JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
2-2002

Yhdysvallat: UPS:n tes-kierros Teamstersien ykkösasia 2002

Yhdysvalloissa 1,5 miljoonan jäsenen ammattiliitto Teamsters pitää vuoden päähaasteenaan United Parcel Servicen (UPS) tes-kamppailua. Yhtiön palveluksessa on 330 000 työntekijää. Heistä 230 000 on Teamstersin heinäkuun loppuun asti voimassa olevan työehtosopimuksen piirissä. Se on elokuulta 1997, jolloin liitto selviytyi tes-kierroksesta voitokkaasti tehokkaan lakkotaistelun avulla.

Seuraavien kuukausien aikana UPS:n väen kamppailuvalmiutta kohotetaan lukuisin tilaisuuksiin, joissa luodaan yhteishenkeä ja uskoa liiton voimaan. Netissä UPS:n tes-kierrosta varten on avattu on oma erikoissivusto.

Liitto tavoittelee palkkojen, eläkkeiden ja muiden etujen korotuksia sekä rajoituksia siihen, kuinka laajasti yrityksen johtoportaan henkilöstö voi tehdä Teamstersien sopimuksen piirissä olevia töitä. Alihankinnan laajenemisen järjestö haluaa pysäyttää kokonaan ja lisätä osa-aikaisten mahdollisuuksia siirtyä kokopäivätyöhön. Liitto aikoo myös kaventaa työnantajan oikeuksia määrätä työntekijöitä ylitöihin.

Norja:
Paikallisliikenteen kuljettajat tähtäävät liittokierrokseen

Norjan kuljetustyöläisten liitto valmistelee täydellä höyryllä paikallisliikenteen bussinkuljettajien tes-kierrosta. Kuljettajien luottamusmiesten kiertohaastattelu osoittaa, että jäsenet arvelevat liittokierroksen antavan tällä kertaa parhaat tulokset.

Keskeisiä tavoitteita ovat kunnon yleiskorotus palkkoihin sekä parannukset epämukavan työajan lisiin ja osatyövuoron korvauksiin.

Nigeria: Protesti hintojen nousua vastaan hiljensi tiet ja satamat

Tammikuun puolivälissä Nigerian ay-liike järjesti kaksi päivää kestäneen yleislakon protestina polttoaineiden hintojen roimille korotuksille vuoden alussa. Lakkolaiset vaativat korotusten peruuttamista. Lakko lamautti liikenteen sekä kaupungeissa että maaseudulla ja keskeytti työt myös satamissa.

Viranomaiset reagoivat lakkoon pidättämällä ammatillisen keskusjärjestön NLC:n puheenjohtajan Adams Oshiomholen ja kymmeniä muita ay-liikkeen jäseniä. Polttoaineiden hintoja päättäjät eivät ole laskeneet. Korotuksia he perustelevat muun muassa sillä, että korkeat hinnat ehkäisevät polttoainepulan syntyä.

 

Yhdysvallat:
Overniten lakko
jatkunut yli 27 kuukautta

Yhdysvalloissa rahtiyhtiö Overniten lakko on jatkunut jo yli 27 kuukautta. Vain osa työntekijöistä on liittynyt lakkorintamaan, ja yhtiö on onnistunut jatkamaan toimintaansa entisessä laajuudessaan. Overnitellä on 13 000 työntekijää ja 169 palvelukeskusta ympäri Pohjois-Amerikkaa, Meksikon mukaan lukien.

Kansallisessa työsuhdeneuvostossa NLRB:ssä on käsiteltävänä lukuisia syytöksiä Overniteä vastaan. Iso osa niistä johtuu siitä, että Overnite on kieltäytynyt useissa toimipisteissä neuvottelemasta kollektiivisesti työehdoista, vaikka yksiköiden työntekijöiden enemmistö on valinnut Teamstersin edustajakseen.

Overniteä syytetään myös työläisten painostamisesta ja lahjontayrityksistä päämääränään keinona pitää heidät ay-järjestöjen ulkopuolella.

Ruotsi:
Satamatyöläisille tehdään ohareita Västervikissä

Etelä-Ruotsissa sijaitsevan Västervikin satamatyöläisillä on huonot työllisyysnäkymät: liikennettä on vähän ja kaiken lisäksi satamatyöläisten töitä teetätetään muilla. Runsas vuosi sitten tarjouskilpailun voittanut yritysryhmä on supistunut niin, että satamaa hallitsee yksinään Österströms rederi -varustamo. Sen omistaja Percy Österström on arvostellut pitkään julkisesti järjestelmää, jossa satamatyöläisillä on etusija satamatöihin. Kuljetustyöläisten liitto vaatii neuvotteluja päämääränään töiden keskittäminen satamassa jäljellä oleville ammattilaisille.

Ruotsi: Ison kuljetusliikkeen johtaja kannustaa ammattiliittoa sopimusten toteutumisen tiukkaan valvontaan

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren (www.transport.se) on julkaissut toimitusjohtaja Ulf Jönssonin haastattelun. Hän johtaa Börje Jönssons Åkeri -kuljetusyhtiötä, joka 170 ajoneuvollaan kuuluu alan suurimpiin Ruotsissa.

Talouden taantuma kiristelee kaikkien toimialojen yrityksiä, mutta kuljetusalalla on kriisin merkit muutoinkin. Jutun mukaan ruotsalaisyhtiöiden kustannukset ovat keskimäärin viidenneksen korkeammat kuin lähialueella toimivien kilpailijoiden. Sen seurauksena ulkomaiset hedelmä- ja vihannesrekat ajavat nykyään jopa Pohjois-Ruotsiin ja ovat vallanneet osan myös paluusuunnan rahtivirrasta.

Jönsson kannustaa ammattiliittoa olemaan tiukkana työehtosopimuksen toteutumisen valvonnassa. Hänen mielestään ei ole oikein katsoa sormien läpi edes niitä, jotka "melkein" toimivat sopimusten mukaan.

Yhdysvallat: Länsirannikon satamissa neuvotellaan kehityksen suurista linjoista

Yhdysvaltalainen laatulehti Washington Post on selostanut maan länsirannikon satamien tilannetta ennen lähikuukausina alkavia sopimusneuvotteluja. Lehden mukaan yhtiöitä edustava PMA koettaa taivuttaa ammattiliitto ILWU:n hyväksymään satamien teknisen uudistamisen. Liitto haraa vastaan ja pitää työsuhdeturvaa nykyisten ja tulevien satamatyöläisten suurimpana kysymyksenä.

Työnantajapuoli pelottelee ay-aktiiveja sanomalla, että kilpailevat satamat Kanadassa ja Meksikossa kasvattavat vähitellen osuuttaan rahtiliikenteestä, ellei Yhdysvaltojen satamia modernisoida teknisesti. Työläisiä houkutellaan siihen myös lupaamalla, että maailmankaupan tavaramäärien lisääntyminen turvaa satamatyöläisten työpaikkojen jatkuvuuden.

Washington Postin mukaan Yhdysvaltojen länsirannikon satamissa on 10 000 vakituista ja 5 000 osa-aikaista työläistä.

Kenia: Satamiin 2-vuotinen työehtosopimus

Keniassa satamatyöläisten liitto ja satamalaitos KPA ovat sopineet uudesta 2-vuotisesta työehtosopimuksesta. Se koskee yli 5 000 järjestäytynyttä satamatyöläistä. Palkat nousevat 15 prosenttia ja pienin asumistuki yli kaksinkertaistuu. Korotuksen jälkeen matalin kuukausipalkka on 212 euroa (noin 1 200 markkaa). Sitä täydentää 84 euron (noin 500 markkaa) asumistuki. Palkkakatto kipuaa 490 euroon (lähes 3 000 markkaa).

Liiton sihteeri Kennedy Kiliku kertoo kenialaisessa Nation-lehdessä, että pitkään tilapäisenä työskennelleet vakinaistetaan. Lehden mukaan tilapäiseen työvoimaan kuuluu yli 15 000 työläistä.

Ruotsi: Hyökkäys Transportin toimistoon

Tuntemattomat tekijät hyökkäsivät joulukuun alussa kuljetustyöläisten liiton Transportin Härnösandin toimistoa vastaan. He rikkoivat seitsemään ikkunaa ja töhersivät rakennuksen seiniä. Seudulla hyökättiin samana yönä myös useaa muuta työväenliikkeen toimistoa vastaan. Vastaavia tekoja ilmeni viime vuonna eri puolilla Ruotsia.

Härnösandissa Transportin ammattiosaston puheenjohtaja Helge Westman arvelee hyökkääjien motiiveja poliittisiksi.