JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
14-2001

Kv. työjärjestö ILO:
Matkailualan työntekijöiden asema turvattava terrori-iskujen aiheuttamissa epävarmoissa oloissa

Kansainvälinen työjärjestö ILO on järjestänyt useita kriisikokouksia, joissa on käsitelty Yhdysvaltoihin kohdistettujen terrori-iskujen vaikutusta matkailualan ja lentoliikenteen työntekijöiden asemaan. Tapaamisiin on osallistunut hallitusten, työnantajien ja ay-järjestöjen edustajia sekä riippumattomia asiantuntijoita. ILO arvioi, että hyökkäykset ja samanaikainen talouden taantuma ovat vähentäneet turismia 5-20 prosenttia. Lentoliikenteessä 200 000 työpaikkaa saatetaan lopettaa.

ILO:n pääsihteeri Juan Somavia korostaa, että epävarmuuden lisääntyminen ja sosiaaliturvan puutteet kuormittavat työntekijöitä kohtuuttomasti. Hän uskoo, että terrori-iskujen aiheuttamat järkytykset kohdistavat kansainvälistä huomiota työntekijöiden asemaan parantaen mahdollisuuksia tarpeellisiin uudistuksiin.

Ruotsi:
Liikealan ammattiliitto halukas yhdistymään Transportin kanssa

Ruotsissa liikealan ammattiliiton Handelsin liittokokous on hyväksynyt aloitteen yhdistymisestä AKT:n veljesjärjestön Transportin kanssa. Yhdessä ne muodostaisivat 250 000 jäsenen järjestön. Aloitetta perustellaan muun muassa tarpeella luoda nykyistä lujempi vastavoima työnantajille sekä sillä, että voimien yhdistäminen lisäisi molempien alojen järjestäytyneiden työläisten vaikutusvaltaa ammatillisessa keskusjärjestössä LO:ssa.

Transport ottaa kantaa aloitteeseen ensi huhtikuun liittokokouksessaan. "Jos hankkeelle näytetään siellä vihreätä valoa, yhdistymisestä järjestetään laaja keskustelu koko Transportin organisaatiossa", liittosihteeri Per Winberg toteaa Transportarbetaren-lehdessä.

Yhdysvallat: Satamatyöläisten "Charleston 5" -ryhmälle merkittävä voitto pitkässä oikeustaistelussa

Lähes kaksi vuotta sitten viranomaiset pidättivät viisi Charlestonin sataman työläistä Etelä-Karolinan osavaltiossa Yhdysvalloissa. Heidän "rikoksensa" oli suunnitella 150 muun satamatyöläisen kanssa lakkovartiota alukselle, joka käytti rahtinsa käsittelyssä järjestäytymättömiä työntekijöitä. Työtaistelulla oli määrä suojella järjestäytyneiden työläisten työpaikkoja.

Viranomaiset syyttivät pidätettyjä mellakoinnista. Yhdysvalloissa siitä voidaan tuomita jopa viideksi vuodeksi vankilaan. "Charleston 5" määrättiin illasta aamuun kestävään kotiarestiin, mistä heidät vapautettiin vasta aiemmin tänä syksynä. Marraskuun 14. päivänä oikeus ratkaisi tapauksen. "Charleston 5" tuomittiin 3 300 markan sakkoihin.

Yhdysvaltojen itärannikon satamatyöläisten liitto ILA luonnehtii oikeuden ratkaisua suureksi voitoksi Yhdysvaltojen ja kansainväliselle ay-liikkeelle. "Charleston 5" sai kamppailun aikana tukea ympäri maailmaa.

Norja: Bussilinjojen kilpailuttaminen uhkaa pudottaa kuljettajia eläkesopimuksesta

Norjassa ammattiliitto Transportarbeiderforbund varoittaa uhasta, joka toteutuessaan pudottaa lukuisia linja-autonkuljettajia eläkesopimuksen piiristä. Asia ratkeaa marraskuun lopulla, jolloin Oslon ja Akershusin päättäjät käsittelevät bussilinjoja koskevaa tarjouskilpailua. Toisissa tarjouksen jättäneissä yhtiöissä työehtosopimukseen sisältyy eläkesopimus, toisissa ei.

Liitto on paitsi huolissaan jäsentensä etujen säilymisestä myös pitää asetelmaa epäreiluna niitä yhtiöitä kohtaan, joiden työehtosopimuksiin sisältyy eläkesopimus. Järjestö kehottaa päättäjiä ottamaan ratkaisuissaan huomioon muitakin seikkoja kuin pelkästään tarjousten välittömän kustannusvaikutuksen.

Transportarbeiderforbund on useilla tes-kierroksilla yrittänyt saada alan kansalliseen sopimukseen eläkesopimuksen, mutta ei ole siinä onnistunut. Nyt liitto huomauttaa, että Oslossa ja Akershusissa syntynyt tilanne korostaa sitä, kuinka välttämätöntä on sisällyttää eläkesopimus kansalliseen työehtosopimukseen.

Ruotsi: Ay-liike kamppailee määräaikaisten työsuhteiden lisääntymistä vastaan

Ruotsissa määräaikaisten työsuhteiden osuus on lisääntynyt nopeasti. Ainostaan metsäteollisuudessa ei ole käynyt näin. Ammattiliitto Transportin järjestämisaloilla määräaikaisten työsuhteiden osuus on 13 prosenttia. Eniten niitä on hotelli- ja ravintola-alan yrityksissä. Niissä joka neljäs työskentelee määräaikaisena.

Ruotsin ay-liike haluaa pysäyttää määräaikaisten työsuhteiden osuuden kasvun. LO on kehitellyt joukon ehdotuksia, joilla siihen päästään. Määräaikaisten työsuhteiden kirjo pitää supistaa kahteen. Niitä olisivat lomittajan tehtävät sekä muut määräaikaiset. Mitä pitempään työntekijä on ollut määräaikaisella, sitä selvemmin työnantajalla on oltava velvollisuus vakinaistaa hänet, LO ehdottaa. Määräaikaisuuden jatkuessa pitkään, työnantajan täytyy kyetä perustelemaan se, miksi työntekijää ei vakinaisteta.

Saksa: Ruotsalaiset liikennöitsijät saivat luvan
operoida Saksassa itäeurooppalaisilla ajajilla

Ruotsin kuljetustyönantajat ovat voittaneet kiistan, joka koskee Ruotsin rahtiyhtiöiden oikeutta ajattaa rekkojaan Saksan teillä itäeurooppalaisilla kuljettajilla, vaikka itäkuljettajilla ei ole samaa oikeutta Ruotsissa. Ruotsalaisten kuljettajien liitto Transport pitää ratkaisua vääränä ja haitallisena koko EU:n järjestäytyneelle työvoimalle. Myös saksalais-ruotsalainen kauppakamari on huolissaan Saksan ministeriön tilapäiseksi tarkoitetusta tulkinnasta. EU:ssa valmistellaan samaa asiaa koskevaa säännöstöä. Sitä on määrä soveltaa koko unionin alueella.

Ruotsi: Työmarkkinaosapuolet pohjustivat tes-kierrosta kuljettajien seminaarilla

Kuten joitakin kertoja aiemminkin Ruotsin maantiekuljetuksen työmarkkinaosapuolet ovat pohjustaneet seuraavaa tes-kierrosta seminaarilla, johon kutsuttiin myös puolensataa kuljettajaa.

Tällä kertaa erikoisuutena oli entisen ammattikuljettajan, nykyisen papin Lennart Koskisen sisällyttäminen esiintyjälistaan. Hänen aiheenaan olivat eettiset ja moraalikysymykset. Koskinen neuvoi osanottajia muun muassa ratkomaan ristiriitoja eettisesti hyväksyttävällä tavalla. Niistä asioista, joista vallitsee yhteisymmärrys, on pidettävä tiukasti kiinni, eikä erimielisyyksiä pidä missään olosuhteissa ratkaista kävelemällä toisen osapuolen yli, Koskinen täsmensi.

Edellisen tes-kierroksen jälkeen työskennelleet osapuolten yhteiset työryhmät raportoivat seminaarissa työnsä tuloksista. Edistymistä oli tapahtunut ainoastaan työympäristöä ja täydennyskoulutusta käsitelleissä työryhmissä. Nyt kuitenkin niidenkin työ uhkaa jumiutua, koska työnantajaliitto BA on ilmoittanut, että työryhmien ehdotukset tulevat liian kalliiksi.

Ruotsi: Joka kolmas
ajaa yli 50 tuntia viikossa

Ammattiliitto Transport on tutkinut Länsi-Ruotsissa ammattikuljettajien työaikoja. Yhteenvedon mukaan joka kolmas työntekijä tekee yli 50 tunnin työviikkoja. Joka kymmenennelle kertyy viikoittain 60-80 työtuntia.