JUHANI ARTTO |
AY-UUTISET |
AUTO- JA KULJETUSALA |
Ruotsi: Yrittäjät
keinottelevat ulkomaanreiteillä Ruotsissa kuljetustyöläisten
liiton Transportarbetaren-lehti (www.transport.se) paljastaa lokakuun
numerossaan, miten Marfina Transit AB keinottelee ulkomaisella työvoimalla
ulkomaanreiteillään. Kotimaisen toiminnan yhtiö lopetti hiljattain
kokonaan. Kotimaanosuudet hoitaa toinen yhtiö, jonka ruotsalaisten
kuljettajien rooli rajoittuu siihen, että he ainoastaan ajavat
rahtiajoneuvot Malmön ja Trelleborgin satamista lähteville lautoille.
Saksassa ja Puolassa ratissa jatkavat itäeurooppalaiset kuljettajat. Kirjoituksen tekijä Björn
Wiberg toteaa, että Marfina laistaa järjestelyllä työnantajamaksuista,
jotka muutoin lisäisivät työvoimakuluja 40 prosenttia palkkasummasta.
Palkkaa itäkuljettajat saavat Saksan ja Itävallan taulukoiden mukaan.
Tosin palkanmaksussakin on ollut puutteita. Ne ovat paljastuneet
ammattiliiton tekemissä tarkastuksissa. Wiberg arvelee, että Marfinan järjestely
kiertää kyseenalaisella tavalla määräyksen, jonka mukaan EU-maan
liikennöitsijän EU:n ulkopuolelta tulevilla kuljettajilla tulee olla
liikennöitsijän kotimaassa myönnetty työlupa. Jo 1973 ulkomaisiin kuljettajiin
turvautunut toinen ruotsalaisyrittäjä, växjöläinen Gunnar Karlsson
luonnehtii kuljettajien vaihtamista maiden rajalla keinoksi sovittautua työaikamääräyksiin.
Karlsson avasi hiljattain pelin myös Latviassa. Hänen rekallaan on ns.
CEMT-lupa, joka oikeuttaa ajamaan vapaasti Euroopan unionin alueella.
Ruotsin kuljetustyöläisten liiton mukaan Ruotsin teillä on nähty
useita Karlssonin latvialaisrekkoja. Liikennöitsijä itse sanoo
omistavansa Latvian ja muun Euroopan välisessä liikenteessä vain yhden
ajoneuvon ja että Ruotsissa nähdyt ajoneuvot ovat hänen yhtiössään
vuokralla. |
Saksa: Saksassa työnantajat peruivat syyskuun lopulle sovitun neuvottelun uudesta työehtosopimuksesta matkailualan työntekijöitä organisoivan ammattiliitto ver.di:n kanssa. Työnantajat perustelivat neuvottelujen lykkäämistä lähes kolmella viikolla terroristien 11.9. Yhdysvaltoihin suuntamilla iskuilla, jotka ovat myllertäneet matkailualan lähiajan näkymiä. ITF: Kesäkoulun osanottajat
kehottavat voimistamaan kansainvälistä yhteistyötä Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF, jonka jäsenjärjestö AKT on, järjesti elokuun lopulla Tanskassa kansainvälisen kesäkoulun. Siihen osallistui edustajia kaikista maanosista ja kuljetusalan kaikilta sektoreilta. Työskentelyssä etsittiin ay-liikkeen vastauksia globalisaatioon. Yhteistyön tiivistäminen yli maitten rajojen todettiin välttämättömäksi. Ensisijaista on kokemusten vaihto ja yhteisten kampanjoiden kehittäminen.
|
Norja: Satamatyöläiset
lakossa satamien Syyskuun lopulla työläiset keskeyttivät työnteon kahdeksi tunniksi Norjan 45 satamassa. He protestoivat EU:ssa valmisteilla olevaa, satamatoimintojen kilpailuttamista koskevaa direktiiviä vastaan. Kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Per Östvold uskoo, että direktiiviehdotus kaatuu, vaikka hän pitääkin ehdotuksen takana olevia organisaatioita voimakkaina. Östvold varoittaa, että direktiiviehdotuksen hyväksyminen kasaisi painetta satamatytöläisten työehtojen huonontamiseen myös Norjassa, joka ei ole EU:n jäsenvaltio.
|