JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
12-2002

Yhdysvallat: Työsulku kärjistää länsirannikon satamien tes-neuvotteluja

Yhdysvaltojen länsirannikon 29 rahtisataman tes-neuvottelut kärjistyivät vakavasti syyskuun lopulla, kun työnantajat määräsivät määräämättömäksi ajaksi työsulun. Se keskeytti 10 500 satamatyöläisen työt. Työsulun käytön tuomitsivat välittömästi sekä ay-liikkeen edustajat Yhdysvalloissa ja ulkomailla että monet satamien palveluista riippuvaisten toimialojen yritysjohtajat Yhdysvalloissa.

Maan johtaviin laatulehtiin lukeutuva New York Times totesi monen yritysjohtajan pitävän työsulun käyttöä hulluna, koska sen arvioidaan aiheuttavan vuorokaudessa miljardin euron taloudellisen menetyksen. Tappio on valtava erityisesti verrattuna siihen, että tes-neuvottelijoiden näkemysero vastaa vuositasolla noin 20 miljoonaa euroa.

Satamatyöläisiä edustavan ammattiliitto ILWU:n mukaan työnantajien esitykset uuden teknologian käyttöön otosta merkitsisivät toteutuneina 200, 300 työpaikan menetystä. Työnantajat ovat puolestaan vakuuttaneet julkisuudessa olevansa valmiita takaamaan satamatyöläisten työllisyyden jatkumisen.

Lokakuun alussa työsulun jo alettua sekä liiton neuvottelijat että liittovaltion työriitojen sovittelija marssivat ulos neuvotteluista huomattuaan, että neuvotteluhuoneeseen tulleet työnantajien turvamiehet olivat aseistautuneita.

Kärkevän tes-kamppailun kehittymistä voi seurata englannin kielellä netissä ILWU:n nettisivuilta ja hyödyntämällä työelämää koskevien uutisten hakemistoa Labourstartia.

Yhdysvallat:
Mitä parempi palkka kuljettajalla sitä vähemmän onnettomuuksia

Yhdysvalloissa julkistettu tutkimus osoittaa, että palkkataso kertoo paljon kuljettajan onnettomuusriskistä. Hyviä palkkoja maksavissa yrityksissä sattuu keskimääräistä vähemmän onnettomuuksia, Detroitissa sijaitsevassa yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa päätellään. Sama yhteys löytyy myös yksilötasolta. Hyväpalkkaisille kuljettajille sattuu vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin matalapalkkaisille.

Sama selvitys paljastaa, että pohjoisamerikkalaiset kuljettajat tekevät ajokeikkaa kohti keskimäärin 3,5 tuntia ilmaista työtä. Tutkimuksen otoksena olivat suuren liikennöitsijän kaikki kuljettajat sekä tiedot osalta sadan muun rekkayhtiön kuljettajista. Lisäksi aineistoa koottiin kuljettajilta rekkojen pysähdyspaikoilla.

ITF:
Työpaikkailmoituksilla köyhiltä miljoonia huijannutta rangaistava

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF vaatii asianomaisilta hallituksilta toimia, jotta tekaistuilla työpaikkailmoituksilla köyhiltä rahaa huijannut pakistanilainen Mohammed Ali Pasha pidätettäisiin ja vedettäisiin oikeuteen tekosistaan. Hänen Arabiemiirikunnissa rekisteröity yrityksensä Al Najat Marine Shipping väitti lehti-ilmoituksissa etsivänsä loistoristeilijöille 50 000 työntekijää tehtäviin, joissa ei vaadita ammatillista koulutusta.

Ilmoituksia julkaistiin ainakin Intiassa, Indonesiassa, Keniassa, Marokossa, Pakistanissa, Syyriassa, Tansaniassa ja Vietnamissa. Useassa maassa viranomaiset toimivat yhteistyössä Al Najat Marine Shippingin edustajien kanssa. Lukuisat työtä etsineet maksoivat yritykselle sen vaatiman 58 dollarin (noin 58 euroa) terveystarkastusmaksun. ITF arvioi, että pakistanilaishuijarin onnistui kerätä petoksellaan miljoonia euroja. Nyt hän on kadonnut rahoineen.

Ensimmäisenä lehti-ilmoituksiin liittyvästä petoksen mahdollisuudesta varoitti ITF. Liitto esitti varoituksen myös suoraan usean maan hallitukselle, mutta niistä ainoastaan Vietnamin hallitus muutti nopeasti suhtautumistaan Al Najat Marine Shippingiin. Ennen kuin yhtiön luonne paljastui lopullisesti, petoksen vaarasta varoittaminen sisälsi riskin joutua maksamaan vahingonkorvauksia taloudellisista menetyksistä. ITF otti riskin puolustaakseen kehitysmaiden lukemattomien hädänalaisten ihmisten oikeuksia.

Britannia:
Lontoon maanalaisen kuljettajat lakossa palkankorotusten puolesta

Lontoon maanalaisen kuljettajat olivat lokakuun alussa vuorokauden lakossa painostaakseen työnantajaa myöntymään työläisten palkankorotusvaatimuksiin. Edellisen kerran maanalaisen kuljettajat olivat lakossa viikkoa aikaisemmin. Lyhyiden lakkojen odotetaan jatkuvan, ellei palkankorotuksista löydetä yhteisymmärrystä. Laillisen lakon järjestämisestä vaaditaan viikon ennakkovaroitus.

Maanalaisen kuljettajia rohkaisee se, että pääkaupungin poliisit hankkivat aiemmin tänä vuonna tuntuvan nousun ansioihinsa työn vaativuuslisän korotuksella.

Ruotsi:
Uusi tekninen apuväline mittaa monipuolisesti ajoneuvon käyttöä

Ruotsissa on kehitetty tekninen järjestelmä, joka kerää ja välittää monipuolisesti tietoa ajoneuvon käytöstä. Björn Wiberg selostaa uutuuden ominaisuuksia ja sovellutuksia AKT:n veljesjärjestön Transportarbetaren-lehdessä. Järjestelmä mittaa ja tallentaa tietoa ajonopeudesta, moottorin kierrosluvusta, polttoaineen kulutuksesta sekä vaihteen ja jarrujen käytöstä. Myös lähtö- ja lopettamisajat, ajoaika sekä pysähdysajat voidaan rekisteröidä sähköisesti.

Ajoneuvon sisäinen tietojärjestelmä on kytketty internetiin kämmentietokoneen ja GPRS-yhteyden avulla. Yhteys välittää tiedot yrityksen tietokoneeseen. Yhteyttä voidaan käyttää myös viestien lähettämiseen ajoneuvossa olevaan tietokoneeseen. Tieto kertoo sekä ajoneuvojen kunnosta että kuljettajien ajotavoista. Wiberg huomauttaa, että järjestelmä on altis väärinkäytöksille. Sitä voidaan käyttää kuljettajia vastaan.

Jotta kehitelmän edut saataisiin hyödynnettyä tehokkaasti, järjestelmän käytöstä täytyy sopia työnantajan ja kuljettajien kesken. Säästeliäästä ajotavasta voitaisiin maksaa bonuksia, Wiberg ideoi. Nopeimmat liikennöitsijät ovat jo hankkineet järjestelmän ja asennuttaneet sen joihinkin ajoneuvoihinsa.

Norja: Kuljettajan vastuu lapsimatkustajien turvallisuudesta epäselvä

Norjan kuljetustyöläisten liitto vaatii yrityksiä ja viranomaisia selventämään määräyksiä, joissa käsitellään kuljettajien vastuuta alle 4-vuotiaiden matkustajien turvallisuudesta. Osassa kaukoliikenteen linja-autoja on lasten turvallisuutta lisääviä laitteita, osassa ei. Epäselvyyttä on myös siitä, missä määrin kuljettajat ovat vastuussa siitä, että alle 4-vuotiaat käyttävät busseihin asennettuja turvalaitteita.

ITF: Naisten määrä federaation hallituksessa nousi neljästä viiteen

Kansainvälinen ay-liike on päätellyt, että sen tulevaisuus riippuu merkittävästi siitä, miten naisten osuus liikkeessä kehittyy. Saman johtopäätöksen on tehnyt Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka kantaviin voimiin AKT kuuluu.

Elokuussa Vancouverissa Kanadassa pidetty ITF:n kongressi valitsi järjestön uuteen hallitukseen viisi naista. Edellisessä hallituksen naisia oli neljä. Vuoteen 2006 asti toimivan hallituksen naisjäsenet ovat Halima Abdullahi Nigeriasta, Saki Rizwana Bangladeshistä, Erika Young Italiasta, Patricia Friend Yhdysvalloista ja Alicia Castro Argentiinasta. Castro toimii myös ITF:n varapuheenjohtajana.