JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 2-2002

USA:ssa kauppalaivasto
on maan turvallisuusasia

Yhdysvalloissa ammattiliitto SIU:n puheenjohtaja Michael Sacco esittää julkisen tuen lisäämistä kauppalaivastolle. Hän perustelee ehdotustaan maan kansallisilla turvallisuustarpeilla.

Vuodesta 1996 lähtien voimassa ollut merenkulun turvallisuuden ohjelma (MSP) jakaa avustuksia 47 kauppa-alukselle, jotka ovat sota- ja hätätilanteissa puolustusministeriön käytettävissä. Saccon mukaan MSP-ohjelman tuella peitetään 13 prosenttia Yhdysvaltojen lipun alla operoivan kauppalaivaston käyttökuluista.

Sacco toteaa, että järjestely on Yhdysvalloille taloudellisesti edullinen, koska se rajoittaa sotalaivaston oman kalliin kuljetuskapasiteetin tarvetta. Lisäksi puheenjohtaja muistuttaa, kuinka runsas vuosikymmen sitten Persianlahden sodan aikana eräät ulkomaiset alukset kieltäytyivät sota-alueella Yhdysvaltojen joukkojen huoltamiseen liittyneistä kuljetuksista.

Sacco vakuuttaa, että SIU:n jäsenet pysyvät uskollisina kansakunnalle erilaisissa hätätilanteissa.

Lisää lauttoja New Yorkiin

Syyskuun 11. päivän terrori-iskut tuhosivat World Trade Centerin alla sijainneen metroaseman. Se on lisännyt lauttojen tarvetta Etelä-Manhattanin ja New Jerseyn välisessä liikenteessä. Matkustajien päivittäinen määrä on lähes kaksinkertaistunut nousten 60 000:een. Reitillä on otettu käyttöön kolme uutta lauttaa.

Keniasta töihin
risteilyaluksille?

Viime kesänä Kenian viranomaiset levittivät tietoa, jonka mukaan 50 000 kenialaiselle on luvassa töitä länsieurooppalaisten varustamoiden risteilyaluksilla. Viranomaiset selostivat julkisuudessa saaneensa värväyspyynnön Al Najat Marine Shipping Companylta, jonka kotimaa on Arabiemiirikunnat.

Uutinen herätti välittömästi ihmetystä alaa tuntevien keskuudessa. Moni arveli hanketta huijaukseksi varsinkin sen vuoksi, että työpaikkojen hakijoilta oli määrä periä noin 43 euron rekisteröintimaksu ja 64 euron terveystarkastusmaksu. Muun muassa New Yorkissa toimiva Centre for Seafarers Rights arvosteli tuoreeltaan hanketta julkisesti.

Tammikuun lopulla kenialainen East African Standard -lehti raportoi, että 9 000 risteilyaluksille pyrkivää kenialaista on saanut kotimaansa passin ja että heidän paperinsa toimitetaan Arabiemiirikuntiin työstettäväksi eteenpäin. Uutisen mukaan menestyksekkäät työnhakijat sijoitetaan risteilyaluksille Euroopassa ja Amerikoissa. Yhä on kuitenkin auki, onko hanke asiallinen vai pelkkää vedätystä.

Ei edes ruokaa
Ismael Expressillä

Kuljetustyöläisten kansainvälisen liitto ITF:n tarkastajat raportoivat tammikuun lopulla rahtialus Ismael Expressin miehistön surkeasta asemasta. Palkkaa he eivät olleet saaneet kolmeen kuukauteen, eikä työnantaja antanut heille edes ruokaa. Laiva seisoi rannikkovartioston pidättämänä korjauksia varten Port Canaveralissa Floridassa.

Tarkastaja Scott Bradyn mukaan Ismael Expressillä ja monella muulla Haitin ja Floridan välillä operoivalla aluksella miehistöä kohdellaan kuin orjia.

Australiassa
korvaus ihosyövästä

Australiassa oikeus määräsi viime vuonna työnantajan maksamaan kolmelle ammattiliitto MUA:n jäsenelle korvauksen työperäisestä ihosyövästä. Suurin korvaus on noin 35 000 euroa, pienin 17 000 euroa. Ennakkotapausten rohkaisemana merimiehiä ja satamatyöläisiä organisoivan MUA:n Sydneyn seudun aluejärjestö on vienyt oikeuteen 80 muuta tapausta.