yhdysvalloissa merimiesten ammattiliitto SIU vaatii merenkulun muiden osapuolten tavoin lisää julkista tukea maan oman lipun alla operoiville aluksille. Pääperusteluna kampanjoijat vetoavat terroristien taannoisiin hyökkäyksiin.

"Syyskuun 11. päivän traagiset olosuhteet ja jossain määrin niitä seuranneet kuukaudet muistuttavat meitä kansakuntana, että emme voi automaattisesti laskea muiden tuen varaan. Meidän on parasta olla valmiita toimimaan yksin, jos se on tarpeen", SIU:n puheenjohtaja Michael Sacco kirjoittaa liittonsa lehdessä.

Valmisteilla on uudistuksia, jotka tekevät nykyistä houkuttelevammaksi kauppalaivan pitämisen Yhdysvaltojen rekisterissä. Merimiesten verottoman tulon alarajaa vaaditaan peräti 80 000 dollariin vuodessa. Lisää tukiaisia halutaan myös telakoille, jotta Yhdysvaltojen meriliikenne olisi siltäkin osin mahdollisimman riippumaton maan ulkopuolisista tahoista.