JUHANI ARTTO
TIINA PASANEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
7-2001

ITF: Euroopan komissio koettaa jyrätä vauhdilla
voimaan satamien kilpailua koskevaa direktiiviä

Euroopan komissio koettaa hyväksyttää pikavauhdilla satamien kilpailua koskevaa direktiiviä. "Nyt tulisi olla kuulemisen ja sopimisen aika, mutta sen sijaan meitä jyrätään", Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n satama-alan sihteeri Kees Marges arvostelee.

Margesin mukaan myös satama-alan yritykset ja viranomaiset kummeksuvat uusien määräysten hyväksyttämisen hoppua ja menettelytapoja. Monen EU-maan yritykset ja viranomaiset pitävät direktiiviluonnosta haitallisen moniselitteisenä ja epäselvänä. Marges arvelee, että direktiiviä ajavan liikennekomissaari Loyola de Palacion toimintaa ohjaa hänen ennalta omaksumansa dogmi, ajatusluutuma.

ITF:n lehdistötiedotteessa Marges käyttää esimerkkinä Euroopan menestyksekkäimpiin kuuluvaa Antwerpenin satamaa, joka joutuisi muuttamaan olennaisesti toimintatapojaan, jos direktiiviehdotus hyväksytään nykymuodossaan. "Tasapainoisen järjestelmän luominen on vaatinut Antwerpenin sataman eri osapuolilta vuosien yhteistyötä", ITF:n satama-alan sihteeri muistuttaa.

Hän korostaa myös sitä, että direktiiviehdotus on ristiriidassa kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksen 137 kanssa. Sen mukaan satamatyöläisistä on pidettävä rekisteriä, ja uuden teknologian vuoksi irtisanotuille on annettava etusija avautuvien työpaikkojen täyttämisessä.

"Direktiiviehdotus mahdollistaisi sen, että varustamot voisivat ohittaa rekisterin, eikä niiden tarvitsisi piitata uuden teknologian syrjäyttämistä työläisistä."

"ITF ei ole kilpailua vastaan, mutta se vastustaa epämääräisiä ja epädemokraattisia ehdotuksia, jotka kuoppaavat neuvottelemalla ja kuulemalla otettuja edistysaskeleita", Marges toteaa. Hän ehdottaa asian jäädyttämistä vaikkapa vuodeksi, jona aikana osapuolet voisivat neuvotella ratkaisuista.

Australia: Sydneyn kuljettajat vuorokauden lakossa palkankorotusten ja turvallisuuden puolesta

Sydneyssä, Newcastlessa ja Wollongongissa yli 2 000 kuljettajaa osallistui toukokuun toisella viikolla vuorokauden lakkoon. Työläiset turvautuivat lakkoaseeseen sen vuoksi, että työnantajien kanssa oli neuvoteltu tuloksettomasti palkankorotuksista ja kuljettajien henkilökohtaisesta turvallisuudesta jo kolme kuukautta.

Lakko lamaannutti tehokkaasti kolmen kaupungin joukkoliikenteen. Työläisten järjestäytymisaste on korkea varsinkin suurissa yksityisissä linja-autoyhtiöissä. Kolmen kaupungin liikenteessä operoi 60 bussiyhtiötä.

Selvitykset osoittavat, että kuljettajajien suuri enemmistö on joutunut työssään sanallisten tai fyysisten hyökkäysten kohteeksi. Työnantajat eivät ole ryhtyneet kunnon toimiin hyökkäysten estämiseksi. Myöskään tönantajien 3,5 prosentin palkankorotustarjous ei tyydytä ammattiliitto TW:ta.

Britannia: Lontoon maanalaisessa lakkoja ennen kesäkuun parlamenttivaaleja

Lontoon maanalaisen ay-liike on pitkään kamppaillut työsuhdeturvan ja työturvallisuuden parannusten puolesta. Lyhyet lakot eivät ole lieventäneet työnantajapuolen tiukkoja asenteita. Britannian 7.6. parlamenttivaalien aattopäivinä metron ay-järjestöt järjestävät lisää lakkoja vaatimustensa puolesta.

Osa Lontoon ja sen ympäristön paikallisjunien vartijoista keskeyttää puolestaan työnteon kolmena päivänä toukokuun jälkipuoliskolla.

Uusi Seelanti: Oikeus
kielsi satamatyöläisiltä edunvalvonnan tehokkaat kamppailukeinot

Uuden Seelannin eteläsaaren satamatyöläiset ovat kampanjoineet puoli vuotta ankarasti oikeuksiensa puolesta. Vastapuolena on liikevaihdoltaan maailman suurimman metsäteollisuusyhtiön International Paperin omistama Carter Holt. Kiista johtuu siitä, että Carter Holt käyttää muun muassa Nelsonin satamassa tilapäistyövoimaa puutavaran lastaamisessa. Se on vähentänyt alalla pitkään työskennelleiden ammattilaisten työtilaisuuksia.

Toukokuun 7. päivänä Uuden Seelannin korkein oikeus kielsi ammattiliitto WWU:ta organisoimasta lakkovahteja, jotka koettavat estää Carter Holtin värväämän tilapäishenkilökunnan työntekoa. Kaksi päivää myöhemmin WWU päätti jatkaa kamppailua, mutta ottaen kuitenkin huomioon korkeimman oikeuden määräämät rajoitukset.

Liiton sihteeri Trevor Hansen vakuuttaa uusseelantilaisten lehtien haastattelussa, että ay-aktiivit eivät luovu lakkovartioinnista. Liitto kehottaa heitä kuitenkin pidättymään työnteon estämisestä.

Valko-Venäjä:
Minskin tekstiilitehtaan naiset protestoivat pysäyttämällä liikenteen


Sadat tekstiilitehtaan työntekijät pysäyttivät huhtikuun lopulla pariksi tunniksi liikenteen työpaikkansa ympäristössä Minskissä. Kamvol-tehtaan työntekijät osoittivat mieltään palkkarästien vuoksi. Tehtaan johto koetti rauhoittaa protestoijia jakamalla heille kadulla maaliskuun tilipusseja. Yrityksen henkilökunta on naisenemmistöinen.

Etelä-Afrikka:
Bussinkuljettajalle
kuusi vuotta syyllisyydestä 28 matkustajan kuolemaan

Etelä-Afrikassa linja-autonkuljettaja Titus Dube on saanut kuuden vuoden tuomion syyllisyydestä ulosajoon, jossa 28 matkustajaa sai surmansa. Raskauttavaa tapauksessa oli Duben 116 kilometrin tuntinopeus salakavalalla vuoristotiellä. Ennen onnettomuutta matkustajat olivat pyytäneet häntä hidastamaan vauhtiaan. Rotkoon syöksyn Dube selitti johtuneen hänen tahattomasta virheestään, jossa hän painoi jarrun sijasta kaasua.

Lieventäväksi asianhaaraksi oikeus katsoi Duben pitkäaikaisen masentuneisuuden, rauhaa rakastavan luonteen ja hänen aiemman lainkuuliaisen elämäntapansa.

Intia: Diesel korvattava kaasulla Delhin linja-autoliikenteessä

Intian pääkaupungin Delhin ilma kuuluu maailman saastuneimpiin. Kolme vuotta sitten maan korkein oikeus velvoitti yhtiöitä korvaamaan 1.4.2001 mennessä linja-autojen ja taksien diesel vähemmän saastuttavilla polttoaineilla, kuten kaasulla. Liikennöitsijät eivät kuitenkaan suhtautuneet päätökseen vakavasti, vaan jatkoivat vanhalla ajokalustolla huhtikuun alkuun ja sen jälkeen vähät välittämättä oikeuden päätöksestä.

Huhtikuun alun jälkeen poliisi ei odottanut monta päivää, vaan veti ajoluvat kolmelta linja-autolta neljästä. Se johti muutoinkin ylikuormitetussa linja-autoliikenteessä täydelliseen kaaokseen. Kiihkeimmin reagoineet kaupunkilaiset sytyttivät vähiä liikenteessä olleita busseja tuleen.

Se sai viranomaiset perääntymään korkeimman oikeuden päätöksen välittömästä toimeenpanosta ja he pidensivät vaihtoehtoisen polttoaineen käyttöönoton siirtymäaikaa. Pidennettyjä siirtymäaikoja on myönnetty liikennöitsijöille, jotka ovat tilanneet vähintään yhden kaasukäyttöisen linja-auton.

Yhdysvallat: Autorekkojen kuljettajien sopimus takaa
hintojen nousua vastaavat palkankorotukset

Yhdysvalloissa autorekkojen kuljettajat ovat olleet maaliskuusta lähtien inflaatiotakuun piirissä. Palkat ja muut korvaukset nousevat sen perusteella ensimmäistä kertaa jo kesäkuun alussa. Ammattiliitto Teamsters, jonka 1,5 miljoonasta jäsenestä merkittävä osa on kuljetustyöläisiä, pitää autorekkojen kuljettajien inflaatiotakuuta merkittävänä saavutuksena.

Vain viisi prosenttia Yhdysvaltojen työehtosopimuksista sisältää turvan hinnankorotuksia vastaan, Teamstersien puheenjohtaja James Hoffa muistuttaa.