JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 12-2001

Tutkimus naisten
töistä risteilyaluksilla

Mikä on naisten rooli risteilyalusten henkilökunnassa? Kysymykseen vastaa tutkimuslaitos SIRC:n julkaisema Minghua Zhaon tutkimus.

Ennen 1990-lukua risteilyaluksilla työskenteli niukasti naisia. Viime vuosikymmenellä osuus nousi lähes viidennekseen samalla, kun koko alan henkilöstö kasvoi 60 prosenttia. Naiset työskentelevät etupäässä hyttipalvelijoina ja -emäntinä, siivoojina, tarjoilijoina ja baarimikkoina. Konehuoneissa, keittiötöissä, turvapalveluissa ja kannella naisia on yhä vähän.

Puolet risteilyalusten naistyöntekijöistä on peräisin teollisuusmaista (miehistä 26 prosenttia). Itä-Euroopasta on kotoisin 30 prosenttia (miehistä 3 prosenttia) ja Aasiasta 13 prosenttia (miehistä 41 prosenttia). Latinalaista Amerikkaa ja Afrikkaa risteilyalusten työvoimassa edustaa vain 7 prosenttia naisista ja 6 prosenttia miehistä.

Naiset ovat keskimäärin 32-vuotiaita, miehet 35-vuotiaita. Teollisuusmaista tulleiden naisten keski-ikä on 30 vuotta, miesten 36 vuotta. Filippiineillä värväystoimistot ovat asettaneet miesten yläikärajaksi 40 vuotta, naisten 29 vuotta. Jälkimmäisten moraalia tutkitaan tarkoin ennen palkkauspäätöstä.

Naiset ovat osuuteensa verrattuna aliedustettuina sekä ylemmissä että alimmissa tehtävissä alusten henkilökunnan tiukassa hierarkiassa. Sen sijaan keskitason tehtävissä naiset ovat 31 prosentin osuudellaan yliedustettuina. Laaja selvitys ei löytänyt risteilyalusten klinikoiden henkilökunnasta yhtään naislääkäriä, eikä yhtään miespuolista sairaanhoitajaa.

Selvitys sisältää myös alan miesten ja naisten syvähaastatteluja. Ne paljastavat, että työhönotossa naisia syrjitään valittaessa uusia työntekijöitä tehtäviin, joissa on lähes yksinomaan miehiä. Aluksilla pieni osa miestyöntekijöistä suhtautuu naisten osaamiseen ennakkoluuloisen vähättelevästi.

Erityisesti Aasiasta ja Itä-Euroopasta risteilyalusten varustamoiden henkilöstöosastot etsivät nuoria, hyvin koulutettuja ja sujuvasti englantia puhuvia naisia. Selvityksen mukaan moni naistyöntekijä on valmis suosittelemaan muille naisille hakeutumista töihin risteilyaluksille, mutta lapsilleen he eivät toivo samaa uraa.

Norjan liitot
ajavat nettopalkkaa

Norjan merenkulun kolme ammattiliittoa kampanjoi pitkin syksyä nettopalkkajärjestelmän puolesta. Maan hallituksen budjettiesityksessä se luvattiin vain osalle alan ammattilaisia. Jos esitys hyväksytään, he siirtyvät uuteen järjestelmään 1.7.2002.

Ay-järjestöt perustelevat vaatimustaan ennen muuta Ruotsin ja Tanskan nettopalkkausjärjestelmällä. Ellei Norja seuraa, se vaarantaa Norjan taloudessa merkittävän toimialan tulevaisuuden ja työpaikkojen jatkuvuuden, kolme liittoa varoittaa. "Koko merenkulkuklusteri on vaarassa", todetaan järjestöjen yhteisessä kannanotossa. Marraskuun 21. päivänä järjestöt järjestivät tunninpituisen poliittisen lakon tavoitteensa puolesta.

Terrorismi upotti
American Classicin

Yhdysvalloissa risteilyvarustamo American Classic Voyages on hakeutunut selvitystilaan. Työpaikka meni kertaheitolla noin 2 150 työntekijältä. Yhtiö syyttää taloutensa romahtamisesta 11.9. terroristi-iskuja, koska ne heikensivät radikaalisti risteilyjen kysyntää. Yhtiö aikoo palata bisnekseen keväällä toimintojen ja rahoituksen uudelleenjärjestelyn jälkeen. Tällä hetkellä vain höyrylaiva Delta Queen jatkaa liikenteessä. Se työllistää maissa ja vesillä runsaat sata henkeä.