JUHANI ARTTO
TIINA PASANEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
6-2001

Ruotsi: Tilausbussien kuljettajien palkkoja korotettiin 380 markkaa kuukaudessa

Ruotsissa tilausbussien kuljettajien uusi työehtosopimus nostaa kuukausipalkkoja 380 markkaa. Sopimuskausi on 1-vuotinen ja päättyy tammikuun lopulla 2002. Korotusten kustannusvaikutus on 3,5 prosenttia. Se vastaa teollisuudessa aiemmin solmittujen sopimusten tasoa. Täyspäivätyötä tekevien lomarahaksi tuli 560 markkaa päivässä.

Osapuolet siirsivät yhteisen työryhmän valmisteltavaksi työaikoja, päivärahoja ja työterveydenhuoltoa koskevat asiat. Kuljetustyöläisten liiton bussiliikenteen tes-toimitsija Lars Norling luonnehtii uutta sopimusta hyväksi.

Ruotsi: Ahtaajille vuoden sopimuksella 3,5 prosentin ansiotason korotus

Ruotsin kuljetustyöläisten liitto on solminut satamatyöläisiä koskevan 1-vuotisen työehtosopimuksen. Se on voimassa maaliskuun loppuun 2002. Palkat nousivat 380 markkaa kuukaudessa, mistä aiheutuu 3,5 prosentin kustannusvaikutus.

Osapuolet selvittelevät työryhmissä tekstikysymyksiä. Esitysten on määrä valmistua ensi syksynä. Osapuolet järjestävät lokakuun lopulla yhteisen konferenssin työehtosopimuksiin haluttavista muutoksista.

Ruotsi:
Keskusjärjestö LO:n
jäsenmäärä pienenee

Ruotsin suurimman ammatillisen keskusjärjestön LO:n jäsenmäärä laski viime vuonna 50 000 jäsenellä. Alle 25-vuotiaista nuorista työntekijöistä ainoastaan täpärästi yli puolet on liittynyt ay-liikkeeseen. Seitsemän vuotta aikaisemmin ikäryhmästä lähes 70 prosenttia oli ammatillisesti järjestäytyneitä.

LO:n jäsenmäärää supistaa myös ammattirakenteen muutos. Työläisten osuus pienenee ja toimihenkilöiden osuus laajenee. Vuonna 1945 lähes 80 prosenttia ammatillisesti järjestäytyneistä oli LO:n liittojen jäseniä. Viime vuonna heidän osuutensa oli enää 54 prosenttia. Myös työsuhteiden pätkittyminen on alentanut ammatillista järjestäytymistä.

LO:n jäsenjärjestöistä Kuljetustyöläisten liitto kuuluu jäsenhankinnassa parhaiten menestyneisiin. Viime vuosikymmenellä liiton jäsenmäärä kasvoi noin 10 000 jäsenellä, mutta viime vuonna se supistui vajaalla 2 000 hengellä. Liitossa on 71 400 jäsentä.

Norja: Oslon päättäjät kyvyttömiä luomaan
parkkialuetta raskaalle liikenteelle

Oslon virkakoneisto on käsitellyt kolme vuotta parkkialueen perustamista raskaan liikenteen ajoneuvoille. Uusin käänne hitaassa valmistellussa on jo valitun paikan hylkääminen. Perusteluikseen hylkääjät mainitsevat alueen kalleuden ja asuma-alueelle aiheutuvan läpiajoliikenteen.

Norjan kuljetustyöläisten liiton sihteeri Alf Ragnar Karlsen paheksuu järjestön verkkosivuilla (www.transportarbeider.no) asian tahmeaa käsittelyä. Hän kummeksuu sitä, että Oslon päättäjät eivät näytä suoriutuvan maan parlamentin päättämästä velvoitteesta.

Yhdysvallat:
Teamstersit valitsevat
"Kuukauden web-sivuston"

Yli 1,2 miljoonan jäsenen ammattiliitto Teamstersissä moni ammattiosasto ylläpitää webissä omaa kotisivua. Liitto rohkaisee osastoja sähköisen tietoverkon käyttäjiksi valitsemalla kuukausittain yhden osastonsa kotisivun "Kuukauden web-sivustoksi". Huhtikuussa kunnian sai paikallisosasto 707 (http://www.ibt707.com). Sivuilla on tietoa sekä ajankohtaisista asioista että historiasta.

Venäjä: Teollisuus kärsii rautateiden palvelujen heikkoudesta

Junanvaunujen riittämättömyys näivettää Venäjän metsäteollisuutta, Karjalan tasavallan varapääministeri Viktor Masljakov arvioi verkkolehti Strana.ru:ssa. Ongelma on tuttu myös Irkutskin alueella Siperiassa, jossa yli 6 000 vaunun vaje on supistanut rajusti metsäteollisuuden kuljetuksia ja taloudellista tulosta.

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Venäjän rautateiden vaunujen määrä on vähentynyt kolmannekseen.

Liettua:
Maanviljelijöiden ja työläisten protesti katkaisi hetkeksi Via Baltikan liikenteen

Useat sadat maanviljelijät ja työläiset sulkivat Via Baltika -maantien maaliskuun lopulla vastalauseena liettualaisen Marijampolen sokeritehtaan sulkemiselle. Protestoijien mielestä hallitus toimi väärin antaessaan tanskalaiselle Daniscolle monopoliaseman Liettuan sokerimarkkinoilla, Radio Free Europe kertoo.

Ruotsi: Kuljetustyöläisten liitto säästi miljoonia toimistonsa muutolla

Ruotsin kuljetustyöläisten liitto muutti aprillipäivänä ammatillisen keskusjärjestön LO:n taloon Olof Palme gatan 29:ään. Järjestön keskustoimisto oli ollut 1960-luvulta lähtien 300 metrin päässä Vasagatan 11:ssä.

Muutto oli tarpeen, koska liike-elämän suosimassa Vasagatanin korttelissa vuokrat uhkasivat kaksinkertaistua. Näin liitto välttyi miljoonien kruunujen vuosittaiselta lisämenolta. Menetykseksi liiton lehti Transportarbetaren mainitsee upeista maisemista luopumisen ja aiempaa pienempiin toimistohuoneisiin siirtymisen.

Venäjä: Kiskoja pitkin Siperiasta Souliin

Venäjä neuvottelee tiiviisti Pohjois-Korean kanssa Siperian-radan pidentämisestä. Tarkoituksena on yhdistää Siperia kiskoilla Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin. Ratalinja kulkisi Pohjois-Korean kautta.

Venäjän rautatieministerin Nikolai Aksjonenkon mukaan Venäjä on valmis maksamaan radan rakentamisen, ylläpidon sekä pohjoiskorealaisen henkilöstön kouluttamisen, uutistoimisto Interfax raportoi. Näin Venäjä kuittaisi osan Neuvostoliiton aikana syntyneistä veloistaan Etelä-Korealle.

Rata nopeuttaisi merkittävästi kaukoidän kuljetuksia: matka Etelä-Koreasta Venäjälle ja Eurooppaan sujuisi noin 10 päivässä. Merikuljetuksiin kuluu yli 40 päivää.

Venäjä: Fordin Pietarin autotehdas valmis syksyllä

Amerikkalainen Ford Motor ilmoittaa aloittavansa ensi syksynä autojen kokoonpanon Pietarin lähellä Vsevolozhkissa. Venäjän 1998 talouskriisi on hidastanut 150 miljoonan dollarin eli lähes miljardin markan tuotantolaitoksen rakennustöitä. Fordin mukaan tehdas valmistuu kesään mennessä, ja ensimmäiset Focus-sarjan autot valmistuvat lokakuussa, verkkolehti Russian Online kertoo.

Palkattavaa työntekijämäärää tehdas ei vielä ilmoita. Teolliset työpaikat ovat tärkeitä sotateollisuuden alasajosta kärsineelle Pietarille ja sitä ympäröivälle Leningradin alueelle.

Indonesia: Valtion
bussiyhtiö maksaa alle virallisen vähimmäispalkan

Indonesiassa valtiollisen bussiyhtiön PPD:n kuljettajat ja rahastajat ovat painostaneet työnantajaansa lakolla saadakseen palkkatasonsa kohtuulliseksi. Alimmat palkat ovat vain 250 markkaa kuukaudessa, mikä alittaa pääkaupungissa virallisen vähimmäispalkan. Parhaiten ansaitsevat työntekijät hankkivat 500 markkaa kuukaudessa.

Työnantaja ei ole myöntynyt lakkolaisten vaatimuksiin. Yritys tuottaa raskaasti tappiota. Työläisten mukaan heikot taloudelliset tulokset johtuvat yrityksen johdon korruptiosta.

Tilannetta on kärjistänyt se, että työntekijät ovat menettäneet terveydenhuollon etunsa, koska yritys on laistanut sairasvakuutusmaksuistaan. PPD:n palveluksessa on 5 500 työntekijää.