JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
8-2001

Ruotsi: Paine työehtojen huononemiseen kasvaa,
kun yrittämisen vapauden rajoja murretaan satamissa

"Ahtausmonopoli" murtuu. Näin otsikoi Ruotsin veljesliiton lehti Transportarbetaren uuden numeronsa laajan selvityksen satamien viimeaikaisista ja ennustettavista muutoksista. Vuosikymmeniä kussakin satamassa toimi ainoastaan yksi ahtausyritys. Nyt asetelma on murtumassa.

Kuljetustyöläisten liitto ei pidä enää ehdottomasti kiinni "yksi yritys satamaa kohti" -järjestelystä. Päätavoitteikseen se on asettanut satamassa toimivien yhtiöiden pysyttämisen alan työehtosopimuksessa sekä lastaus- ja purkutöiden keskittämisen jatkossakin satama-alan ammattilaisille.

Paine yrittämisen vapauden laajentamiseksi muhii monella taholla. Transportarbetarenin mukaan EU:n valmistelukoneisto ajaa muutoksia, joiden lähtökohtana on kussakin, tietyn tonnirajan ylittävässä satamassa kahden yhtiön toiminnan salliminen jokaisen eri rahtityypin käsittelyssä.

Varustamot puolestaan vaativat oikeutta käyttää henkilökuntaansa rahdin lastaamisessa ja purkamisessa. Paineita lisäävät meriliikennettä käyttävän teollisuuden ja satamatöitä havittelevien rahdinkäsittely-yhtiöiden vaatimukset.

Pääkirjoituksessaan lehden vastaava toimittaja Martin Viredius muistuttaa, että Uudessa Seelannissa vastaavat muutokset toteutettiin yhtäkkisesti katastrofaalisin seurauksin satamatyöläisten työehdoissa. Ruotsissa murros ei Virediuksen mukaan tule etenemään yhtä nopeasti, mutta edessä on dramaattinen käänne, hän varoittaa.

Useassa piensatamassa liitto on jo taipunut paineen edessä ja suostunut kilpailuasetelman syntyyn. Haittoja työläisille rajoittaa se, että työehtoja säännellään satama-alan työehtosopimuksella.

Chile:
Yrityksen johtajien linja-auto ajoi polkupyörätehtaan lakkolaisten päälle

Chilen pääkaupungissa Santiagossa yksi lakkolainen sai surmansa ja kaksi loukkaantui, kun yrityksen johtajia ja muita työntekijöitä kuljettanut linja-auto ajoi suoraan lakkovartijoiden päälle. Turma sattui polkupyöriä valmistavan Fabisan portilla toukokuun alussa. Lakolla palkankorotusten puolesta kamppaili 300 työläistä.

Metallityöläisten kansainvälisen federaation IMF:n aluejärjestö Latinalaisessa Amerikassa ja Karibian alueella vaatii tapauksen perinpohjaista selvittämistä. Järjestö muistuttaa, että Chile on hyväksynyt kansainväliset sopimukset, joiden on määrä turvata työläisille oikeus neuvotella työehdoistaan kollektiivisesti ja tarvittaessa turvautua lakkoaseeseen.

Yhdysvallat:
Koululaisten kuljetukset siirretty yksityisten yhtiöiden hoidettaviksi

Koululaisten kuljettamiseen osallistuu Yhdysvalloissa noin 5 000 yksityistä liikenneyhtiötä. Yhdeksän kymmenestä on kotimaisia yrityksiä, mutta kolmen suurimman päämajat ovat ulkomailla. Ne ovat kanadalainen Laidlaw ja brittiyhtiöt FirstGroup ja National Express. Kahdeksalla koulukuljetuksista kilpailevalla liikennöitsijällä on yli tuhat linja-autoa, selostaa Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF lehtensä Transport Internationalin tuoreessa numerossa.

Koulukuljetusten yksityistäminen alkoi 1980-luvulla ja kiihtyi viime vuosikymmenellä. Sitä ennen kuljetusten pääosasta vastasivat koulujen omat yksiköt.

ITF:n mukaan osa toimeksiantoja voittaneista yrityksistä toimii ammatillista järjestäytymistä vastaan. Se on saanut liikkeelle muitakin ay-järjestöjä kuin Teamstersien paikallisosastoja.

Ruotsi: Liitto epäilee,
että Vos Logistics ajaa sisämaassa Hollannin työehtosopimuksella

Ruotsin kuljetustyöläisten liitto solmi hollantilaisen jättiyhtiön Harry Vosin (nyttemmin Vos Logistics) kanssa sopimuksen tammikuussa 1998. Sen mukaan Vosin on noudatettava alan ruotsalaista työehtosopimusta, jos yhtiö pitää Ruotsin teillä pysyvästi tai lähes pysyvästi ajoneuvojaan. Ensimmäisen ruotsalaisen kuljettajansa Vos palkkasi 1997.

Transportarbetaren-lehden mukaan liitto on pitkään tarkkaillut Vosin toimintaa Ruotsissa ja epäilee, että yhtiö rikkoo solmimaansa sopimusta. Sillä on kuljettajia, joiden työt keskittyvät Ruotsiin, mutta Vos ei ole pyytänyt heille liitosta työaikakirjoja, eikä toimittanut liitolle asiakirjoja kuljettajien työllistämisestä. Lisäksi liitto on koonnut tietoja, jotka osoittavat Vosilla olevan Ruotsin sisämaanliikenteessä pysyvästi tai lähes pysyvästi ajoneuvoja.

Kuljetustyöläisten liitto ei ole vienyt kiistaa työtuomioistuimeen, vaan jatkanut todisteiden hankintaa. Vastapuoli kuuluu Euroopan mahtavimpiin kuljetusyhtiöihin, eikä järjestö aio käräjöidä sitä vastaan vajavaisella todistusaineistolla.

Liiton aiempi kokemus osoittaa, että Vosiin on tepsinyt tehokkaimmin taloudellisten rangaistusten uhka. Paine Vosia vastaan toimintansa sovittamiseksi ruotsalaiseen järjestelmään kasvaa.

Yhdysvallat: Kymmenet Teamsters-liiton jäsenet avustavat uuden Vietnam-elokuvan teossa

Yhdysvalloissa 1,5 miljoonan jäsenen ammattiliitto Teamsters raportoi, että 45 sen jäsentä Kaliforniassa hoitaa uuden Vietnam-elokuvan tarvikkeiden kuljetukset. Elokuvan nimi on We Were Soldiers Once and Young.

Kuljettajien tehtäviin kuuluvat Vietnamin viidakkoa muistuttavien kulissien sekä aseiden ja räjähdysaineiden kuljetukset. "Elokuvan tekoon osallistuminen on jännittävää, mutta se voi olla aseiden ja räjähteiden vuoksi myös vaarallista", kuljettajien ryhmää vetävä Charlie Bob Burnham toteaa Teamstersien verkkojulkaisussa.

Australia: Ammattiliitto syventää kamppailuaan satamien pätkätyöläisten suosimista vastaan

Australian satamatyöläisten liitto Waterfront Workers Union (WWU) on aloittanut uuden kampanjan estääkseen yrityksiä suosimasta tilapäistä työvoimaa järjestäytyneiden työläisten kustannuksella. Kamppailu kohdistuu erityisesti Carter Holt Harvey -metsäteollisuusyhtiötä vastaan, koska se on ryhtynyt eteläsaaren satamissa syrjimään avoimesti ammattiliiton jäseniä.

WWU koettaa saada aiempaa enemmän satamakaupunkien asukkaita mukaan kampanjaan. Liiton aktiivit selostavat pätkätyöläisten suosimisen kielteisiä seurauksia kokonaisille yhteisöille, eikä vain satamatyöläisille ja heidän perheilleen. Syrjivä työvoimapolitiikkaa aiheuttaa ongelmia myös satamien lähiseutujen liike-elämälle ja kuluttajille, WWU perustelee.

Iran: Autobus Ranin kuljettajat puolustavat oikeuksiaan aktivismin riskeistä huolimatta

Viime aikoina Iranin eri puolilta on kerrottu työläisten aktivismin noususta omien oikeuksiensa puolustamisessa. Uutisia välittää muun muassa Iranin ulkopuolella toimitettava vasemmistolainen verkkolehti Iranian Workers News.

Hiljattain se kertoi Orumiyehissa Luoteis-Iranissa operoivan Autobus Ranin 325 työntekijän allekirjoittamasta vetoomuksesta. Siinä syytetään työnantajaa palkkojen jäädyttämisestä vuoden 1995 tasolle, ylityökorvausten laiminlyönnistä ja siitä, että työntekijöille ei jaettu viime vuonna työpukuja.

Jutun mukaan Autobus Rani ei ole vastannut työntekijöidensä vetoomukseen.

Britannia:
Karkea pila johti kahden työntekijän erottamiseen ja solidaarisuuslakkoon

London United -yhtiössä Lontoossa on hiljattain kiistelty kuljettajien lakkoilua myöten erikoisesta asiasta. Tapahtumaketju alkoi siitä, että yksi työntekijä lähetti työtoverilleen piirroksen, jossa yrityksen yksi johtaja oli pilkan kohteena. Vastaanottaja tulosti viestin ja laittoi sen työpaikan ilmoitustaululle. Molemmat erotettiin syytettyinä johtajan ahdistelemisesta ja hänen asemansa horjuttamisesta.

Erotettuja työtovereitaan puolustavat sanovat, että kyseessä oli pila ja että kaiken lisäksi viesti oli lähetetty vapaa-ajalla. Verkkolehti Ananovassa yhtiön edustaja pitää erottamista perusteltuna.