JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
10-2002

Yhdysvallat:
Länsirannikon satamatyöläisiä uhataan
tes-neuvotteluissa Kansalliskaartilla

Kuukausien neuvottelut Yhdysvaltojen länsirannikon satamatyöläisten uudesta työehtosopimuksesta olivat pahasti jumissa elokuun lopun lähestyessä. Ilmapiiriä on kiristänyt entisestään viranomaisten uhkaus korvata satamatyöläiset Kansalliskaartin sotilailla, jos työläiset painostavat vastapuolta lakolla. Yhdysvaltojen ay-liike ja kuljetustyöläisten ay-järjestöt ympäri maailmaa ovat tuominneet uhkauksen törkeänä puuttumisena länsirannikon satamien työläisten ay-oikeuksiin. Työnantajien järjestö PMA on pyytänyt, että takkuisia neuvotteluja vauhdittamaan nimetään sovittelija.

Edellisen sopimuksen voimassaolokausi päättyi heinäkuun alussa. Osapuolet ovat pidentäneet lyhyin jaksoin vanhan sopimuksen voimassaoloa, jotta neuvottelut eivät vaikeutuisi sopimuksettoman tilan vuoksi.

Neuvottelut koskevat 10 500 työläisen työehtoja 29 satamassa. Työväki on järjestäytynyt ammattiliittoon nimeltään International Longshore and Warehouse Union (ILWU). Hankalimmat erimielisyydet koskevat satamien teknologisen uudistamisen sopimuskohdat. ILWU arvostelee vastapuolta yrityksestä tehostaa satamien toimintaa työläisten kustannuksella. Osapuolet ovat kaukana toisistaan myös työntekijöiden sairasvakuutusta ja terveydenhuoltoa koskevissa kohdissa.

Lakon aloittamisen ehtona on jäsenten tuki sille postitse järjestettävässä jäsenäänestyksessä. Koska äänestysmenettely vie monta viikkoa, eikä jäsenäänestyksen valmistelusta ollut elokuun kolmannella viikolla merkkejä, mahdollinen lakko voi alkaa aikaisintaan syyskuun loppupuolella.

Viranomaisilla on puolestaan oikeus lykätä lakkoa 80 vuorokaudella. Päättäjät voivat estää lakon myös ulottamalla mm. rautateillä voimassa oleva lakkokielto satamiin. Virkakautensa aikana George W.Bush on soveltanut sitä kahdesti lentoliikenteen työtaistelujen estämiseksi.

Länsirannikon satamien kautta kuljetetaan vuosittain tavaraa 300 miljardin dollarin arvosta. Määrän ennustetaan kaksinkertaistuvan kymmenessä vuodessa. Työnantajien mielstä se korostaa tarvetta tehostaa satamien toimintaa.

Saksa:
Kuljetusalan ammattiliitot yhteistyössä palkkojen ja sosiaalietujen polkemista vastaan

Saksassa ammattiliitot Ver.di ja Transnet ovat sopineet yhteistyöstä, jolla järjestöt pyrkivät estämään palkkojen ja sosiaalietujen polkemisen julkisen lähiliikenteen henkilökuljetuksissa. Liitot ilmoittivat yhteistyönsä tiivistämisestä pian sen jälkeen, kun maan oikeisto-oppositio oli kaatanut parlamentissa sosiaalista dumppausta rajoittavan lakialoitteen.

Chile:
Satoja bussinkuljettajia pidätettiin Santiagossa tiesulkujen pystyttämisestä

Chilessä linja-autonkuljettajat vastustavat maan hallituksen kaavailuja nykyaikaistaa kuljetusjärjestelmää. Uudistuksella pyritään mm. saamaan alalle ulkomaisia yhtiöitä sekä tiputtamaan liikenteestä vanhat ajoneuvot, joiden haitalliset päästöt ilmaan ovat suuria.

Elokuun 12. päivänä kuljettajat pysäyttivät tiesuluilla pääkaupungin Santiagon pääväylien liikenteen. Poliisi pidätti tiesuluilta yli 700 kuljettajaa ja siirsi nostureilla tiesulkujen teossa käytettyjä satoja linja-autoja.

Uutistoimisto AFP:n mukaan Chilen presidentti Richard Lagos tuomitsi jyrkin sanoin kuljettajien painostuskeinot ja vakuutti, ettei uudistushanketta voida estää kiristyksellä. "Jos sekaannutte hallituksen suunnitelmiin, saatte tuntea nahoissanne lain täyden voiman", Lagos uhosi.

Argentiina:
Polttoaineen kuljettajat lakossa turvallisuutensa parantamisen puolesta

Argentiinassa polttoaineen kuljettajat olivat elokuun puolivälissä vuorokauden lakossa oman turvallisuutensa parantamisen puolesta. Viime aikoina polttoaineen kuljettajat ovat joutuneet lukuisia kertoja vaaraan maantierosvojen väkivaltaisten hyökkäysten kohteina.

Brasilia: Rekkojen omistajakuljettajat
vaativat työnsä ehtojen parantamista

Brasiliassa rekkojen omistajakuljettajat ovat tyytymättömiä toimintansa taloudellisiin ehtoihin ja turvattomaan asemaansa maanteillä. He vaativat dieselin hintaan 30 prosentin pudotusta ja hinnan uusien korotusten kieltoa kuudeksi kuukaudeksi. Omistajakuljettajat arvostelevat myös rahdin kuljetusmaksujen mataluutta.

Brasiliassa noin 400 000 omistajakuljettajaa hoitaa kolmasosan maanteiden rahtiliikenteestä. Elokuun kolmannella viikolla he valmistautuivat lakkoon näyttääkseen, että heillä on voimaa vaatimustensa takana. Edellisen kerran Brasilian omistajakuljettajat olivat lakossa 1999. Se kesti neljä päivää.

Oikeusministeriön edustaja on luvannut, että loppusyksyllä toteutetaan uudistuksia, jotka parantavat rekkakuskien turvallisuutta.

Ruotsi:
Transportin uusi puheenjohtaja haluaa parantaa liiton ja LO:n välejä

AKT:n veljesjärjestö Ruotsissa Transport valitsi aiemmin tänä vuonna uudeksi puheenjohtajakseen Per Winbergin, joka tuli 19 vuotta sitten liiton palvelukseen juristiksi. Transportarbetaren-lehti profiloi uutta puheenjohtajaa tiiviillä jutulla. Winberg muistelee olleensa nuorena turhan villi ja kypsymätön. Koulu meni surkeasti ja keskioluen vaikutuksen alaisena tuli hölmöiltyä, hän tilittää itsekriittisesti.

Halu lisätä yhteiskunnassa oikeudenmukaisuutta suuntasi Winbergin kuitenkin pian oikeustieteellisen opiskelijaksi. Sitä hän toimi maalarina ja autonkuljettajana. Opinnot sujuivat ennätystahdilla ja mainioin arvosanoin.

Liitos hän kiittelee ennen muuta edeltäjänsä Hans Wahlströmin antamia neuvoja. "Hän opetti minulle, kuinka tärkeätä on oppia tuntemaan neuvottelujen vastapuolen ominaisuuksia ja strategiaa sekä aina ennen päätöksiä harkita vaihtoehtoja viidesti.

Transportin ja ammatillisen keskusjärjestön LO:n välit eivät Winbergin mielestä voi pysyä ikuisesti viileinä. Muun muassa EU:n pyrkimys purkaa satamien sääntelyä vaatii vastapainokseen koko ay-liikkeen voimaa, Winberg toteaa. "Muutoin satamatyöläiset menettävät kaiken työsuhdeturvansa."

Ruotsi:
Huijariliikennöitsijän pysäyttäminen on vaatinut liitolta paljon toimintaa

Transportarbetaren-lehti selostaa heinäkuun numerossaan Bonum Transport AB:n jatkuvia rikkomuksia lakeja ja sopimuksia vastaan. Kuljettajille on maksettu noin 1 870 euron kuukausipalkkaa, mutta palkanmaksu on osittain laahannut jäljessä ja ylitöitä ei ole korvattu lainkaan. Kuitenkin ajajilta on saatettu vaatia 15 tunnin työpäiviä ja yli 70-tuntisia työviikkoja.

Bonum käytti myös ajoneuvoja, joista ei ole maksettu Ruotsissa veroa. Kun viranomaiset ottivat haltuunsa yhden niistä, Bonumin edustajat hakivat sen takaisin yhtiön tiloihin yön pimeydessä. Bonumilla on muitakin verovelkoja.

Ammattiliitto Transport hankki runsaasti yksityiskohtaisia tietoja Bonumin rikkomuksista ja luovutti tiedot viranomaisille. Bonumia pyörittäneeltä Kjell Åkerblomilta meni liikennöintilupa kolmeksi vuodeksi.

Transportin kirjoituksessa paheksutaan sitä, että suuri kuljetusyhtiö Danzas on antanut tukea Bonumille huolimatta sen kavalasta toiminnasta. Kirjoittaja moittii myös Ruotsin viranomaisia, jotka ovat sallineet Åkerblomin jatkaa pitkään laittomuuksiaan Bonumissa.