JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
3-2002

EU: Omistajakuljettajat uuden työaikadirektiivin piiriin 2009

Pitkään kiistelty ammattiautoilijoiden työ- ja lepoaikadirektiivi on hyväksytty Euroopan unionin neuvostossa. Se rajoittaa keskimääräisen enimmäistyöajan 48 tuntiin viikossa. Siirtymäajat uuden direktiivin täyteen voimassaoloon ovat pitkät: työsuhteisilla kolme, omistajakuljettajilla seitsemän vuotta. Direktiivissä asetetaan tiukat rajat sille, mitä omistajakuljettajalla tarkoitetaan, jotta eripituisilla siirtymäajoilla ei olisi mahdollista keinotella.

Suomi äänesti ehdotusta vastaan, koska se tuo omistajakuljettajat työaikarajoitusten piiriin. Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan omistajakuljettajien sisällyttäminen direktiiviin jäi kuitenkin riippumaan komission lisäselvityksestä. Sen perusteella komission on tehtävä neuvostolle ehdotus, joka mahdollistaa omistajakuljettajien jättämisen osaksi tai kokonaan direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle, jos sille on hyväksyttävät perusteet. Suomen lisäksi Espanja ja Kreikka äänestivät voittanutta ehdotusta vastaan.

Saksa: Kuljettajat taivuttivat Connexin palkankorotuksiin

Saksassa Connexin kuljettajien yli 7-viikkoinen lakko tepsi yrityksen päättäjiin. He suostuivat korottamaan palkat tasolle, jolla samaa työtä tekevät julkisen sektorin kuljettajat. Parannukset koskevat Düsseldorfin, Mönchengladbachin, Hagenin ja Aachenin seudun toimintaa.

Joulukuun 2002 loppuun asti voimassa olevat sopimukset nostavat Connexin kuljettajien alkupalkat 1 660 euroon (noin 10 000 Suomen markkaa) kuukaudessa.

Connexin kuljettajat ovat järjestäytyneet kolmen miljoonan jäsenen ver.di-ammattiliittoon. Lakkolaisia tukivat ranskalainen ammattiliitto FO, Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF sekä monikansallisen jättiyhtiön Vivendin eurooppalainen yritysneuvosto (EWC). Connex kuuluu Ranskassa päämajaansa pitävään Vivendiin.

Australia: Axlonin kiinalainen miehistö ilman papereita

Australian viranomaiset pysäyttivät hiljattain Melbournen satamaan Panaman mukavuuslipun alla operoivan Axlonin, koska sen kiinalaisella miehistöllä ei ollut näyttää asianmukaisia henkilöllisyys- ja ammattitaitopapereita. Tapaus paljastui, kun ITF-tarkastaja Matt Purcell oli selvittämässä aluksella seitsemän kuukauden palkkarästejä.

Purcellin mukaan kiinalaiset eivät olleet halukkaita kertomaan tilanteestaan, koska he pelkäsivät joutuvansa Kiinassa vankilaan, jos he puhuvat asioistaan avoimesti.

Yhdysvallat: Länsirannikon satamissa valmistaudutaan kovaan kamppailuun

Yhdysvaltojen länsirannikon satamissa työehtosopimukset ovat voimassa kesäkuun loppuun asti. Työnantajapuolen johtaja Joseph Miniace lietsoo joukkoihinsa henkeä, jolla satamatyöläisten liitto ILWU ja sen jäsenet saataisiin taivutettua sopimusten rakenteiden olennaisiin muutoksiin.

Työnantajat kokoavat rahastoa mahdollisen työtaistelun varalle ja ilmoittavat olevansa valmiita myös työsulkuun, jos satamatyöläiset omaksuvat menneiden vuosien tapaan kamppailukeinokseen työn kulun hidastamisen.

ILWU:n puheenjohtaja James Spinosa toteaa West Coast Sailor -lehdessä, että Miniacen johdolla työnantajat ovat kääntyneet ay-liikettä vastaan. "Ennen linjana oli yhteistyö kanssamme", hän muistuttaa. Viimeksi satamatyöläiset toteuttivat koko länsirannikkoa koskeneen lakon 1970-1971. Se kesti neljä kuukautta.

Norja: Latvialainen
juuttui talvikeleihin

Telemark Avis kertoo, kuinka ankarat talviolosuhteet yllättivät hiljattain Pohjois-Norjassa latvialaisen rekkakuskin. Hänen ajoneuvonsa ei täyttänyt talviajon vaatimuksia, ja viranomaiset määräsivät hänet odottamaan ajo-olosuhteiden paranemista. Pelastuspartio auttoi miehen ja ajoneuvon lähimmälle 24 tunnin huoltoasemalle. Latvialainen liikennöitsijä on ilmoittanut, että yhtiö menee konkurssiin, jos se joutuu maksamaan norjalaisten antamasta avusta ja miehen pitkäksi venähtäneestä odotusajasta.

Telemark Avisin mukaan talvikelit ovat seisauttaneet myös eräitä Romaniasta, Puolasta ja Saksasta tulleita ajoneuvoja, mutta ne ovat kyenneet jatkamaan matkaa hankittuaan lisää lumiketjuja. Norjan viranomaiset ovat tänä talvena tehostaneet ulkomaisten liikenneyhtiöiden valistamista Norjan olosuhteista ja kalustovaatimuksista.

Yhdysvallat: Viranomaiset lopettivat Teamstersien taloudenpidon erityisvalvonnan

Yhdysvalloissa viranomaiset asettivat 1997 ammattiliitto Teamstersin taloudenpidon erityisvalvontaan, jotta siinä päästäisiin eroon väärinkäytöksistä. Työ on edennyt, ja yli 200 toimitsijaa on menettänyt organisaatiossa asemansa. Tammikuussa presidentti George Bushin hallinto lopetti erityisvalvonnan, mitä 1,5 miljoonan jäsenen järjestö oli jo pitkään vaatinut.

Indonesia: Jakartan satamassa lakko hintojen nousua vastaan

Protestilakko keskeytti tammikuun lopulla työnteon Indonesian pääkaupungin Jakartan Tanjung Priok -satamassa. Työläiset osoittivat mieltä polttoaineiden ja muiden perustarvikkeiden hintojen nousua vastaan. Lakkolaiset jarruttivat liikennettä konteista pystyttämillään tiesuluilla. Samanlaiset lakot järjestettiin myös Cilegonin ja Tanjung Perakin satamissa.

Lakot olivat luonteeltaan poliittisia. Niitä tukivat parikymmentä muiden alojen ay-järjestöä, PRD-puolue ja Jakartan oikeusaputoimisto. Indonesiassa oikeusaputoimistojen verkostolla on ollut ja on merkittävä rooli kamppailussa demokratian puolesta.

Australia: Hallitus asensi salakuuntelulaitteita norjalaisalukselle

Australiassa Daily Telegraph –lehti on paljastanut, että maan turvallisuusjoukot asensivat viime elokuun pakolaiskiistan aikana norjalaiselle Tampa-alukselle salakuuntelulaitteita. Toimenpide rikkoo Australian lakia, koska salakuuntelulaitteiden asentaminen on laillista vain vakavien rikosten yhteydessä tai australialaisten turvallisuuden ollessa vakavasti uhattuna. Tampaan, jolla oli miehistön lisäksi satoja pääosin afganistanilaisia pakolaisia, ei näitä riskejä sisältynyt.

Merimiehiä ja satamatyöläisiä organisoiva ammattiliitto MUA ja Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF ovat tuominneet turvallisuusjoukkojen laittoman toiminnan Tampalla ja vaativat tapauksen perinpohjaista selvittämistä.

Australia: Satamatyöläisille satojen miljoonien korvaukset asbestihaitoista

Australiassa asiantuntijat arvioivat, että satamatyöläisille asbestin haitoista maksettavat korvaukset saattavat nousta yli 250 miljoonaan euroon. Toistaiseksi on esitetty 160 korvausvaatimusta, mutta määrän odotetaan kohoavan seuraavien vuosikymmenten aikana yli 600:an.

Ruotsi:
Työnantajat pakoilevat vastuutaan vessoista

Ruotsissa on yhä ratkaisematta, mikä taho on velvollinen järjestämään kuljettajille asianmukaiset vessat ja peseytymistilat. Liikennereittien tarjouskilpailuja voittaneet yritykset sanovat, että vastuu on toimeksiantajilla, kuten esimerkiksi kunnilla. Niiden edustajat puolestaan odottavat, että reittejä voittaneet yhtiöt huolehtivat työntekijöidensä tarvitsemista palveluista.

Göteborgin seudulla Linjebussin kuljettaja ja luottamusmies Jan Bjunert on kyllästynyt pallotteluun ja aloittanut oman kampanjansa asian ratkaisemiseksi. Ensimmäisenä kampanjaan reagoi Linjebuss. Se toimitti Bjunertin reitin kääntöpisteeseen Öjebyyn golf-kentän lähelle BajaMajan, jossa on pelkkä vessa. Bjunertille se ei riitä. Hän vaatii tilaa, jossa voi sekä tehdä tarpeensa että peseytyä.