JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
1-2002

Hollanti: Päivän lakko esti rahdin käsittelyn
siirtämisen satamatyöläisiltä merimiehille

P&O North Sea Ferries aikoi siirtää tammikuun alusta 2002 rahdin käsittelyn satamatyöläisiltä merimiehille, mutta työläisten lakko esti suunnitelman toteutumisen. Yrityksen kannanmuutokseen riitti yhden työvuoron pituinen lakko, joka sai tukea Hollannin suurimmalta ammatilliselta keskusjärjestöltä FNV:ltä ja Kuljetustyöläisten kansainväliseltä liitolta ITF:ltä. Lakon järjesti ammattiliitto FNV Bondgenoten.

Menestyksekäs työtaistelu on kannustanut P&O North Sea Ferriesin järjestäytyneitä työntekijöitä vakinaistamaan yli rajojen ulottuvan yhteysverkostonsa. Se on valmis vuoropuheluun työnantajan kanssa, jotta ongelmista keskusteltaisiin ennen niiden kärjistymistä.

Ruotsi: Palkkojen ja lisien korottaminen keskeistä Transportin tes-tavoitteissa

Ruotsin kuljetustyöläisten liitto on valmistellut tulevaa tes-kierrosta eri alojen tes-tapaamisissa. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nousi palkkojen sekä yö- ja pyhätyölisien korottaminen. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n useimpien liittojen sopimukset jatkuvat vuoteen 2003 ja niissä on tälle vuodelle luvassa noin kolmen prosentin palkankorotukset. Transportin jäsenet arvelivat, että kuljetusalalla sitä ei ole mahdollista ylittää merkittävästi. Lisäksi osanottajille muistutettiin, että kaikille jäsenille ei makseta täysimittaisesti edes nykyisen sopimuksen mukaisia lisiä.

Työnantajan pyrkimystä laajentaa työaikojen määräämistä koskevia oikeuksiaan konferenssien osanottajat vastustivat.

Satamatyöläisten kokouksessa keskeiseksi asiaksi kohosi EU:n valmisteilla oleva direktiivi satamatöiden kilpailuttamisesta. Osanottajat korostivat, että satamassa työskentelevien työehtojen tulee olla yhtäläiset riippumatta siitä, onko työnantaja huolinta- vai teollisuusyhtiö.

Ruotsi: Schenker kannattavuusjahtiin
yhteistyössä ay-liikkeen kanssa

Saksalaisomisteinen kuljetusyhtiö Schenker rukkaa organisaatiotaan Ruotsissa. Tavoitteena on noin tuhannen kuljettajan ja 700 ajoneuvon verkoston kannattavuuden parantaminen. Erilliset yhtiöt keskitetään yhteisen johdon alaisuuteen ja samalla paikalliselle päätöksenteolle tehdään lisää tilaa. Schenkerillä on Ruotsissa 26 terminaalia.

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Transportarbetaren-lehti selostaa joulukuun numerossaan laajasti Schenkerin linjauksia. Niihin kuuluu myös pyrkimys läheiseen yhteistyöhön ay-liikkeen kanssa töiden uudelleenorganisoinnissa. Schenkerin kumppaneihin kuuluu myös suuri määrä pieniä yhtiöitä ja yksittäisiä kuljettajia, joiden työt koostuvat ennen muuta Schenkerin toimeksiannoista.

ILO: Syyskuun terrori-iskut kaatoivat miljoonia matkailualan työpaikkoja

Kansainvälinen työjärjestö ILO on julkaissut arvioita syyskuun 11. päivän terrori-iskujen aiheuttamista työpaikkojen menetyksistä matkailualalla. Yhteenvedon tuoreimmat tiedot ovat marraskuun 19. päivältä. World Travel and Tourism Council (WTTC) ennustaa, että maailmanlaajuinen tappio nousee 8,8 miljoonaan työpaikkaan.

World Tourism Organization (WTO) arvelee, että kansainvälisten matkojen määrä kasvoi viime vuonna vain prosentin. Ennen syyskuun 11. päivää koko vuoden kasvuksi ennustettiin 3-4 prosenttia. Vuoden 1950 jälkeen kansainvälisten matkojen määrä ei ole minään vuonna vähentynyt.

Eniten matkailuala on kärsinyt Yhdysvalloissa. Siellä matkailuun käytettävän rahamäärän ennustetaan nousevan vuoden 2000 tasolle vasta vuonna 2004

Brasilia: Satamatyöläiset protestoivat valtion ja työnantajien välinpitämättömyyttä

Brasiliassa satamatyöläisten kansallinen liitto FNSTP järjesti joulukuussa sarjan lakkoja. Lakoilla protestoitiin satamaviranomaisten ja satamissa toimivien yritysten välinpitämättömyyttä työläisten sosiaalista asemaa kohtaan. Liitto muistuttaa, että satamien rakennemuutoksia koskevat sopimukset ovat kompromisseja, joissa työnantajat ja viranomaiset sitoutuivat ottamaan huomioon työläisten tarpeet.

Yhdysvallat: Rikkurien värvääminen lopetti kuljettajien lakon

Yhdysvalloissa postilaitoksen alihankkijana toimivan Pat Salmon & Sons -kuljetusyhtiön lähes tuhat työntekijää aloitti joulukuun toisella viikolla lakon, joka kesti vain kaksi päivää. Kuljettajat ja muut työntekijät palasivat töihin huomattuaan, että työnantaja jatkoi kaupunkienvälistä postiliikennettä rikkureilla. Yhtiössä on neuvoteltu kaksi vuotta ilman tuloksia parannuksista työntekijöiden sairaus- ja työkyvyttömyysturvaan.

Norja: Neljän ammattiliiton yhdistymistä selvitetään

Norjan kuljetustyöläisten liitto tukee selvitystyötä, jossa kartoitetaan neljän ammattiliiton mahdollisen yhdistymisen etuja ja haittoja. Ensi kesänä valmistuva selvitys koskee myös kahta rautatieläisliittoa sekä postin työntekijöiden ammattiliittoa.

Kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Per Östvold arvelee, että kuljetusalan yritysten omistuksen keskittyminen jatkuu nopeana. Se voi johtaa tilanteeseen, jossa muutama suuryhtiö hallitsee alaa koko maanosassa ja eri liikennemuodoissa. "Jos näin käy, se merkitsee kovia vaatimuksia ay-liikkeelle", Östvold toteaa.

ITF: Mukavuuslipun suojassa voidaan kuljettaa räjähteitä, terroristeja tai vielä pahempaa

Yhdysvaltalainen ABC TV News raportoi joulukuussa, että USA:n joukot jahtaavat 23 alusta, jotka omistaa tai joita hallitsee Osama bin Laden. Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n pääsihteeri David Cockroft kommentoi uutista muistuttamalla, että ITF varoitti pian syyskuun 11. päivän jälkeen mahdollisuuksista käyttää laivoja tuhoisalla tavalla.

Cockroft totesi, että mukavuuslippulaivojen valvonta on vähäistä. Järjestelmä suojelee niin terroristeja kuin rahanpesijöitä, vakuutushuijareita ja työläisten riistäjiä. "Niin kauan kuin hallitukset ja YK ummistavat silmänsä siltä, että mukavuuslippujärjestelmä sallii rikollisten operoida nimettöminä, aluksilla kuljetetaan huumeita, laittomia maahanmuuttajia ja Al Qaidan tarvikkeita", Cockroft varoitti.

Ruotsi: Vaimot soittavat liittoon saadakseen oikeutta miehilleen

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton asiamies Ann-Charlotte Larsson saa vuosittain satoja soittoja, joissa tiedustellaan palkoista ja vakuutusturvasta. Noin kolmannes soittajista on miestensä työsuhteesta huolissaan olevia naisia, Larsson kertoo Transportarbetaren-lehdessä. Yleensä tapaukset koskevat kuljettajien työehtoja.

Naiset soittavat usein myös selvittääkseen avio- ja avomiestensä sekä elinkumppaniensa ja poikiensa ammatillista järjestäytymistä.

Yhdysvallat: Kalifornia suitsii vallattomia rekkakuskeja

Kalifornian maantiepoliisi aikoo käyttää 1,2 miljoonaa dollaria vaarallisesti ajavien rekkakuskien tapojen parantamiseen. Summa riittää poliisin 23 000 ylityötuntiin. Niillä tehostetaan ylinopeuksien ja muiden vaaratilanteita aiheuttavien ajotyylien valvontaa. Päämääränä on alentaa rekkojen vakavia onnettomuuksia viisi prosenttia.