JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
9-2002

Yhdysvallat:
UPS:n uusi sopimus korottaa palkkoja ja etuja
yhdeksän miljardin euron arvosta kuudessa vuodessa

Yhdysvalloissa ammattiliitto Teamsters ja maailman suurin kuriiriyhtiö UPS ovat solmineet uuden 6-vuotinen työehtosopimuksen. Sopu löytyi viikkoa ennen vuonna 1997 tehdyn sopimuksen voimassaolon päättymistä.

Uusi sopimus koskee yli 200 000:n Teamstersien jäsenen työehtoja. He ovat kuljettajia, kuriireja ja toimistojen henkilökuntaa. Palkankorotukset ja etujen lisäykset tekevät yhteiseltä arvoltaan keskimäärin 1,46 dollaria vuodessa (dollari ja euro olivat elokuun alussa arvoltaan lähes yhtä suuret). Osa-aikaisille sopimus antaa kuoppakorotuksen ja muuttaa heidän asemaansa niin, että he voivat liittyä ammattiliittoon.

Sopimuksessa UPS sitoutuu luomaan yhteensä 10 000 uutta, Teamsters-sopimuksen piirissä olevaa työpaikkaa neljän viimeisen sopimusvuoden aikana. Se merkitsee alihankinnan vähentämistä ja työn luokittamista niin, että sopimuksen piiristä poistettuja tehtäviä palaa sen piiriin.

ITF: Turvapaikkaongelmat heikentävät
kuljetustyöläisten turvallisuutta

ITF arvostelee erityisesti Ranskan ja Britannian hallituksia siitä, että ne eivät ole kyenneet järjestämään turvapaikan hakijoiden kohtelua asianmukaisesti. Sen seurauksena monen kuljetustyöläisen asema on muuttunut aiempaa turvattomammaksi. Heitä uhkaillaan ja heitä vastaan hyökätään, jotta he suostuisivat toimimaan turvapaikanhakijoiden salaisten kuljetusketjujen osana.

ITF vaatii, että Britannia luopuu yhtiöiden ja yksilöiden taloudellisesta rankaisemisesta tapauksissa, joissa niiden ajoneuvoja on käytetty omistajien tietämättä tai ilman omistajien lupaa. Syyllisten etsinnän päähuomio tulee kohdistaa ihmissalakuljetuksen organisoijiin, järjestö esittää.

ITF: Globaali solidaarisuus pääaiheena
maailmanjärjestön kongressissa

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka jäsenjärjestö AKT on, pitää 40. kongressinsa 14.-21.8. Vancouverissa Kanadassa. Tapaamiseen osallistuu noin tuhat ay-johtajaa, -aktiivia ja –toimitsijaa. Kongressi järjestetään neljän vuoden välein.

Vancouverissa pääaiheena on maailmanlaajuinen solidaarisuus, jonka tarve on tullut liike-elämän globalisoitumisen vuoksi yhä polttavammaksi. ITF:n kongressi keskittyy ratkomaan sitä, miten ay-liikkeen kansainvälistä solidaarisuutta voidaan kehittää.

ITF lupaa raportoida tuoreeltaan kongressin työn etenemisestä järjestön nettisivuilla.

Norsunluurannikko:
Ammattitoverit lakkoon poliisin ammuttua minibussin kuljettajan

Kuljettajat protestoivat heinäkuun lopulla Norsunluurannikon pääkaupungissa Abidjanissa lakolla tapausta, jossa liikennepoliisi ampui minibussin 20-vuotiaan kuljettajan Kaliliou Keitan. Tuhannet minibussien kuljettajat noudattivat ay-järjestöjen kehotusta keskeyttää ajaminen viideksi päiväksi. Lakko laajeni nopeasti pääkaupungista muihin asutuskeskuksiin ja niiden väliseen liikenteeseen.

Ennen Keitaa Norsunluurannikon poliisi oli surmannut tänä vuonna neljä kuljettajaa ja viime vuosina yhteensä parikymmentä, Norsunluurannikon ay-lähteet tiedottavat. Poliisin mielivaltainen käytös, mm. lahjusten vaatiminen tiesuluilla, on vuosia häirinnyt vakavasti ammattikuljettajien työtä muuallakin Länsi-Afrikassa kuin Norsunluurannikolla.

Intia: Korkein oikeus Mumbain sataman työsulun uhrien puolelle

Intiassa Mumbain (ent. Bombay) korkein oikeus on määrännyt satamaviranomaiset sallimaan 149 satamatyöläisen liikkumisen satama-alueella. Aiemmin tänä vuonna viranomaiset mitätöivät heidän kulkulupansa. Viranomaisten toimenpide kohdistui ammatillisesti järjestäytyneisiin työläisiin. Heidän työnantajansa viranomaiset antoivat jatkaa toimintaansa yrityksen uuden nimen suojassa. ITF luonnehtii Mumbain viranomaisten menettelyä klassiseksi ay-liikkeen vainoksi.

EU: Ajo- ja lepoaikoja koskevien määräysten uudistus mutkistui erimielisyyksien vuoksi

EU:ssa on pitkään valmisteltu ammattimaisen maantieliikenteen ajo- ja lepoaikoja koskevien määräysten uudistusta. Kesän alussa moni elätteli toiveita, että esitys on kypsä ministerineuvoston käsittelyyn, mutta usean maan vaatimat kansalliset poikkeukset pakottivat valmistelijat ottamaan lisäaikaa.

"Asioiden käsittely hajosi täysin", Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Dan Nyberg kuvailee käännettä Transportarbetaren-lehdessä. Kiistoja synnyttävät mm. joidenkin maiden vaatimat poikkeusluvat postin ja maidon kuljetuksille.

Yhteisymmärrystä ei ole löytynyt myöskään siitä, miten käsite "viikko" määritellään. Euroopan komissio ehdottaa, että viikko voi olla kahden viikkovapaan välinen aika. Pahimmassa tapauksessa se merkitsisi kuutta vuorokautta, joiden aikana ajoaikaa voisi kertyä 74 tuntia 45 minuuttia.

Yhdysvallat:
Länsirannikon satamien tes-neuvottelut jumissa

Yhdysvaltojen länsirannikolla ammattiliitto ILWU on keväästä lähtien neuvotellut uudesta työehtosopimuksesta, mutta heinäkuun lopulla tilanne oli jumissa. Osapuolet ovat ajautumassa sopimuksettomaan tilaan. Sen vuoksi ILWU:n valtuusto valtuutti liiton tes-neuvottelukomitean järjestämään tarvittaessa jäsenäänestyksen työtaistelun aloittamisesta.

ILWU:n valtuusto pettyi siihen, että työnantajien yhdistys Pacific Maritime Association ei ole sitoutunut jatkamaan terveydenhoitoa koskevia etuja, eikä ottamaan myönteistä kantaa ILWU:n ehdotuksiin teknologiaa koskevien sopimuskohtien muuttamiseksi.

Liitto muistutti, että länsirannikon satamissa eletään vilkasta aikaa. Kontteja tuotiin edellisen kolmen kuukauden raportointikauden aikana enemmän kuin koskaan. Neuvottelujen on määrä jatkua elokuun puolivälissä.

ILWU:lla on Yhdysvaltojen länsirannikon ja Hawaijin satamissa 42 000 jäsentä. He kuuluvat yli 60 ammattiosastoon. Liiton itsehallinnollisena osana toimii Kanadan ILWU. Sillä on 14 000 jäsentä. Lisäksi liittoon kuuluu 3 500 sisävesiliikenteessä työskentelevää jäsentä.

Ruotsi: Ay-lehti vaatii turvallisuutta
hinnan rinnalle tarjouskilpailuissa

Kun julkinen sektori kilpailuttaa kuljetuspalveluita, valinnan tekeminen pelkän hinnan perusteella - ilman turvallisuuden harkintaa - voi osoittautua kohtalokkaaksi. Näin varoittaa Jan Lindkvist Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehden Transportarbetarenin pääkirjoituksessa heinäkuussa.

Hän viittaa varoituksellaan kesäkuussa kahden koululaisen hengen vaatineeseen kahden linja-auton kolariin. Turma-ajoneuvo oli 15 vuotta vanha, eikä siinä ollut turvavöitä.

Kirjoittaja toteaa myös, että Ruotsissa ensi vuoden alusta lähtien uusien kuorma-autojen nokassa pitää olla palkki, joka estää pikkuautoa ajamasta kuorma-auton alle. Joitakin satoja euroja maksavan palkin puuttuminen aiheuttaa tutkijoiden mukaan Euroopassa vuosittain 900 kuolemantapausta.