JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
11-2002

ITF:
Sosiaalisen polkumyynnin estämiseen tehoa
palkkaselvityksellä ja kv. työtaistelurahastolla

Eri maiden kuljetustyöläisten liitot toimittavat vuoden 2003 loppuun mennessä selvityksen oman toiminta-alueensa palkoista ja muista työehdoista Kuljetustyöläisten kansainväliselle liitolle ITF:lle. Tähän kehotti jäsenliittojaan ITF:n elokuussa Vancouverissa pidetty 40. kongressi. Päätös tehtiin Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Transportin aloitteen pohjalta. Asiasta raportoi ruotsalaisten Transportarbetaren-lehti syyskuun numerossaan.

Toisessa aloitteessaan ITF:lle ruotsalaiset esittivät suuren työtaistelurahaston perustamista. Rahaston tarkoituksena olisi antaa taloudellista tukea kuljetustyöläisten ay-järjestöille, jotka ovat varoja vaativassa työtaistelussa työehtoja polkevia yrityksiä vastaan. Kongressi velvoitti ITF:n johdon selvittämään vuoden 2003 loppuun mennessä kansainväliseen työtaistelurahastoon liittyviä seikkoja. Vaikein kysymys on luonnollisesti se, miten rahastolle saadaan luotua vahva taloudellinen perusta, Transportarbetaren-lehti toteaa.

Norja:
Kuljetustyöläiset solidaarisuuslakkoon
Ashlandin kahden lakkolaisen vaatimusten tueksi

Yli 25 000 työntekijän monikansallisen yrityksen Ashlandin Larvikin toimipisteessä Norjassa kaksi työntekijää on ollut lakossa 19.6. lähtien. He ja heidän ammattiliittonsa Handel og Kontor i Norge vaativat, että työnantajan on tunnustettava heidän tehtäviään koskeva työehtosopimus. Yhdysvalloissa päämajaansa pitävä Ashland on torjunut vaatimuksen. Ashland on leimannut ay-liikkeen toiminnan puuttumiseksi yhtiön sisäisiin asioihin. Muun muassa erikoiskemikaaleja valmistava Ashland toimii 140 maassa.

Lakon jatkuttua kolmatta kuukautta Norjan ay-liike aloitti yhteisin voimin solidaarisuuslakon. Kuljetustyöläisten liitto osallistuu siihen täysillä ja kehottaa jäseniään boikotoimaan Ashlandia koskevia kuljetustehtäviä.

Ruotsi:
Kysely kuljettajien työajoista länsirannikon pysähdyspaikoilla

AKT:n ja Norjan kuljetustyöläisten liiton edustajat ovat syyskuun aikana mukana Ruotsin länsirannikon maanteillä operaatiossa, jossa selvitetään ammattikuljettajien työaikoja, väsymystä ja piristeiden käyttöä. Aiempien samanlaisten hankkeiden tapaan pysähdyspaikoilla kuljettajille tarjotaan kahvit ja heitä pyydetään täyttämään kyselykaavake.

 

Yhdysvallat:
CF:n vararikko vei työpaikan tuhansilta
järjestäytyneiltä kuljetustyöläisiltä

Yhdysvalloissa Consolidated Freightways (CF) pani syyskuun alussa lapun luukulle, koska se ei löytänyt enää rahoitusta lähes kaksi vuotta jatkuneelle tappiokierteelleen. Yhtiön 20 000 työntekijää menetti työpaikkansa välittömästi. Heistä 14 500 on kuljetustyöläisiä organisoivan ammattiliitto Teamstersin jäseniä. CF:n toimitusjohtaja John Brincko esitti entisille alaisilleen pahoittelunsa työsuhteen äkillisestä päättymisestä kuuden minuutin mittaisessa nauhoitetussa puhelinsanomassa.

CF oli Yhdysvalloissa ns. LTL-alan kolmanneksi suurin yhtiö. LTL tarkoittaa less-than-truckload eli kuljetustyyppiä, jossa kuormassa on samanaikaisesti usean asiakkaan rahtia. CF:llä oli 30 000 ajoneuvoa ja 350 tavara-asemaa. Sen verkosto toimi kaikkialla Pohjois-Amerikassa Alaskasta Meksikoon.

LTL-yhtiöistä suurimpia ovat Yellow ja Roadway. CF:n vararikko vaikutti USA:n pörssikursseihin yleisesti laskevasti, mutta CF:n kilpailijoiden osakkeiden arvo nousi jyrkästi, koska sijoittajat arvelivat jättiyhtiön kaatumisen parantavan merkittävästi jäljelle jääneiden kannattavuutta.

Heti vararikkoilmoituksen jälkeen ympäri maata ammattiliitto Teamstersin ammattiosastot järjestivät tapahtumia, joilla edistettiin työpaikkansa menettäneiden työnhakua. Liiton mukaan LTL-alan suuret yhtiöt ovat aikeissa palkata yhteensä joitakin satoja CF:n entisiä kuljettajia. CF:n kuljettajat ovat vahvoja ehdokkaita avautuviin työpaikkoihin, koska heidän ammattitaitonsa tiedetään hyväksi. CF pystyi värväämään riveihinsä pätevintä työvoimaa maksamalla hyviä palkkoja ja tarjoamalla kilpailukykyisiä sosiaalietuja.

Juuri ennen vararikkoaan CF aikoi hankkia henkilökunnaltaan suostumuksen työehtojen heikentämiseen yhtiön talouden tasapainottamiseksi.

Ruotsi:
Kuljettajien vammautumisriski ylittää yli kaksinkertaisesti palkansaajien keskiarvon

Ruotsissa työmarkkinaosapuolten omistama vakuutusyhtiö Afa on selvittänyt eri ammattiryhmissä toimivien vammautumisriskiä työssään. Ammattikuljettajilla riski on yli kaksi kertaa suurempi kuin palkansaajilla keskimäärin. Vertailun mukaan myös teollisuuden työpaikat ovat keskimääräistä vaarallisempia. Puuteollisuudessa riski ylittää kahdeksankertaisesti palkansaajien keskiarvon.

Vuosina 1998-2000 työssään kuoli 12 rekan tai kuorma-auton kuljettajaa, heistä viisi kuorman käsittelyn yhteydessä. Selvitys osoittaa, että ammattikuljettajien useimmat työtapaturmat sattuvat kuormaa lastattaessa ja purettaessa.

Yhdysvallat:
Länsirannikon satamien kovien tes-neuvottelujen
osapuolet sopuun vasta terveydenhoidon asioista

Neuvottelut Yhdysvaltojen länsirannikon satamien 10 500 satamatyöläisen työehdoista jatkuivat syyskuun alussa usean keskeytyksen jälkeen. San Francisco Chronicle -lehden mukaan osapuolet pääsivät ensimmäisenä todellisena edistysaskeleena alustavaan sopimukseen työläisten terveydenhoitoon liittyvistä asioista. Työnantaja sitoutui vastaamaan 3-vuotisen työehtosopimuksen osana arvoltaan 300 miljoonan euron kokonaisuudesta.

Vaikka edellinen sopimus päättyi heinäkuun alussa, työt länsirannikon satamissa ovat jatkuneet normaaliin tapaan. Osapuolet ovat jatkaneet päivä kerrallaan edellisen sopimuksen voimassa oloa. Välillä työläisiä edustava ammattiliitto ILWU kieltäytyi sopimuksen jatkamisesta päivä kerrallaan, mikä hermostutti pahasti työnantajien järjestöä PMA:ta (www.pmanet.org). Sen edustajat ilmoittivat, että järjestö vastaa työnteon vähäiseenkin tahalliseen hidasteluun työsululla. Työsulun aloittaminen ei olisi kuitenkaan PMA:lle helppoa, sillä länsirannikon satamien rahtiliikenteellä on suuri merkitys koko Yhdysvaltojen taloudelle. Niiden kautta kuljetetaan vuodessa tavaraa 300 miljardin euron arvosta.

Yhdysvallat:
Yli 72 prosenttia työntekijöistä hyväksyi UPS:n neuvottelutuloksen

Yhdysvalloissa yli 210 000:tä United Parcel Servicen (UPS) työntekijää koskevan 6-vuotisen sopimuksen hyväksyi 72,1 prosenttia kantansa ilmaisseista, ammattiliitto Teamstersiin järjestäytyneistä UPS:läisistä. Runsas neljännes kannatti neuvottelutuloksen hylkäämistä. Osapuolten neuvottelijat saavuttivat yhteisymmärryksen heinäkuun puolivälissä kuuden kuukauden neuvottelujen tuloksena. Sopimuksen keskeisiin saavutuksiin kuuluu se, että UPS on sitoutunut perustamaan 10 000 uutta työpaikkaa ja lisäksi ottamaan hoitaakseen nyt alihankkijoilla olevia tehtäviä, jotka vastaavat yhteensä 10 000 työpaikkaa.