JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
10-2001

ITF: Komission satamadirektiivin luonnos
vastatuulessa Euroopan parlamentissa

ITF:n Transport International -lehti raportoi tuoreimmassa numerossaan, että Euroopan komission ehdotusta uudeksi satamadirektiiviksi on arvosteltu voimakkaasti Euroopan parlamentissa. Se on hidastanut hankkeen etenemistä.

Myös ITF on vaatinut ehdotukseen olennaisia muutoksia. Järjestön satamatyön sihteeri Kees Marges muistuttaa, että ITF ei vastusta kilpailua, mutta että se ei hyväksy direktiiviluonnoksen epädemokraattisia ja epämääräisiä sääntöjä, jotka uhkaavat tuhota vuosien mittaan neuvottelemalla aikaansaatuja tuloksia.

Marges huomauttaa lisäksi ehdotuksen ristiriidasta Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimus numero 137:n kanssa. Sen mukaan satamassa toimivien yksiköiden on ylläpidettävä rekisteriä satamatyöläisistä ja tarjottava vapautuvia tehtäviä uuden teknologian vuoksi työpaikkansa menettäneille. Komission ehdotus ei ota huomioon ILO:n sopimusta ja oikeuttaisi varustamot tuomaan satamiin kouluttamatonta, halpaa työvoimaa.

Venäjä: Kädenvääntö strategisten satamien luotsipalveluiden valtiollistamisesta

Venäjä johto päätti heinäkuussa siirtää strategisten satamien luotsipalvelut yksityisiltä yrityksiltä valtiollisten organisaatioiden hoitoon. Päätös koskee muun muassa Pietarin, Murmanskin ja Kaliningradin satamia.

Elokuussa Pietarin yksityissektorin satamaluotsit lamauttivat sataman liikenteen vaatien valtiollistamispäätöksen perumista. Luotsit pelkäävät, että siirtyminen valtion palkkalistoille romahduttaisi heidän tulonsa. Viipurin, Arkangelin ja monen muun sataman luotsit ovat ilmoittaneet olevansa solidaarisia ammattitovereilleen, joiden etuja Moskovan ratkaisu uhkaa.

St. Petersburg Times -lehden mukaan Venäjän apulaiskuljetusministeri Ruksha esitti heinäkuun lopulla, että luotsi- ja hinaajapalvelujen jälkeen myös muita strategisten satamien toimintoja valtiollistetaan.

Peru: Kymmeniä ihmisiä pidätettiin liikenneyhtiöiden työnseisauksessa

Perun pääkaupungissa Limassa kahden bussiyhtiön työtaistelu elokuun puolivälissä johti kiivaisiin yhteenottoihin, joihin osallistui sekä virkavallan edustajia ja kaupunkilaisia että seisauksen järjestäneiden yhtiöiden sekä neljän muun liikennöitsijän kuljettajia. Painostuksella yhtiöt pyrkivät toimintaehtojensa parantamiseen. El Comercio -lehden mukaan selkkauksissa pidätettiin puolensataa henkeä.

ITF: Irlanninmeren satamien toimintaviikko maksatutti palkkarästejä ja poiki sopimuksia

Irlanninmeren kahden rannan satamissa toteutettu toimintaviikko tuotti hyviä tuloksia. Niiden kannustamana osanottajat jatkoivat samaan syssyyn tarkastuksia toisenkin viikon. Ensimmäisellä viikolla tutkittiin 41 alusta. Lähes miljoonaa markkaa palkkarästejä onnistuttiin maksattamaan merimiehille ja kuusi alusta taivutettiin hyväksymään ns. ITF-sopimuksen mukaiset vähimmäistyöehdot.

Monella aluksella kävi ilmi, että varustamot maksavat henkilökunnalleen pahasti alle kansainvälisten normien. Matalimmat kuukausiansiot jäävät noin 2 000 markkaan. Lisäksi tarkastukset paljastivat vakavaa etnistä syrjintää palkkapolitiikassa. Libanonin lipun alla Euroopasta Lähi-itään karjaa kuljettava alus Rami M. Detta pantiin kestotarkkailuun, koska sen miehitys ei täytä pakollisia miniminormeja.

Toimintaviikon yhteenveto luovutetaan Britannian hallitukselle.

Pakistan: Liikennöitsijät vaativat halpaa dieseliä
matkalippujen hinnankorotusten sijaan

Pakistanin suurimman kaupungin Karachin ja sitä ympäröivän maakunnan julkisen liikenteen yhtiöt ovat järjestäneet päivän työnseisauksen polttoaineen hintojen alentamiseksi. Liikennöitsijät vastustavat viranomaisten ehdottamaa matkalippujen hintojen korotusta taloudellisen tilanteensa kohentamiskeinona. Bussiyhtiöissä pelätään, että lippujen hinnankorotukset johtaisivat yhteenottoihin raivostuneiden matkustajien kanssa.

Ennen liikenneseisokkia yritykset ilmoittivat, että ne aloittavat myöhemmin määräämättömäksi ajaksi seisauksen, ellei polttoaineiden hintoja alenneta. Liikennöitsijät ovat myös vaatineet itselleen oikeutta tuoda polttoainetta ulkomailta, jotta kilpailu kolmen tuojayhtiön kanssa kiristyisi ja johtaisi hintojen laskuun.

Namibia:
Kuljettajat lakonuhalla
palkankorotusten puolesta

Namibiassa puolivaltiollisen kuljetusyhtiön TransNamibin kuljettajat uhkaavat lakolla, ellei heidän 27 prosentin palkankorotusvaatimukseensa suostuta. Viime vuonna palkkoja korotettiin 11-15 prosenttia.

Lisäksi ay-liikkeen edustajat syyttävät TransNamibin johtoa yrityksen talouden kelvottomasta hoidosta. "Yhtiön päättäjät sallivat johtajien lueskella toimistohuoneissaan sanomalehtiä ja pelailla tietokonepelejä", kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Dawid Tjombe sanoo. TransNamib tuotti viime vuonna ronskisti tappiota, eikä tämänvuotisesta tuloksesta odoteta paljon parempaa.

Mosambik: Satamatyöläiset ja rautatieläiset lakossa ansiotasonsa kohottamiseksi

Maailman köyhimpiin maihin kuuluvassa Mosambikissa CFM-yhtiön satamatyöläiset ja rautatieläiset ovat olleet lakossa, jolla painostettiin työnantajaa palkkakiistassa. Työläiset vaativat kuukausiansionsa nostamista noin 650 markkaan, mikä ylittää yli kolminkertaisesti maan vähimmäispalkan. CMF:n edustajat leimasivat lakon laittomaksi.

CMF:llä on yli 10 000 työntekijää. Mosambikin avainasemassa olevien rahoittajien - Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n - vaatimuksesta CMF:n on supistettava henkilökuntansa puoleen nykyisestä. Mosambik on toteuttanut vuodesta 1987 lähtien Washingtonin kahden mahtilaitoksen sanelemia talouden rakennesopeutusohjelmia.

Marokko: Viikon seisaus Casablancan satamassa

Casablancan satama Marokossa hiljeni elokuussa kokonaiseksi viikoksi. L'Economiste -lehden mukaan tilanne oli sekava. Mittaa toisistaan ottivat satamaa hallinnoivat viranomaiset sekä satamassa toimivat yritykset ja neljä ay-järjestöä. Myös poliisi puuttui tilanteeseen. Lehti arvostelee, että osa yrityksistä on verrattavissa mafiaan ja lakkoon mennyt osa ay-liikkeestä ajoi vain omia etujaan. Tappioita kärsivät maahantuojat, joiden tavarat seisoivat lakkoviikon ajan satamassa.

Intia: Kuljettajien yllätyslakko synnytti liikennekaaoksen Mumbaissa

Intian suurimmassa kaupungissa Mumbaissa (ent. Bombay) operoivan Best-yhtiön kuljettajat, rahastajat ja liikenteenohjaajat järjestivät elokuisena lauantaina yllätyslakon. Henkilökunnan ay-järjestön edustaja perusteli tuhansien työntekijöiden yhtäaikaista töistä poisjääntiä iltapäivällä järjestetyllä mielenosoituksella. Osapuolet kiistelevät palkankorotusten suuruudesta ja sairaslomakorvauksista.

Intialaisten lehtien mukaan joukkoliikenteen yllätysseisokki ruuhkautti muutoinkin tukkoiset ajoväylät entistä pahemmin, koska moni työmatkalainen turvautui omiin tai tuttavien ajoneuvoihin. Taksit hyödynsivät tilannetta nostamalla taksat paljon yli tavanomaisen tason.