JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 3-2001

Kansainvälinen merenkulkukomissio:
Joka kymmenes merimies orjan asemassa

Kansainvälinen merenkulkukomissio (ICONS) julkaisi 6.3. perusteellisen raportin merenkulun tilasta. Sen mukaan aluksilla on yhteensä 1 019 000 työpaikkaa. Työvoimaa alalla on 1 227 000 työntekijää, joten ylitarjonta on suuri. Päällystön tehtäviin kouliutuneista on kuitenkin pula.

Raportissa arvioidaan, että 10-15 prosenttia työntekijöistä työskentelee orjan asemaa muistuttavissa olosuhteissa. Niitä leimaavat mitättömät palkat, ylipitkät työajat, surkeat hytit ja ruoka sekä seksuaalinen ahdistelu ja muu väkivalta. Vastuu mielivallasta on koko ketjulla, jonka muodostavat varustamot, luokituslaitokset, valvontaviranomaiset sekä alan kansainväliset järjestöt.

Raportin mukaan merenkävijöiden oikeuksia puolustavat ainoastaan ay-järjestöt, merimieslähetykset ja sosiaalityötä tekevät järjestöt. Kuvaavaa on, että yhdysvaltalaisilla loistoristeilijöillä juuri niiden edustajia estetään tavallisesti toimimasta.

Kaksi kolmasosaa aluksista operoi mukavuuslipun alla. Niiden osuus on kasvanut nopeasti 1970-luvulta lähtien ja kasvaa yhä. Mukavuuslippulaivojen rekistereitä ylläpitävät valtiot ovat kansainvälisten sopimusten mukaan velvollisia valvomaan rekisteröimiensä alusten merikelpoisuutta ja työolosuhteita, mutta mukavuuslippuvaltiot hoitavat tehtävää kehnosti.

Toisena merkittävänä rakenteellisena vääristymänä raportin tekijät mainitsevat luokituslaitosten aseman. Luokituslaitokset tekevät työnsä usein huonosti, koska ne arvioivat aluksia, joiden omistajat ovat samaisten luokituslaitosten asiakkaita.

Kilpailun kiristyminen on lisännyt painetta tinkiä jopa aivan välttämättömistä kustannuksista. Sen seurauksena myös kansainvälisiä normeja kunnioittaneilla varustamoilla on kiusaus etsiä kilpailuetuja työntekijöiden asemaa ja alusten turvallisuutta heikentävillä keinoilla.

Vaihtoehtona työehtojen ja -olosuhteiden huononemiselle ICONS:n raportoijat esittävät alan kaikkien osapuolten yhteistyön kehittämistä. Päämääränä on oltava alan kansainvälisten, sopimuspohjaisten normien tiukentaminen ja varsinkin niiden toteutumisen valvonnan tehostaminen.

Koko 266-sivuinen raportti löytyy pdf-tiedostona ICONS:n verkkosivuilta.

Merimiehet, kirjatyöntekijät ja sähköala samaan liittoon Ruotsissa?

Ruotsissa merimiehiä organisoiva ammattiliitto SEKO (www.seko.se) on aloittanut neuvottelut yhdistymisestä kirjatyöntekijöiden ja sähköalojen ammattiliittojen kanssa. Liitot korostavat, että mitään päätöstä yhdistymisestä ei ole tehty, vaan että ensin sulautumisen etuja ja haittoja selvitetään perusteellisesti.

Yhdistymistä perustelevat työelämän muutokset ja liittojen työkenttien läheneminen. Kolmen järjestön muodostamassa liitossa olisi 233 000 jäsentä. Uudesta liitosta tulisi kunta-alan ja metallin järjestöjen jälkeen ammatillisen keskusjärjestön LO:n kolmanneksi suurin ammattiliitto.

SEKO:ssa on tällä hetkellä 180 000 jäsentä. Liiton työ keskittyy neljälle toimialalle. Niitä ovat liikenne, energia, posti ja valtion hallinto. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n piirissä on vireillä muitakin yhdistymishankkeita.

Kanaalin ranskalaiset
merenkulkijat lakossa

Englannin kanaalin lauttaliikenteen ranskalaiset työntekijät järjestivät maaliskuun alussa vuorokauden lakon. He protestoivat sitä, että Dieppen ja Newhavenin lauttaliikenne annettiin italialaiselle Corsica Ferries -yhtiölle. Ranskalaiset pelkäävät, että ratkaisu vie heiltä työpaikkoja.