JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 11-2001

On aika laskea
Liberian lippu

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF (www.itf.org.uk) julkaisi syyskuun lopulla selvityksen ”Taylor-made”. Nimi viittaa Liberiaa johtavaan Charles Tayloriin, joka nousi taannoin valtaan aseellisella kapinalla.

Raportissa kuvaillaan, kuinka maan johto hyötyy mukavuuslippujärjestelmästä ja riistää vaarallisesti myös Liberian trooppisia metsävaroja. Osan varoista Taylorin joukkio käyttää naapurimaan Sierra Leonen kapinallisten toiminnan rahoittamiseen heikentäen siten kansainvälisen yhteisön mahdollisuuksia rauhoittaa väkivallan runnomaa aluetta.

Selvityksen johtopäätöksissä Liberian lipun alla purjehtivia varustamoita kehotetaan luopumaan Liberian lipusta. Sen alla työskentelee tällä hetkellä 40 000 merimiestä, joista vain kourallinen on liberialaisia. Taylor kumppaneineen saa mukavuuslippumaksuista vuosittain noin sata miljoonaa markkaa.

Pääosa heidän laillisista tuloistaan on peräisin ulkomaisilta varustamoilta. Liberian rekisterissä kustakin aluksesta on maksettava vuosittain lähes 30 000 markkaa. Omistajien selvä enemmistö on USA:sta, Euroopasta ja Japanista.

SIU:n jäseniä New Yorkin pelastustöissä

”Evakuoimme kolmessatoista tunnissa 158 000 ihmistä Manhattanilta”, ammattiliitto SIU:n jäsen Frank Virginia kertoo syyskuun 11. päivän terroristi-iskujen päivästä liiton Seafarers Log –lehden lokakuun numerossa (www.seafarers.org). Matkustajamäärä ylitti viisinkertaisesti tavallisen työpäivän kuljetukset. Virginia kipparoi yhtä NY Waterwayn kahdeksastatoista lautasta, joista monen satamapaikka on tuhotun World Trade Centerin läheisyydessä.

Epätavallinen tehtävä lauttojen henkilökunnalle oli myös lukuisten ihmisten poimiminen merestä, jonne he olivat pudonneet pimeyden ja paniikin vuoksi. Osa matkustajista oli hyökkäyksessä loukkaantuneita ihmisiä sekä pelastusmiehistöä. NY Waterwayn liikennepäällikkö, SIU:n entinen jäsen Michael McPhillips ylistää lauttojen työntekijöiden vastuullisuutta ja joustavuutta.

Terrori-iskuja seuranneina päivinä SIU:n julkisen palvelun osasto osallistui pelastustöihin USA:n laivaston sairaala-aluksella USNS Comfortilla.

Manhattanin saarelta Hudson-joen rannalle liikennöivän LaGuardianin kansimies Richard Barnett kertoo, että työt hänen lautallaan sujuivat ihmisten kokemista järkytyksistä huolimatta hyvin. Alukset vaihtoivat viestejä sekä kuljetussuunnitelmien koordinoimiseksi että kovassa paineessa työskennelleiden miehistöjen kannustamiseksi. Kansimies Eric Hablitz muistelee tuoreita tapahtumia Seafarers Log -lehdessä näin: ”Matkustajat olivat yllättävän rauhallisia. Kukaan ei yrittänyt etuilla ja tuuppia jonossa lautalle”.

Globalisaatio ei ole
uutta merenkulkijoille

Maailmalla keskustellaan vilkkaasti globalisaatiosta. Merenkulkualalla sillä on pitempi historia kuin millään muulla toimialalla. Pääosa maailmankaupan kuljetuksista hoidetaan meritse. Maailmanlaajuinen rahtilaivasto koostuu 90 000 aluksesta. Niillä työskentelee 1,2 miljoonaa henkeä.

”Kilpailu, yhdistyneenä kansainvälisten vähimmäisnormien valvonnan puutteisiin, tuhoaa ihmishenkiä ja ympäristöä”, Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF muistuttaa jäsenkuntansa kokemuksiin vedoten. ”Sääntelemätön ja epäreilu kilpailu on romahduttanut alan palvelusten hintatason. Se ei ole välttämätöntä”, järjestö toteaa verraten merenkulkua kansainväliseen lentoliikenteeseen, joka nykyisistä ongelmistaan huolimatta on realistisesti hinnoiteltua ja turvallista.