JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
7-2002

Yhdysvallat: FBI:llä selvityksiä 30 000 kuljetusalan yhtiöstä

Yhdysvaltojen liittovaltion poliisi FBI on tehnyt syyskuun 11. päivän jälkeen selvityksiä 30 000 kuljetusalan yrityksessä. Jokaisen työntekijän taustat tutkitaan, ja ne, jotka ovat jääneet jossakin elämänvaiheessaan kiinni rikoksista, saattavat joutua menneiden tekojensa vuoksi vaikeuksiin.

Ruotsi: Ay-järjestöillä rajariita Domsjön tehtaan satamassa

Ruotsissa satamatyöläisiä organisoiva ammattiliitto Transport ja paperityöläisten liitto Pappers ovat ilmiriidassa siitä, kumman järjestön järjestämisalueeseen kuuluu Domsjön tehtaan satama.

Domsjön tehdas hoiti satamatyöt pitkään alihankintana. Sopimuspuolena oli Örnskölsviks Stuveri, jonka työläiset ovat järjestäytyneet Hamnarbetarförbundetiin. Toimeksianto loppui maaliskuun lopulla sen vuoksi, että yritykset eivät päässeet yhteisymmärrykseen toimeksiannon ehdoista. Domsjö alkoi hoitaa satamatöitä omilla työläisillään, jotka ovat Pappersin jäseniä. Huhtikuun toisella viikolla Hamnarbetarförbundet antoi Domsjön tehtaalle saartovaroituksen.

Pappersin mielestä kiista pitää ratkaista ammatillisen keskusjärjestön LO:n hallituksessa. Transportia se epäilyttää, koska LO:n hallitus otti talvella bussinkuljettajien järjestämisasiassa Transportin asemaa heikentäneen kannan. Sen vuoksi Transportin edustajat alkoivat boikotoida LO:n hallitusta.

Ruotsi: Shell rajoittaa ay-asioiden käsittelyä huoltoasemillaan

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren raportoi Shellin tiukennetusta henkilöstöpolitiikasta Tukholman seudun huoltoasemilla. Työntekijöitä on kielletty keskustelemasta ay-asioista öisin asemia kiertävien ay-aktiivien kanssa. Shellin edustajan mukaan ay-aktiiveilla on oikeus ainoastaan jättää henkilöstölle lyhyitä tiedonantoja. Keskustelut järjestäytymisestä ja työehdoista eivät ole luvallisia.

Shellin paikallinen johtaja Peter Rosén on Transportarbetarenin mukaan erityisen pahoillaan siitä, että ay-aktiivit ovat kertoneet huoltoasemien työntekijöille yötyön elinajan odotetta lyhentävästä vaikutuksesta.

Norja: Paljon uusia
jäseniä kampanjoimalla

Norjan kuljetustyöläisten liittoon liittyi 1.1.-10.5.2002 yli 1 600 uutta jäsentä. Se merkitsi ammatissa toimivan jäsenkunnan laajenemista 597 hengellä. Kasvusuunta on erityisen huomionarvoinen sen vuoksi, että ammatillisen keskusjärjestön

LO:n jäsenliittojen jäsenmäärä on viime vuosina selvästi laskenut.

USA-Hollanti-Tanska-Ruotsi:
Yhteistyötä kuljettajien koulutuksessa

Yhdysvalloissa ja useassa Länsi-Euroopan maassa on pulaa pätevistä ammattikuljettajista. Ongelmaa voidaan lievittää parantamalla työehtoja sekä kehittämällä koulutusjärjestelmää. Hollannissa, Tanskassa ja Ruotsissa on kiinnostuttu kuljettajien koulutuksesta USA:ssa, jossa puolestaan arvellaan, että eurooppalaisilla on annettavaa amerikkalaisille koulutuksen järjestäjille.

Mahdollinen yhteistaho USA:ssa on tutkimuslaitos DTSI, joka sai hiljattain valtiolta noin 19 miljoonaa euroa kuljettajien koulutuksen ja liikenneturvallisuuden kehittämiseen. DTSI on vahva erityisesti kuljettajien testaamisessa. Testeillä potentiaalisesti vaaralliset kuljettajakandidaatit pysäytetään heti alkuun. DTSI:n koulutustarjonta ulottuu ajotekniikasta terveysvalistukseen. Jenkkikuljettajista 71 prosenttia kärsii ylipainosta, 33 prosenttia korkeasta verenpaineesta.

Ruotsissa kuljetusliikkeet tarvitsevat vuosittain 3 500 uutta kuljettajaa, mutta koulutusjärjestelmästä valmistuu vain 1 500 kuljettajaa.

Yhdysvallat: Kuljetusliike ABF maksaa kuljettajalla 20 dollaria tunnissa

Yhdysvalloissa kuljetusliike ABF:llä on 7 500 ajoneuvoa. Yhtiö kouluttaa uusia kuljettajiaan neljä viikkoa ennen kuin heidät päästetään varsinaisiin työtehtäviinsä. Myös kokeneet kuljettajat kurssitetaan. "Mitä pitempi työkokemus kuljettajalla on, sitä enemmän kyseenalaisia tottumuksia hänellä on", ABF:n koulutuspäällikkö Toby Ross perustelee linjaa Transportarbetaren-lehden jutussa.

ABF maksaa kuljettajille yli 20 dollaria tunnissa (noin 23 euroa). Lisäksi eläke-edut ja sairasvakuutus on hyvät. Reilut työehdot takaavat sen, että henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä. Monessa muussa rahtiyhtiössä palkka on vain puolet ABF:n maksamasta ja vaihtuvuus suurta.

ABF valvoo tutkilla kuljettajiensa käyttäytymistä liikenteessä. Heitä on kielletty ajamasta rekkajonoissa. Jokainen kustannuksia aiheuttava onnettomuus tutkitaan yksityiskohtaisesti.

Ruotsi: Pissataukokiista ratkesi kuljettajien eduksi

Ruotsissa hallitus on ratkaissut bussiyhtiöiden ja kuljettajien pissataukokiistan työläisten eduksi. Hallitus vahvisti työsuojeluhallituksen aiemman päätöksen, jonka mukaan kuljettajilla on oikeus vähintään kymmenen minuutin pissataukoon 2,5 tunnin välein. Alun perin työsuojeluhallitus määräsi kahden tunnin välein, mutta yritykset jättivät ratkaisusta virallisen valituksen.

Ruotsi: Ulkomaanreittien kuljettajille kymmenen prosentin korotus

Ruotsissa ammattiliitto Transport on sopinut ulkomaanliikenteessä työskentelevien kuljettajien uudesta työehtosopimuksesta. Se on kolmevuotinen. Palkkoja korotetaan kolmessa vaiheessa yhteensä 9,9 prosenttia. Myös lomaraha nousee kolmevaiheisesti. Vuonna 2004 matalin lomaraha nousee vähän yli sataan euroon päivässä. Kuljettajat saavat oikeuden kahdeksan tunnin palkalliseen koulutukseen vuodessa.

Nigeria: Satamatyöläiset vastustavat satamien yksityistämistä

Afrikan väkirikkaimmassa valtiossa, 130 miljoonan asukkaan Nigeriassa valtiovalta suunnittelee satamien yksityistämistä. Satamien työntekijöiden ay-järjestöt vastustavat suunnitelmaa. Niiden mukaan yksityistäminen lisäisi työttömyyttä ja heikentäisi maan turvallisuutta, koska yksityistetyissä satamissa laittoman tuonnin ja viennin valvonta olisi nykyistä vaikeampaa.

Liike-elämä valittaa, että nykyään satamien käyttö on kallista. Tuonti- ja vientituotteita ei saa sataman byrokratian läpi maksamatta laillisia ja laittomia maksuja, jotka vastaavat yhteensä 30 prosenttia tuotteiden arvosta. Nigeria kuuluu maailman korruptoituneimpiin maihin. Vuoden 1960 jälkeen sotilaat ovat johtaneet sitä 35 vuotta. Vuodesta 1999 Nigeriaa on johtanut vaaleilla valittu siviilihallinto.

Ruotsi: Schenker keskittää kalustonsa samaan organisaatioon

Ruotsissa Schenker AB palaa keskitettyyn organisaatioon yhdistämällä kauko- ja lähiliikenteen toiminnot. Uudistus on aloitettu Helsingborgin-Malmön seudulla. Yhtiön muut keskukset Ruotsissa sijaitsevat Kristianstadissa, Jönköpingissä, Halmstadissa, Tukholmassa ja Luleå-Skellefteåssa. Tuhannen kuljettajan käytössä on 750 ajoneuvoa tai yhteensä 900 yksikköä. Schenker haastaa jopa Postin kisaan suuruudella mitatusta ykköspaikasta. Yhtiö perustelee kauko- ja lähiliikenteen toimintojen yhdistämistä sillä, että se lisää kuljettajien ja kaluston käytön joustavuutta.