JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 10-2001

Ay-liikkeellä toimintapäivä marraskuussa Maailman kauppajärjestön WTO:n painostamiseksi

ITF ja muut kansainväliset ay-järjestöt kehottavat jäsenliittojaan järjestämään 9.11. maailmankauppaa koskevaa toimintaa. Päivä on valittu Maailman kauppajärjestön WTO:n Qatarissa pidettävän kokouksen mukaan.

"Toimintapäivä tarjoaa ay-liikkeelle tilaisuuden näyttää kansainvälistä voimaansa työtätekeville ihmisille keskeisessä asiassa", ITF:n pääsihteeri David Cockroft perustelee.

Sopivina toimintamuotoina ja -kohteina järjestäjät pitävät kansallisten parlamenttien painostamista, mielenosoituksia, tapahtumia raja-asemilla, lakkoja ja työpaikkakokouksia. Tavoitteena on vaikuttaa maailmankaupan sääntöihin niin, että ne tekisivät nykyistä paremmin oikeutta työläisille ja maailman köyhille.

Ocean Glory I:ltä
viiden millin rästit

ITF on voittanut oikeusjutun Ocean Glory I -risteilyaluksella liikennöivää kreikkalaista laivayhtiötä Cruise Holdings Limitediä vastaan sekä hankkinut sen 237 hengen miehistölle yli viiden miljoonan markan palkkarästit ja rahat kotimatkaa varten. Britannian viranomaiset estivät heinäkuussa aluksen lähdön Doverin satamasta.

Oikeusjuttu pohjusti sopimusta Panaman lipun alla seilaavan 51-vuotiaan laivan omistajan Cruise Invest SRL:n ja velkojien kesken.

ITF muistuttaa myös siitä, että Ocean Glory I:n kunto ei pidätyshetkellä täyttänyt kansainvälisiä turvallisuusnormeja. Järjestö vaatii selvittämään, miten on mahdollista, että Panaman viranomaiset olivat luokitelleet Ocean Glory I:n turvalliseksi.

Irlanninmeren satamien toimintaviikko maksatutti palkkarästejä ja poiki sopimuksia

Irlanninmeren kahden rannan satamissa toteutettu toimintaviikko tuotti hyviä tuloksia. Niiden kannustamana osanottajat jatkoivat tarkastuksia toisenkin viikon. Ensimmäisellä viikolla tutkittiin 41 alusta. Lähes miljoonaa markkaa palkkarästejä onnistuttiin maksattamaan merimiehille ja kuusi alusta taivutettiin hyväksymään ns. ITF-sopimuksen mukaiset vähimmäistyöehdot.

Monella aluksella kävi ilmi, että varustamot maksavat henkilökunnalleen pahasti alle kansainvälisten normien. Matalimmat kuukausiansiot jäävät noin 2 000 markkaan. Lisäksi tarkastukset paljastivat vakavaa etnistä syrjintää palkkapolitiikassa. Libanonin lipun alla Euroopasta Lähi-itään karjaa kuljettava alus Rami M. Detta pantiin kestotarkkailuun, koska sen miehitys ei täytä pakollisia miniminormeja.

Operaation yhteenveto tullaan luovuttamaan Britannian hallitukselle.

Kiista Venäjän strategisten satamien luotsipalveluiden valtiollistamisesta

Venäjä johto päätti heinäkuussa siirtää strategisten satamien luotsipalvelut yksityisiltä yrityksiltä valtiollisten organisaatioiden hoitoon. Päätös koskee muun muassa Pietarin, Murmanskin ja Kaliningradin satamia.

Elokuussa Pietarin yksityissektorin satamaluotsit lamauttivat sataman liikenteen vaatien valtiollistamispäätöksen perumista. Luotsit pelkäävät, että siirtyminen valtion palkkalistoille romahduttaisi heidän tulonsa. Viipurin, Arkangelin ja monen muun sataman luotsit ovat ilmoittaneet olevansa solidaarisia ammattitovereilleen, joiden etuja Moskovan ratkaisu uhkaa.

St. Petersburg Times -lehden mukaan Venäjän apulaiskuljetusministeri Ruksha esitti heinäkuun lopulla, että luotsi- ja hinaajapalvelujen jälkeen myös muita strategisten alueiden satamatoimintoja valtiollistetaan.