JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
15-2002

Yhdysvallat:
Länsirannikon satamiin
6-vuotinen työehtosopimus

Yhdysvaltojen länsirannikon 29 satamaan on tulossa 6-vuotinen työehtosopimus. Sen piirissä on 10 500 työntekijää. Kuukausia jatkuneissa neuvotteluissa löytyi yhteisymmärrys marraskuun lopulla. Sekä ammattiliitto ILWU:n puheenjohtaja James Spinosa että Yhdysvaltojen presidentti George Bush luonnehtivat sopimusta tuoreeltaan hyväksi työntekijöille, kuljetusalan yrityksille ja koko maan taloudelle.

Sopimuksessa työnantajat sitoutuvat turvaamaan nykyisten työntekijöiden työllisyyden. Tarvittaessa se merkitsee muiden töiden osoittamista työntekijöille, joiden vanhat tehtävät lopetetaan teknologisten uudistusten vuoksi. Keskeistä niissä on rahdin seurantajärjestelmän kehittäminen digiajan mahdollisuuksia ja vaatimuksia vastaavaksi.

Yhdysvaltalaisten lehtien mukaan eläke-edut paranevat kuudessa vuodessa peräti 60 prosenttia. Työnantajaansa 30 vuotta palvelleen työntekijän eläke nousee 34 200 dollarista vuodessa 54 000 dollariin (dollari on noin yhden euron arvoinen). Palkat nousevat kuudessa vuodessa yhteensä 11 prosenttia. Ylityö- ja yötyölisineen sataman ammattilainen ansaitsee vuodessa lähes 100 000 dollaria.

Neuvottelutuloksesta järjestetään joulukuussa jäsenäänestys suljetuin äänestyslipuin. Tarkkailijat uskovat, että neuvottelutulos saa jäsenäänestyksessä työntekijöiden hyväksynnän. Syys-lokakuun vaihteessa satamien tilannetta kiristi työnantajien julistama työsulku. Se päättyi siihen, että Bush turvautui harvoin käytettyyn Taft-Hartley-lakiin, jolla kaikki työtaistelutoimet kiellettiin länsirannikon satamissa 80 päiväksi.

Pohjois-Irlanti: Ay-liike puolustaa bussiliikennettä julkisena palveluna

Britannian hallinnon alaisuudessa olevassa Pohjois-Irlannissa ay-liike kamppailee sen puolesta, että bussiliikenne säilytetään julkisena palveluna. Marraskuussa pohjoisirlantilaisten kamppailu sai merkittävää tukea, kun Britannian suurimman ammattiliiton TGWU:n kuljetusalan konferenssi hyväksyi yksimielisesti kannanoton, jossa korostetaan julkisesti hoidetun bussiliikenteen etuja. Liitolla on kuljetusalalla yhteensä yli 250 000 jäsentä. Heistä 1 700 työskentelee Pohjois-Irlannin bussiliikenteessä.

 

 

Ruotsi: Säiliöauton kuljettajaa syytetään ympäristörikoksesta

Tuhansia litroja bensiiniä valui maahan syksyllä 2000 OKQ8:n tankkauspisteessä Obs-tavaratalon vieressä Rotebrossa Tukholman pohjoispuolella. Johtuiko se säiliövaunun kuljettajan Joachim Svärdin virheestä vai hänen työnantajansa antamista ohjeista? Siitä kiistellään yhä oikeussaleja myöten.

Kertaalleen Svärd on todettu syyttömäksi ja vapautettu ympäristörikossyytteestä. Tuomiosta on kuitenkin valitettu, ja tapausta käsitellään hovioikeudessa. Ammattiliitto Transport puolustaa oikeudessa Svärdiä. Häntä puolustavat todistajanlausunnot viittaavat vahvasti siihen, että vahinko johtui OKQ8:n kuljettajille antamista ohjeista. Yhtiön edustajat kiistävät vakaviin seurauksiin johtaneiden työohjeiden olemassaolon.

Samantapainen vahinko on sattunut myös Kristinehamnissa. Kuljettajaa syytetään ympäristörikoksesta tapauksessa, jossa 700 litraa dieseliä valui maahan. Transportin polttoainesektorista vastaava toimitsija Per-David Wenneberg korostaa, että yhtiöillä on oltava yksiselitteiset ohjeet noudatettavista työtavoista ja että työnantajan on vastattava ohjeiden mahdollisista kielteisistä seurauksista.

Thaimaa: Hallitus soveltaa Britannian mallia satamien yksityistämisessä

Thaimaassa on kiistelty pitkään Bangkokin ja Laem Chabangin satamien yksityistämisestä. Satamatyöläisten ammattiliitto on vastustanut pääministeri Thaksin Shinawatran hallituksen suunnitelmia peläten, että ne heikentävät työntekijöiden asemaa ja hyödyttävät ennen muuta ulkomaisia sijoittajia.

Pannakseen vauhtia yksityistämiseen valtion satamaviraston pääjohtaja Mana Patram esitti marraskuussa uuden tavan ratkaista satamien tuleva hallinta. Malli on otettu Britanniasta. Työntekijöitä painostetaan hyväksymään se uhkaamalla lopettaa julkinen tuki rahastolta, josta maksetaan varhaiseläkkeelle siirtyneiden satamatyöläisten eläkeket. Rahasto menee konkurssiin ilman ulkopuolista rahoitusapua.

Ruotsi: Erimielisyys postiautonkuljettajien järjestäytymisestä

Ruotsissa ison osan postikuljetuksista hoitavat nykyään kilpailuttamisen seurauksena yksityiset liikennöitsijät. Sen vuoksi ammattiliitto Transport on ehdottanut, että järjestö saisi keskusjärjestö LO:n liittojen työnjaossa vastuulleen postikuljetusten henkilökunnan järjestäytymisen ja työehtotoiminnan. LO ei ole kuitenkaan lämmennyt ehdotukselle, vaan haluaa ammattiliitto Sekon jatkavan tällä toimialueella. Transportissa ollaan linjauksesta tyrmistyneitä.

Ranska: Kuljettajat protestoivat parempien työehtojen ja -olojen puolesta

Tuhannet rekkakuskit osallistuivat marraskuun lopulla Ranskassa mielenosoituspäivän järjestämiseen ja tapahtumiin. Keskeisenä toimintamuotonaan ay-aktiivit pystyttivät ympäri maata tiesulkuja, jotka ruuhkauttivat liikenteen paikoin tunneiksi. Kuljettajat ja heidän ammattiliittonsa vaativat ylipitkien työpäivien lyhentämistä ja kaiken odotusajan korvaamista. Neuvottelut työnantajien kanssa olivat marraskuussa pahasti jumissa.

Ranskan poliisi otti käyttöön tiesulkujen purkamisessa kovemmat keinot kuin viime vuosien vastaavissa tilanteissa. Nyt kuljettajia uhattiin ajokorttien menettämisellä, elleivät he lopeta liikenteen jarruttamista. Ranskan oikeistohallituksen sisäministeri Nicolas Sarkozy kertoi tiedotusvälineiden edustajille, että poliisi oli saanut ohjeet estää asianmukaisin keinoin liikenteen kaikenlaiset häiritsemiset.

Myös kuljetusalan muilla sektoreilla kuohuu Ranskassa. Marraskuun lopussa työtaistelutoimiin osallistui yli 50 000 rautatieläistä, jotka vastustavat rautateiden yksityistämissuunnitelmia. Lisäksi lakkoja oli linja-auto- ja lentoliikenteessä sekä Pariisin maanalaisessa.

ITF: Kehotus jäsenliitoille toimia naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka jäsenjärjestö AKT on, kehottaa jäsenliittojaan voimistamaan työtään naisiin työelämässä kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. Konkreettisesti asiaa voi edistää muun muassa neuvoteltaessa työnantajien kanssa yritysten eettisistä säännöistä. Lisäksi ITF neuvoo kirjaamaan huolellisesti ylös väkivaltatapaukset ja puuttumaan väkivaltaan syyllistyvien jäsentensä toimintaan.

Yhdysvallat:
Stagecoach myönsi yritysostonsa liian kalliiksi

Hanakasti rooliaan eri maiden ja maanosien kuljetuspalveluissa laajentanut Stagecoach on myöntänyt vuoden 1998 yritysostonsa Yhdysvalloissa liian kalliiksi. Stagecoach maksoi 1,2 miljardia dollaria bussiliikenteen yhtiöstä, jonka arvo on romahtanut 377 miljoonaa dollariin. Stagecoach syyttää virheinvestoinnistaan Yhdysvalloissa sitä, että maan talousongelmat ovat jatkuneet vakavina yllättävän pitkään ja että terrori-iskut 11.9.2001 tekivät pahan loven kuljetusalan tuloihin.