JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 8/9-2001

Palkkarästejä
Polferriesin aluksilla

Ruotsin ja Puolan välillä matkustajia ja rahtia kuljettavan Polferriesin omistaa Puolan valtio, mutta palkanmaksu laahaa raskaasti perässä. Viime lokakuun jälkeen työntekijöille maksettiin pitkään vain taskurahoja. Toukokuuhun mennessä palkkarästit kohosivat yli 30 miljoonaan markkaan. Ongelmana on myös palkkataso, joka Transportarbetaren-lehden (www.transport.se) haastattelemien työntekijöiden mukaan alittaa Polferriesin ja ITF:n välisen sopimuksen ehdot. Lisäksi yhtiö rikkoo sopimusta pätkittämällä työsuhteita mielivaltaisesti.

Pääosan rästeistä Polferries maksoi vasta tiukan saarron uhatessa. Vauhtia yritykseen pani ITF-tarkastajien toistuva kovistelu. Yhtä suuria laskujen perimisvaikeuksia Polferries on aiheuttanut Ruotsin satamille.

Puolan ja Ruotsin väliä liikennöivät neljä alusta seilaavat Bahaman mukavuuslipun alla, vaikka ne on rekisteröity Liberiaan. Puolalaisen miehistön värväystä hoitaa kyproslainen yhtiö.

Afrikan pikkuvaltio
mukavuuslipun maaksi

ITF on julistanut Keski-Afrikassa sijaitsevan pikkuisen São Tomé ja Principen alusrekisterin mukavuuslippurekisteriksi. Neljä vuotta sitten rekisterissä oli neljä alusta, nyt lähes sata. "Määrän moninkertaistuminen lyhyessä ajassa ei olisi ollut mahdollista, jos rekisteri olisi pysynyt aidosti kansallisena", ITF merenkulkuosaston sihteeri Steve Cotton perustelee järjestönsä päätöstä.

Liberia siirtää
lippurahojaan
Sierra Leonen
veriselle johtajalle

ITF:n pääsihteeri David Cockroft varoittaa varustamoita siitä, että Liberia siirtää osan mukavuuslippulaivojen rekisteröinnin tuloistaan Sierra Leonen ihmishengistä piittaamattomalle presidentille Charles Taylorille. Cockroft toteaa, että Liberian alusrekisterin keskimääräistä parempi maine ei tee hyväksyttäväksi Liberian toimintaa.

"Mukavuusaluksiin liittyy vastuu kaksisuuntaisesti. Hallitusten on vastattava niiden lipun alla liikkuvista aluksista ja laivayhtiöiden on ymmärrettävä, minkälaisten hallitusten kanssa ne ovat yhteistyössä", Cockroft vetoaa.

Australiassa MUA ja surffaajat turvallisten laivojen puolesta

Australiassa ammattiliitto MUA on kiihdyttänyt viime kuukausina kampanjaansa laivojen teknisen kunnon parantamiseksi. Liitto vaatii maan hallitukselta tiukkoja otteita alikuntoisten alusten varustamoita vastaan. Vastatoimiin tulisi sisältyä sakkoja sekä vierailukieltoja australialaisissa satamissa.

Heinäkuun puolivälissä MUA, ITF ja Greenpeace sponsoroivat huippusurffaajien kilpailua, jossa alusten turvaongelmat olivat näkyvästi esillä. Mestarisurffaaja Wayne Deane iloitsi ay-liikkeen mukanaolosta tapahtumassa. MUA:n jäsen Cai Wernblom osallistui kilpailuun itsensä öljynneenä näyttääkseen katsojille, miten laivaonnettomuudet vaikuttavat uimarantoihin.

Palkka kansallisuuden mukaan Irlannin merellä

Britannian ja Irlannin ay-aktiivit tarkastivat heinä-elokuun vaihteessa kymmeniä Irlannin merellä liikennöiviä aluksia. Iskut tehtiin Dublinin, Liverpoolin, Belfastin ja Heyshamin satamissa. Tapahtumaa koordinoinut Norrie McVicar kertoo Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n verkkosivulla (www.itf.org.uk), että eräille burmalaisille, indonesialaisille ja filippiiniläisille miehistöille maksetaan ainostaan kahdeksan markkaa tunnissa.

Monella aluksella kuukausipalkka on alle 3 000 markkaa, mikä alittaa ITF:n määrittelemän vähimmäistason. Neljällä aluksella ay-aktiivit onnistuivat puristamaan työnantajalta sitoumuksen omaksua ITF:n minimityöehdot. Kolmen aluksen työntekijöille ay-aktiivit perivät kolmena ensimmäisenä tarkastuspäivänä yhteensä lähes miljoonan markan palkkarästit.