JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 1-2002

ITF: Mukavuuslipun suojassa voidaan kuljettaa räjähteitä ja terroristeja

Yhdysvaltalainen ABC TV News raportoi joulukuussa, että USA:n joukot jahtaavat 23 alusta, jotka omistaa tai joita hallitsee Osama bin Laden. Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n pääsihteeri David Cockroft kommentoi uutista muistuttamalla, että ITF varoitti pian syyskuun 11. päivän jälkeen mahdollisuuksista käyttää laivoja tuhoisalla tavalla.

Cockroft totesi, että mukavuuslippulaivojen valvonta on vähäistä. Järjestelmä suojelee niin terroristeja kuin rahanpesijöitä, vakuutushuijareita ja merimiesten riistäjiä. "Niin kauan kuin hallitukset ja YK ummistavat silmänsä siltä, että mukavuuslippujärjestelmä sallii rikollisten operoida nimettöminä, aluksilla kuljetetaan huumeita, laittomia maahanmuuttajia ja Al Qaidan tarvikkeita", Cockroft varoitti.

Lakko jätti Rotterdamin
rahdin satamatyöläisille

Satamatyöläisten lakko esti joulukuussa Rotterdamin satamassa P&O North Sea Ferriesin aikeen siirtää rahdin käsittely merimiehille. Ammatillinen keskusjärjestö FNV ja Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF tukivat työtaistelua, joka kypsytti työnantajan päivässä.

Toimiala uhattuna
Uudessa Seelannissa

Uuden Seelannin merimiesten liitto NZSU vaatii maansa päättäjiltä toimia kansallisen merenkulun suojelemiseksi. Järjestö syyttää alan ongelmista politiikkaa, joka on sysännyt Uudessa Seelannissa aluksensa rekisteröivät varustamot heikkoon kilpailuasemaan jopa maan omien rannikoiden liikenteessä.

Markkinoita hallitsevat mukavuuslippualukset ja rinnakkaisrekisterien laivat. Ne hyödyntävät täysimittaisesti veroetuja, tukiaisia ja kehitysmaiden merimiesten matalia palkkoja.

Vuonna 1996 Uuden Seelannin rekisterissä oli 34 alusta, enää alle 20 ja määrä uhkaa vähetä yhä pienemmäksi. NZSU muistuttaa, että oman kauppalaivaston surkastuminen on tuhoisaa alan uusseelantilaiselle työvoimalle. Myös maan alueellinen kehitys kärsii, koska ulkomaiset laivat keskittävät vierailunsa pääkaupunkiin Wellingtoniin.

NSZU vaatii eräiden lähireittien varaamista yksinomaan Uudessa Seelannissa ja Australiassa rekisteröidyille aluksille.

Terrori-iskut
tuntuvat merenkulussa

Kansainvälinen työjärjestö ILO on listannut syyskuun 11. päivän terrori-iskujen vaikutuksia merenkulkuun. Loistoristeilyjen kysyntä on vähentynyt roimasti. Pahimmillaan seurauksena on irtisanomisia ja konkurssimenettelyjä. Ongelmat heijastuvat Aasiassa asti. Intian pääsatamassa Mumbaissa (ent. Bombay) vierailevien risteilyalusten määrä on pudonnut kolmanneksen. Malesian Star Cruises on puolestaan vetäytynyt Japanin markkinoilta.

Tänä vuonna maailman telakoilta on määrä seilata neitsytmatkalleen 20 uutta risteilyalusta, ja niiden lisäksi työn alla on 30 muuta, Matkojen tarjonnan ja kysynnän välinen epäsuhta tulee kärjistymään. ILO:n asiantuntijat arvioivat, että pienten yhtiöiden ja niiden työpaikkojen tulevaisuus on vaakalaudalla vakavammin kuin suurten.

Terrori-iskujen ja niitä seuranneen Afganistanin sodan seurauksena merenkulun vakuutusmaksut ovat nousseet. Se heikentää alan liiketoimintaa. Haittoihin kuuluvat myös satamien tiukentuneet turvajärjestelyt. Esimerkiksi Yhdysvaltojen rannikkovartiosto vaatii täydelliset miehistö- ja matkustajalistat jo neljä vuorokautta ennen laivan saapumista satamaan.