JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
11-2001

Yhdysvallat:
Ammattiliitto Teamsters
ja sen jäsenet aktiivisesti mukana hätäapu- ja pelastustyössä

Yhdysvalloissa kuljetusalan työläisiä organisoiva ammattiliitto Teamsters ja muut ay-järjestöt mobilisoivat jäseniään aktiiviseen hätäapu- ja pelastustyöhön 11.9. terroristihyökkäyksen uhrien auttamiseksi. Teamsters vastasi Punaisen Ristin vetoomukseen muun muassa kuljettamalla Etelä-Manhattanin katastrofiapuryhmille tietoliikennevälineitä. Memphisistä New Yorkiin 13.9. UPS:n rekkaa ajaneen Chris Hopen kuormassa oli tietokoneita, puhelimia ja muita teknisiä laitteita.

Teamstersien puheenjohtaja James Hoffa kertoo, että lukuisat liiton jäsenet riensivät auttamaan iskujen tapahtumapaikoille välittömästi kriisin puhjettua. Moni luovutti verta ja teki lahjoituksia liiton katastrofiapurahastolle, joka on tukenut hyökkäyksen uhreja ja heidän omaisiaan.

Solidaarisuuden ilmauksena uhreille ja heille perheenjäsenilleen liitto kehotti jäseniään pitämään ajneuvoissaan merkkivaloja päällä kahden viikon ajan.

Liitto tuomitsi terroristien iskut ja leimasi ne pelkurimaisiksi. Teamstersien johto ilmaisi kannanotossaan tukensa maansa johdolle sen pyrkimyksessä saattaa hyökkäykseen syyllistyneet vastaamaan teoistaan.

ITF:
"Terroristien hyökkäys Yhdysvaltoihin vastenmielinen"

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF tuomitsi terroristihyökkäyksen Yhdysvaltoja vastaan pian sen tapahduttua. Järjestö luonnehti kauhistuttavaksi sitä, että matkustajakoneita käytettiin hyökkäyksessä. ITF lähetti surunvalittelunsa jäsenliitoilleen, joiden jäseniä menehtyi tuhoutuneissa lentokoneissa ja iskujen kohteissa.

ITF vetosi jäsenliittojensa ilmaliikenteessä työskenteleviin jäseniin, jotta he antaisivat kaiken mahdollisen avun ympäri maailmaa lentokentillä odottamaan joutuneelle lentohenkilökunnalle. Liitto peruutti syyskuun kolmannelle viikolle suunnitellun ITF Star Solidarity Alliance –ryhmän kokouksen. Kahden onnettomuuskoneen yhtiön United Airlinesin ay-edustajien oli määrä osallistua tapaamiseen.

ITF pitää kyseenalaisena, että terrori-iskujen jälkeen olisi paras ajankohta miettiä maailmantalouden globalisaation vaikutuksia työtätekevien perheiden elämään. Sen vuoksi liitto suhtautuu epäilevästi Maailman kauppajärjestön WTO:n marraskuun alkuun suunnitellun Qatarin kokouksen ja sen yhteyteen suunnitellun kansainvälisen ay-liikkeen toimintapäivän järjestämiseen. Ennen Yhdysvaltojen traagisia tapahtumia ITF: pääsihteeri David Cockroft totesi, että toimintapäivä tarjoaa ay-liikkeelle tilaisuuden näyttää kansainvälistä voimaansa työtätekeville ihmisille keskeisessä asiassa.

Ruotsi:
Kuljettajille kymmenen kuukauden sopimus
- palkkoihin noin 330 markan korotus

Kuljettajien palkat nousevat uuden työehtosopimuksen perusteella 530 kruunua eli noin 330 markkaa kuukaudessa. Lisiin tuli vastaavia tarkistuksia. Kesälomapalkkoja korotettiin niin, että matalin korvaus on vähintään 855 kruunua eli noin 540 markkaa lomapäivältä.

Poiketen Ruotsissa talvella alkaneen tes-kierroksen muista ratkaisuista sopimus on voimassa ainoastaan kymmenen kuukautta. Muilla aloilla on solmittu pääsääntöisesti yli kolme vuotta voimassa olevia sopimuksia. Uusi sopimus vaikuttaa takautuvasti maaliskuun alusta lähtien ja sen voimassaolo päättyy vuoden lopussa. Työnantajat haluavat, että sopimuskaudet mukautetaan jatkossa kalenterivuosiin, koska alan yritykset tavallisesti uusivat hinnastonsa vuoden vaihteessa.

Ennen neuvottelutulosta kummankin osapuolen suuret neuvottelukunnat kokoontuivat kahdesti toteamaan, että ratkaisu ei ollut kypsynyt. Neuvottelutulos syntyi näiden kokousten jälkeen osapuolten suppeiden johtoryhmien tapaamisessa, jossa molemmilla osapuolilla oli valtuudet tarvittaviin joustoihin.

Muut kuin palkkoja, lisiä ja lomakorvauksia koskevat erimielisyydet osapuolet siirsivät viiden työryhmän valmisteluun. Niiden oli määrä saada laskelmansa ja ehdotuksensa valmiiksi syyskuun 13. päivään mennessä.

Yhdysvallat:
Seattle Timesin kuljettajille 6-vuotinen sopimus

Seattle Timesin kuljettajat ovat hyväksyneet uuden 6-vuotisen työehtosopimuksen. Se nostaa palkkoja, varmistaa työsuhdeturvaa ja oikaisee palkkataulukon epäoikeudenmukaiset vinoumat, ammattiliitto Teamsters raportoi. "Osa kuljettajista oli töissä 5-6 vuotta ennen kuin he pääsivät oikealle ansiotasolle", seattlelaisten ammattiosasto 174:n johtohenkilö Scott Sullivan toteaa.

"Ellei neuvottelupöydän yllä olisi leijunut lakon uhka, emme olisi saavuttaneet yhtä hyvää sopimusta kuin mihin nyt ylsimme", neuvotteluryhmän jäsen Judy Roesbery arvioi. Aiemmin tänä Seattle Timesin ja Seattle Post-Intelligencerin toimitukset olivat seitsemän viikkoa lakossa ja kuljettajat tukivat työtaistelua toimimalla lakkovahteina. Se loi työpaikalle henkeä, joka auttoi myös kuljettajien uuden sopimuksen synnyttämisessä.

Britannia:
Ammattiliitto T&G:n pääsihteeri Bill Morris
vaatii hallitukselta tukea julkisille palveluille

Muun muassa satamatyöläisiä ja kuljettajia organisoivan monialaliitto T&G:n pääsihteeri Bill Morris vaatii maansa hallitukselta todellista tukea julkisille palveluille. Hän esitti ammatillisen keskusjärjestön TUC:n kongressissa, että julkisten palvelujen laatu ei määrittele ainoastaan kansalaisten elämän laatua, vaan myös kansakunnan moraalisen tilan.

"Meidän on tajuttava, että yhteiskunta, jossa yksityinen sektori vastaa suurelta osin julkisten palvelujen tarjonnasta, poikkeaa kovasti siitä, mitä tarvitaan tasa-arvoon ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Se olisi yhteiskunta, jossa osakkeiden arvoa omistajilleen pidetään tärkeämpänä kuin sosiaalisia tarpeita", Morris varoitti.

Ruotsi:
Työnantajajärjestö haluaa, että itäeurooppalaiset
kuljettajat voivat ajaa ruotsalaisautoja Saksassa

Ruotsissa rahtiyhtiöiden järjestö Åkeriförbundet puolustaa ruotsalaisten yritysten oikeutta pitää vajavaisilla papereilla itäeurooppalaisia kuljettajia ratissa Saksassa, vaikka yrityksillä ei ole siihen oikeutta Ruotsin maanteillä. Åkeriförbundet on käännättänyt asiaa koskevat asiakirjat saksaksi auttaakseen ruotsalaisyhtiöitä selviämään Saksan viranomaisten tarkastuksista.

Saksassa määräys, jonka mukaan itäeurooppalaiset kuljettajat voivat ajaa Saksan ammattiliikenteessä vain tietyin työ- yms. luvin, tuli voimaan syyskuun alussa. Sen vuoksi vielä ei ole tietoa, miten Saksan viranomaiset suhtautuvat ruotsalaisten pyrkimykseen.

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Transportarbetaren-lehden päätoimittaja Martin Viredius kirjoittaa asiasta lehdessään kummeksuvaan sävyyn.

Ruotsissa Valtion rautateiden, SJ:n omistaja Danway haki keväällä manner-Euroopassa ajaneille 57 kroaatille ajolupaa Ruotsiin, mutta Saksan uudet määräykset kaatoivat hankkeen. Uusimmassa käänteessä Ruotsin siirtolaisvirasto on antanut yhdelle kroaatille tilapäisen luvan ajaa Danwaylle Ruotsissa. Transportarbetarenin mukaan viraston päätös rikkoo voimassa olevia määräyksiä, koska luvan saaneella ei ole ruotsalaista ajokorttia.