JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 4-2001

Ruotsin lauttojen
ja kauppalaivojen
työntekijöille
3,7 prosentin korotus

Ruotsissa ammattiliitto SEKO on solminut työnantajajärjestön kanssa 1-vuotisen työehtosopimuksen koskien lauttojen ja kauppalaivojen 6 000 työntekijää. Kuukausipalkkoja nostetaan 400-600 kruunua (kruunu oli huhtikuun alussa 66 penniä). Pienin korotus tehdään alkupalkkaan, suurin vähintään seitsemän palvelleiden palkkoihin. Neljä vuotta työskennelleiden palkka nousee 500 kruunua. Kustannusvaikutus on yhteensä 3,7 prosenttia.

Osapuolet sopivat, että sopimuskauden aikana neuvotellaan työryhmissä saaristoliikenteen kehyssopimuksesta, yleisistä palkkausehdoista ja eläkkeiden rahoituksesta.

Eniten merimiehiä Filippiineiltä, Indonesiasta, Turkista ja Kiinasta

Mistä merimiehet ovat kotoisin? Filippiineiltä heitä on 245 000. Muut maat tulevat kaukana Filippiinien jäljessä. Kakkosena on Indonesia (84 000), kolmantena Turkki (80 000) ja neljäntenä Kiina (76 000).

Suuruusjärjestyksessä seuraavina maina tulevat Intia (53 000), Venäjä (48 000), Japani (43 000), Kreikka (40 000), Ukraina (38 000) ja Italia (32 000). Kärkikymmenikön osuus koko merenkulun työvoimasta on noin 60 prosenttia. Luvut sisältyvät Kansainvälisen merenkulkukomission maaliskuussa julkistamaan selvitykseen "Ships, Slaves and Competition".

Teollisuusmaista kotoisin olevan työvoiman osuus oli vuonna 2000 runsaat 27 prosenttia, mutta päällystöstä ja konemestareista lähes puolet oli taloudellisesti vauraiden maiden kansalaisia.

ITF:n painostus
poisti direktiivistä
merimiesten osallistumisen rahdin käsittelyyn


Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n viime hetken perustelut taivuttivat Euroopan komission poistamaan direktiiviluonnoksestaan merimiesten osallistumisen laivojen rahdin käsittelyyn. ITF:n satamajaoston sihteeri Kees Marges toteaa, että luonnokseen tehty muutos ennen muuta auttaa alusten miehistöjä välttymään työtapaturmilta.

Marges arvioi, että komissio oli alkuperäisessä esityksessään pikemmin
hyväuskoinen kuin pahantahtoinen. ITF:n ja komission edustajien tapaamisessa Brysselin päättäjät suhtautuivat ay-liikkeen näkökantoihin asiallisesti ja kiinnostuneesti.

Marges kuitenkin kehottaa alan työntekijöitä seuraamaan asioita valppaasti. Pyrkimys kilpailun tehostamiseen houkuttelee varsinkin Euroopan hallituksia muuttamaan satamatyön sääntöjä niin, että merimiehet voitaisiin määrätä osallistumaan alusten lastaamiseen ja purkamiseen.
Panamassa voi ostaa aluksen ensimmäisen perämiehen paperit

Oikeus valtamerialuksen navigointiin vaatii vuosien opiskelun, mutta

Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF paljasti maaliskuussa, että paperit on helppo hankkia pelkällä rahalla. Järjestö osoitti tämän junailemalla pääsihteerilleen David Cockroftille ensimmäisen perämiehen paperit mukavuuslippumaihin lukeutuvasta Panamasta.

Cockroftilla ei ole minkäänlaisia merenkävijän taitoja. Perämiehn paperit heltisivät kuitenkin vaivattomasti Panamasta, jolla on maailman laajin alusrekisteri.

Operaation tarkoituksena on varoittaa vaaroista, joita mukavuuslippumaiden harjoittaman valvonnan olemattomuus aiheuttavat. Tiedotteessaan ITF syyttää mukavuuslippumaita siitä, että rekisterin ylläpitämisessä ne keskittyvät rahan keräämiseen ja laiminlyövät valvontatehtäviään.

Varustamoiden
kartellit estävät vientiä Yhdysvaltoihin

Maailmanpankin tuoreen tutkimuksen mukaan varustamoiden kartellit ja satamapalveluiden tarjoamista koskevat rajoitukset estävät vientiä Yhdysvaltoihin vakavamman kuin tullit. Selvityksen tekijät arvioivat, että varustamoiden kartellien purkaminen alentaisi kuljetuskustannuksia Yhdysvaltoihin 25 prosenttia. Satamapalveluiden rajoitusten lopettaminen supistaisi kuljetuskuluja 9 prosenttia.

Tutkimuksesta raportoinut Financial Times toteaa, että Yhdysvallat, EU ja useat muut tahot ovat olleet haluttomia soveltamaan kilpailusääntöjään merenkulun kansainvälisiin sopimuksiin.