JUHANI ARTTO
KARI JYRKINEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
15-2001

ITF: Kuljetustyöläiset painostivat Maailman kauppajärjestöä WTO:ta

Kuljetusalojen ammattiliitot järjestivät marraskuun alussa lähes 50 maassa tilaisuuksia, joilla painostettiin Maailman kauppajärjestön WTO:n Qatarissa kokoontunutta ministerineuvostoa. Päävaatimuksena oli työelämän perusnormien sisällyttäminen maailmankaupan sääntöihin. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n määrittelemiin perusnormien kuuluvat muun muassa työläisten oikeus järjestäytyä ammatillisesti ja oikeus neuvotella kollektiivisesti työehtosopimuksista sekä lapsi- ja pakkotyön kielto.

Qatarin kokouksessa 30-henkinen ay-valtuuskunta lobbasi päättäjiä kovasti, mutta osa kokousedustajista torjui työelämän perusnormien sisällyttämisen WTO:n neuvoteltavien asioiden listalle. WTO:ssa päätöksen läpimenoon vaaditaan edustajien yksimielisyys.

Ruotsi: Puutavaran kuljetusyhtiöt kovilla

Ruotsissa puutavarakuljetusten matala hintataso on ajanut alan yritykset kohtuuttomaan ahtaalle, Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren kertoo. Järjestö vaatii puutavaran ostajia osaltaan toimimaan vastuullisesti kärjistyneen ongelman ratkaisemiseksi. Tilannetta vaikeuttaa kuljetusyhtiöiden liiton heikko kyky puolustaa jäsentensä etuja ja myös joidenkin kuljettajien suostuminen ajamaan ylipitkiä päiviä poljetuilla korvauksilla.

Yhdysvallat: James Hoffa valittiin uudestaan Teamstersien puheenjohtajaksi

Yhdysvalloissa James Hoffa, 60 v., on valittu äänten selvällä enemmistöllä 1,4 miljoonan jäsenen Teamsters-ammattiliiton puheenjohtajaksi. Hänen kampanjansa keskeisiin aiheisiin kuului pyrkimys vapauttaa järjestön talous valtion valvonnasta, johon se määrättiin korruptiotapausten vuoksi 1989.

Ensi kommenteissaan vaalivoittonsa jälkeen Hoffa totesi, että menestyksen riemu jää lyhytaikaiseksi, koska Yhdysvaltojen talouden taantuma koettelee vakavasti kuljetusalaa ja Teamstersien muitakin järjestämisaloja. Ensi vuonna päättyy United Parcel Servicen yli 200 000 työntekijän työehtosopimuksen voimassaoloaika. Sopimus syntyi 1997 maanlaajuisen, 2-viikkoisen lakon tuloksena.

Hoffa kuuluu Yhdysvaltojen suurten ammattiliittojen puheenjohtajista niihin harvoihin, jotka eivät selvästi tue demokraattista puoluetta. Se ilmeni muun muassa viime kesänä, jolloin presidentti George Bushin johtamat republikaanit tekivät lainsäädännöllä mahdolliseksi öljyntuotannon Alaskassa sijaitsevalla luonnonsuojelualueella.

Ruotsi: Yllätysratsiassa
lähes 90 prosenttia ajoi ylikuormalla

Ruotsin tielaitos teki viime kesänä Härnösandin lähistöllä raskaan liikenteen yllätyspunnituksia. Peräti 87 prosenttia punnituista ajoneuvoista ajoi ylipainoisena. Tielaitos alkoi epäillä kuormien laillisuutta sen jälkeen, kun teiden kunto heikkeni odotettua nopeammin. Ruotsin kuljetustyöläisten liiton julkaiseman jutun mukaan osa ylikuormista oli matkalla puulastissa SCA:n sellutehtaalle. Paljastusten jälkeen SCA on luvannut kieltäytyä uusissa sopimuksissa maksamasta ylikuormista.

Ruotsi:
Ammattiliitolle tärkeä voitto ylitöiden korvauskiistassa

Ammattiliitto Transport saavutti Ruotsissa tärkeän voiton työtuomioistuimessa jutussa, jossa järjestö peräsi kuljetusyhtiö Gunnar & Arne Erikssons Åkerilta korvauksia maksamattomista ylitöistä. Päätöksen mukaan yritys on velvollinen korvaamaan kahden vuoden maksamattomat ylityöt, vaikka yhtiö suostui näyttämään vain neljän kuukauden kirjanpidon. Liiton oikeudet ulottuivat myös kuljettajiin, jotka eivät vaatineet työnantajaltaan oikeutta. Ainoastaan neljä kuljettajaa kannatti tapausten oikeudenmukaista selvittelyä yhteistyössä Transportin kanssa.

Oikeusjuttu maksoi Erikssonin veljeksille 400 000 markkaa. Kuljettajille kertyi ylitöitä keskimäärin 1 100 tuntia vuodessa.

Työtuomioistuimen päätöksen jälkeen Eriksson irtisanoi sopimuksensa Transportin kanssa ja jatkoi kyseenalaisten järjestelyjen kehittelyä. Ylityöpykälien kiertämiseksi kuljettajat määrättiin jakamaan työtuntinsa kahden eri yrityksen rekisterien kesken. Uuden käänteen käsittely on vielä kesken.

Norja: Autoklubin tiedottaja syyttää kuljettajia lääkkeiden väärinkäytöstä ja ajopiirtureiden näpelöinnistä

Norjassa on syntynyt kohu Autoklubin tiedotuspäällikön Egil Otterin väitteistä, joiden mukaan kaukoliikenteen kuljettajat väärinkäyttävät lääkkeitä laajasti pysyäkseen ratissa hereillä. Otter syyttää kuljettajia myös ajopiirtureiden näpelöinnistä salatakseen ylipitkät ajoaikansa.

Norjan kuljetustyöläisten puheenjohtaja Per Östvold torjuu Otterin väitteet. Östvold myönsi kuitenkin liiton verkkosivuilla, että Otterin mainitsemia ilmiöitä jossain määrin esiintyy. Östvold vaati huomion kohdistamista - kuljettajien syyllistämisen sijaan - yritysten tekemiin sopimuksiin, jotka luovat painetta ylipitkien työpäivien tekoon.

Tshekki: Suomen satamien kilpailuasema voi heikentyä, kun Siperian rata ulotetaan Tshekkiin

Suomen satamille ja kuljetuksille tullee uusi kilpailija, kun Tshekin
Bohuminiin rakennetaan Siperian leveäraiteisen radan uusi päätepiste ja jättiterminaali. Bohumin sijaitsee Tshekin koillisnurkassa Puolan ja Slovakian rajojen risteysalueella.

Aikaisemmin leveä rata ruokki Puolan Katowicen terästehtaita. Nyt sitä jatketaan 120-140 kilometriä lounaaseen kaiken tavaraliikenteen tarpeisiin.

Bohuminin lasketaan käsittelevän 100.000 konttia vuodessa.
Israelilainen rakennuttaja Shiran valmistelee myös nestemäisten
raaka-aineiden miljoonan tonnin varastoa. Terminaalin on määrä valmistua tammikuussa 2003.

Tshekin tieyhteydet Länsi- ja Etelä-Eurooppaan parantuvat, kun toinen
israelilainen firma rakentaa Bohuminin ohittavan 80 kilometrin moottoritien. Se yhtyy Puolan pohjois-eteläsuuntaiseen A1-valtaväylään - tavallaan Via Baltican jatkona. Slovakiaan syntyy rinnakkainen reitti. Uusi moottoritie etenee Unkarin rajalta kohti Puolan Zwardon-Skaliten uutta raja-asemaa.

Euroopan unioni:
Komissio ehdottanee EU:n uusien jäsenmaiden maantiekuljetuksiin pitkiä siirtymäaikoja

EU:n itälaajeneminen vaatii maantiekuljetuksissa pitkiä siirtymäaikoja, jotta uusien jäsenmaiden palkkojen ja muiden kustannustekijöiden matala taso ei aiheuttaisi EU:n nykyisten jäsenmaiden rahtiyhtiöille kohtuuttomia ongelmia. Näin arvioidaan Euroopan komission maantiekuljetuksia koskevassa raportissa. Sen mukaan itäeurooppalaiset yhtiöt ovat vallanneet 80 prosenttia vanhojen ja tulevien jäsenmaiden välisten maantiekuljetusten markkinoista.

Pitkiä siirtymäaikoja vaativat ponnekkaimmin Saksa ja Itävalta, joiden kuljetusliikkeet kokevat itäisten matalapalkkamaiden kilpailun ankarana jo nyt. EU:n jäsenyyttä hakevat maat vastustavat kuljetusten siirtymäaikoja samoin kuin ne vastustavat työvoiman vapaalle liikkumiselle vaadittuja siirtymaikoja.