JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
12-2001

Ruotsi: Yrittäjät keinottelevat ulkomaanreiteillä
käyttämällä itäeurooppalaisia kuljettajia

Ruotsissa kuljetustyöläisten liiton Transportarbetaren-lehti (www.transport.se) paljastaa lokakuun numerossaan, miten Marfina Transit AB keinottelee ulkomaisella työvoimalla ulkomaanreiteillään. Kotimaisen toiminnan yhtiö lopetti hiljattain kokonaan. Kotimaanosuudet hoitaa toinen yhtiö, jonka ruotsalaisten kuljettajien rooli rajoittuu siihen, että he ainoastaan ajavat rahtiajoneuvot Malmön ja Trelleborgin satamista lähteville lautoille. Saksassa ja Puolassa ratissa jatkavat itäeurooppalaiset kuljettajat.

Kirjoituksen tekijä Björn Wiberg toteaa, että Marfina laistaa järjestelyllä työnantajamaksuista, jotka muutoin lisäisivät työvoimakuluja 40 prosenttia palkkasummasta. Palkkaa itäkuljettajat saavat Saksan ja Itävallan taulukoiden mukaan. Tosin palkanmaksussakin on ollut puutteita. Ne ovat paljastuneet ammattiliiton tekemissä tarkastuksissa.

Wiberg arvelee, että Marfinan järjestely kiertää kyseenalaisella tavalla määräyksen, jonka mukaan EU-maan liikennöitsijän EU:n ulkopuolelta tulevilla kuljettajilla tulee olla liikennöitsijän kotimaassa myönnetty työlupa.

Jo 1973 ulkomaisiin kuljettajiin turvautunut toinen ruotsalaisyrittäjä, växjöläinen Gunnar Karlsson luonnehtii kuljettajien vaihtamista maiden rajalla keinoksi sovittautua työaikamääräyksiin. Karlsson avasi hiljattain pelin myös Latviassa. Hänen rekallaan on ns. CEMT-lupa, joka oikeuttaa ajamaan vapaasti Euroopan unionin alueella. Ruotsin kuljetustyöläisten liiton mukaan Ruotsin teillä on nähty useita Karlssonin latvialaisrekkoja. Liikennöitsijä itse sanoo omistavansa Latvian ja muun Euroopan välisessä liikenteessä vain yhden ajoneuvon ja että Ruotsissa nähdyt ajoneuvot ovat hänen yhtiössään vuokralla.

Saksa: Terroristi-iskut Yhdysvaltoihin
vaikeuttavat matkailualan tes-neuvotteluja

Saksassa työnantajat peruivat syyskuun lopulle sovitun neuvottelun uudesta työehtosopimuksesta matkailualan työntekijöitä organisoivan ammattiliitto ver.di:n kanssa. Työnantajat perustelivat neuvottelujen lykkäämistä lähes kolmella viikolla terroristien 11.9. Yhdysvaltoihin suuntamilla iskuilla, jotka ovat myllertäneet matkailualan lähiajan näkymiä.

ITF: Kesäkoulun osanottajat kehottavat voimistamaan kansainvälistä yhteistyötä

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka jäsenjärjestö AKT on, järjesti elokuun lopulla Tanskassa kansainvälisen kesäkoulun. Siihen osallistui edustajia kaikista maanosista ja kuljetusalan kaikilta sektoreilta. Työskentelyssä etsittiin ay-liikkeen vastauksia globalisaatioon. Yhteistyön tiivistäminen yli maitten rajojen todettiin välttämättömäksi. Ensisijaista on kokemusten vaihto ja yhteisten kampanjoiden kehittäminen.

 

Norja: Satamatyöläiset lakossa satamien
kilpailua koskevaa direktiiviä vastaan

Syyskuun lopulla työläiset keskeyttivät työnteon kahdeksi tunniksi Norjan 45 satamassa. He protestoivat EU:ssa valmisteilla olevaa, satamatoimintojen kilpailuttamista koskevaa direktiiviä vastaan. Kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Per Östvold uskoo, että direktiiviehdotus kaatuu, vaikka hän pitääkin ehdotuksen takana olevia organisaatioita voimakkaina. Östvold varoittaa, että direktiiviehdotuksen hyväksyminen kasaisi painetta satamatytöläisten työehtojen huonontamiseen myös Norjassa, joka ei ole EU:n jäsenvaltio.