JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
14-2002

Yhdysvallat:
Länsirannikon satamien te-kiistassa lähenemistä ratkaisuhetkien aattona

Neuvottelut Yhdysvaltain länsirannikon 29 sataman 10 500 työntekijän työehdoista ovat jatkuneet tiiviinä joulukuun alkupuolen ratkaisuhetkien lähetessä. Molemmat osapuolet ovat esittäneet toisiaan vastaan raskaita syytöksiä alkusyksyn 11 vuorokauden työsulun aikana syntyneen ruuhkan purkamisen hitaudesta. Asia on ollut esillä myös oikeudessa, joka on kehottanut osapuolia pyrkimään yhteisymmärrykseen tuottavuuden elvyttämisen keinoista.

Marraskuun alussa San Francisco Chronicle -lehti kirjoitti, että osapuolet ovat päässeet sopuun satamien teknologisen uudistamisen järjestelyistä. Sitä on pidetty erimielisyyksistä hankalimpana. Lehden mukaan ratkaisu lopettaa 400 työpaikkaa, mutta työnantajat sitoutuvat siihen, että uuden teknologian myötä syntyvät työpaikat tulevat satamatyöläisten ammattiliiton ILWU:n sopimuskenttään.

Osapuolet ovat sopineet, että ne eivät julkista teknologista uudistamista koskevan sopimuksen yksityiskohtia neuvottelujen ollessa monelta muulta osin kesken.

Teknologista uudistumista koskeva yhteisymmärrys tehostaa satamien toimintaa ja johtaa vuosittain miljoonien eurojen säästöihin. ILWU vaatii työntekijöille osuutta säästöistä. Marraskuun jälkipuoliskolla neuvottelut keskittyvät palkkoihin, eläke-etuihin, sairausvakuutukseen ja työsuojeluun.

Ranska: Matkailualan yhtiö Accor vetäytyy Burmasta

Ranskassa päämajaansa pitävä matkailualan monikansallinen yhtiö Accor lopettaa toimintansa Burmassa. Hotelli-, turismi- ja vapaa-ajan palveluja myyvä yritys vastaa näin Kansainvälisen työjärjestön ILO:n suositukseen ulkomaisille yrityksille vetäytyä Burmasta, jossa sotilasvalta ylläpitää laajaa pakkotyöjärjestelmää.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL, jonka suomalaisia jäsenjärjestöjä ovat SAK, STTK ja Akava, julkaisi hiljattain tuoreen listan Burmassa liiketoimintaa harjoittavista ulkomaisista yhtiöistä. Suomesta listalla on Amer-Yhtymä, jolla on Burmassa valmistamiensa urheiluvälineiden myyntiedustaja. Amer-Yhtymä ei aio katkaista yhteyttään Burmaan.  

Ruotsi:
Yli 40 prosenttia kuljettajista ajaa sairaanakin

Ruotsissa yli 40 prosenttia rekkakuskeista tekee työtä sairaanakin. Tämä ilmenee ammattiliitto Trasnportin läntisen alueen ammattiosastojen tuoreesta selvityksestä, joka perustuu kuljettajien henkilökohtaiseen haastattelemiseen. Sairaana ajavien osuus on noussut kahdessa vuodessa kuusi prosenttiyksikköä.

Saman kyselyn mukaan lähes joka kolmas työskentelee keskimäärin vähintään 50 tuntia viikossa. Heidän osuutensa on nyt kuusi prosenttiyksikköä pienempi kuin vuosi sitten. Noin 60 prosenttia työskentelee keskimäärin 40-49 tuntia viikossa.

Turvavyötä käyttää 72 prosenttia ammattikuljettajista. Yksi sadasta kertoi, että hänelle on tarjottu uupumuksen torjuntaan laittomia lääkeaineita. Aiempien vuosien kyselyissä laittomia lääkeaineita oli tarjottu kahdelle kuljettajalle sadasta.

Ruotsi/IMO: New Yorkin terrori-iskut kiristävät satamien turvatoimia

Merenkulun kansainvälisen järjestön IMO:n odotetaan uudistavan joulukuussa satamien turvatoimia koskevat kansainväliset määräykset. Se tapahtuu Yhdysvaltojen aloitteesta ja painostamana New Yorkin syyskuun 2001 terrori-iskujen seurauksena.

Transportarbetaren-lehti esittää marraskuun numerossaan otaksumia tulevista määräyksistä, joiden noudattaminen saattaa lehden mukaan tulla pakolliseksi jo ensi kesänä. Sekä ihmisten että tavaran kulun valvontaa tiukennetaan samaan tapaan kuin 1990-luvulla lentokentillä. Myös satamatyöläisten menneisyys tulee mahdollisesti uuteen syyniin.

Yhdysvallat on jo valinnut Euroopassa 20 satamaa, jotka saavat yksinoikeuden lähettää aluksia Yhdysvaltojen satamiin. Listalla ei ole Ruotsin johtavaa kansainvälisen meriliikenteen satamaa Göteborgia. Sen vuoksi Ruotsi on aloittanut lobbauskampanjan, jolla Göteborg pyritään mahduttamaan usalaisten listalle.

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Transportin kansainvälinen sihteeri Lars Lindberg on erittäin huolissaan muutoksista, jotka satamissa saatetaan joutua toteuttamaan. "Oma perusfilosofiani on, että meidän on voitava luottaa toisiimme. Yhdysvallat sen sijaan haluaa kontrolliyhteiskunnan, josta tulisi sietämätön. Se olisi sitä paitsi tuomittu häviämään", Lindberg toteaa.

Yhdysvallat: Teamsters lopetti kolme vuotta kestäneen Overniten lakon

Yhdysvalloissa ammattiliitto Teamsters on lopettanut kuljetusyhtiö Overniten painostamisen lakolla, joka kesti peräti kolme vuotta. "Kamppailu kansakunnan pahinta työlainsäädännön rikkojaa vastaan jatkuu", liitto julistaa lakon lopettamista koskevassa tiedotteessaan.

Liitto ei saavuttanut lakon keskeisenä tavoitteena ollutta työehtosopimusta. Overniten suorasukainen työ ammatillisen järjestäytymisen estämiseksi on johtanut siihen, että työntekijöiden enemmistö kannattaa Teamsters-liiton neuvottelu- ja sopimisoikeuksia vain 26 terminaalissa 170:stä.

Lakko ja sitä edeltänyt kamppailu eivät ole kuitenkaan olleet tuloksettomia. Kahdeksassa vuodessa eli siitä lähtien kuin työpaikoilla on järjestetty äänestyksiä Teamstersien tunnustamisvaatimuksesta tuntipalkat ovat nousseet 5,25 dollaria (dollarin arvo on lähellä euroa). Uutta Overnite-yhtiön historiassa on myös ylityökorvausten maksaminen. Liiton ja ay-aktiivien työ on lisäksi antanut kaksi uutta palkallista vapaapäivää, pidentänyt vuosilomaa sekä parantanut eläke-etuja ja sairausvakuutusta.

Ruotsi: Kuljetus- ja liikealan liittojen yhdistymishanke kariutumassa

Ruotsissa Kuljetustyöläisten liitto Transport ja Liikealan ammattiliitto Handels ovat selvitelleet järjestöjen yhdistymisen etuja ja haittoja. Seuraavan tapaamisensa osapuolet ovat sopineet joulukuulle, mutta Handelsin varapuheenjohtaja Lars-Anders Häggström on äskettäin tyrmännyt yhdistymishankkeen julkisesti LO-tidningenissä. Hänen mukaan päättäjät tulevat toteamaan, että yhdistymiselle ei ole edellytyksiä.

Transportin puheenjohtaja Per Winberg pitää Häggströmin esiintymistä hieman outona. "Olemme selvitelleet perusteellisesti yhdistymisen edellytyksiä, mutta nyt peli näyttää pelatulta. Voimme vain todeta, että järjestökulttuurimme eroavat toisistaan joiltakin osin ratkaisevasti", Winberg kommentoi tilannetta liittonsa Transportarbetaren-lehdessä. Hän viittaa erityisesti erilaiseen suhtautumiseen työehtosopimukseen. Handels ei korosta kollektiivisten työehtosopimusten tarvetta yhtä voimakkaasti kuin Transport.

Winberg toteaa, että yhdistymishankkeen kariutuminen saattaa elvyttää Transportin ja Handelsin rajariidan. Hän muistuttaa, että Handels on jo pitkään havitellut Trasnportilta huoltoasemien työntekijöitä ja että Handelsissa on kymmeniä tuhansia kuljettajia, joiden työnantajat yhä useammin toimivat liikennöitsijöinä. Alun perin samoista kuljetustehtävistä huolehtivat eri tuotteiden valmistajat ja tavarantoimittajat.