JUHANI ARTTO
TIINA PASANEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
5-2001

ITF: Ay-liikkeen painostus poisti direktiivistä
merimiesten osallistumisen rahdin käsittelyyn

Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n viime hetken perustelut taivuttivat Euroopan komission poistamaan direktiiviluonnoksestaan merimiesten osallistumisen laivojen rahdin käsittelyyn. ITF:n satamajaoston sihteeri Kees Marges toteaa, että luonnokseen tehty muutos auttaa alusten miehistöä välttymään työtapaturmilta.

Marges arvioi, että komissio oli alkuperäisessä esityksessään pikemmin hyväuskoinen kuin pahantahtoinen. ITF:n ja komission edustajien tapaamisessa Brysselin päättäjät suhtautuivat asiallisesti ja kiinnostuneesti ay-liikkeen näkökantoihin.

Marges kuitenkin kehottaa satamatyöläisiä seuraamaan asioita valppaasti. Pyrkimys kilpailun tehostamiseen houkuttelee varsinkin Euroopan hallituksia muuttamaan satamatyön sääntöjä niin, että merimiehet voisivat osallistua alusten lastaamiseen ja purkamiseen.

Venäjä:
Transit-liikenne yhä katkolla

Kaukoidässä valmistettujen tavaroiden kuljetukset Suomen kautta Venäjälle jatkuvat toistaiseksi. Venäjän tulli on lykännyt päätöstään, jonka mukaan kaukoidästä tulevia tuotteita ei 20.3.2001 alkaen voi enää tullata maan länsirajalla.

Päätös koskee mm. elektroniikan, tekstiilien ja urheiluvälineiden tuontia. Toteutuessaan se lohkaisisi rajusti Kotkan ja Haminan satamien ja alan yritysten toimintaa. Turvallisuussyistä monet kansainväliset yritykset ovat pitäneet Kaakkois-Suomea Venäjän kaupan logistiikka- ja varastointikeskuksenaan.

Suomen ja Venäjän tullien edustajat neuvottelevat asiasta jälleen huhtikuussa.

Britannia: Kuljettaja kiistää tienneensä mitään rekkaan tukehtuneista kiinalaisista

Viime kesäkuussa Britannian rajaviranomaiset löysivät tomaatteja mantereelta tuoneesta rekasta 54 miehen ja 4 naisen ruumiit. Kaikki uhrit olivat Britanniaan laittomasti pyrkineitä kiinalaisia. He tukehtuivat, koska kuormatilan tuuletusaukko oli viiden tunnin merimatkan aikana kiinni. Vain kaksi kiinalaista selvisi tapauksesta hengissä.

Rekan hollantilaista kuljettajaa syytetään brittioikeudessa 58 kuolemantuottamuksesta. Hän kiistää tienneensä mitään kuormassa piilotelleista kiinalaisista. Hän on myöntänyt oikeudessa olleensa selvillä siitä, että hänen tuntemansa kuljettaja oli kaksi kuukautta aikaisemmin kärynnyt samalla reitillä yrityksestä tuoda maahan laittomasti 50 kiinalaista.

 

Ruotsi: Neljä viidestä tietyöläisestä pelkää onnettomuuksia työpaikallaan

Ruotsissa kuolee vuosittain 5-10 tietyöläistä työpaikallaan. Parikymmentä loukkaantuu. Tuoreen selvityksen mukaan 80 prosenttia tietyöläisistä kokee työnsä vaaralliseksi. Ammattiliitto Seko ehdottaa, että tietyömaita aletaan valvoa kameroilla, jotta tietyömaiden läpi ajavat ajajat pudottaisivat vauhtinsa turvallisuuden vaatimalle tasolle.

"Autoilijat hidastavat vaistonvaraisesti ajonopeuttaan tietäessään, että liikennettä valvotaan kameroilla", Sekon Taalainmaalla työskentelevä toimitsija Stig Edvinsson perustelee. Hän kertoo, että koehankkeessa vauhdin hidastamiseen riitti pelkkä ilmoitus valvontakameroista, vaikka niitä ei tosiasiallisesti ollutkaan työmaalla.

Venäjä: Pietarin-Moskovan pikarautatiehanke kariutui

Pietarin ja Moskovan välille suunniteltu pikarautatiehanke on kariutunut rahan puutteeseen, Venäjän pääministeri Mihail Kasjanov toteaa Moscow Times -lehdessä. Maan johtavat keskukset yhdistävän uuden ratalinjan ohella suunnitelma sisälsi massiivisen liikenne- ja bisneskeskuksen rakentamisen Pietarin ydinkeskustaan.

Venäjällä operoivalle Suomen Skanskalle yli miljardin markan kansainvälinen yhteishanke olisi ollut suurin rakennustyömaa sitten Neuvostoliiton hajoamisen. Englantilais-suomalainen rakentajayhteisö aloitti aikoinaan työt näyttävästi, mutta joutui keskeyttämään ne elokuussa 1998 ruplan kurssin romahdettua.

Ecuador: Bussilakko Valuuttarahaston vaatimaa verouudistusta vastaan

Ecuadorin bussinkuljettajat olivat maaliskuun lopulla vuorokauden lakossa. He vastustivat verouudistusta, johon Kansainvälinen valuuttarahasto IMF painostaa Ecuadoria 1,2 miljardin markan lainansa ehtona. Kaukoliikenteessä bussinkuljettajien lakko toteutui lähes täydellisenä. Kaupungeissa linja-autojen ajajat jatkoivat työtään, mutta lakkoon yhtyneet taksit sulkivat ajoneuvoillaan keskeiset väylät, mikä aiheutti muutoksia kaupunkiliikenteen reitteihin.

Jos verouudistus toteutuu, arvonlisävero nousee 12:sta 15 prosenttiin ja autoverot kiristyvät. Suurimpien tulojen verokattoa lasketaan 25:stä 20 prosenttiin. Vuosi sitten Ecuador sitoi valuuttansa dollariin yrityksenä hillitä inflaatiota, joka oli toissa vuonna peräti 91 prosenttia.

Britannia: Viiden prosentin palkankorotus Shellin polttoaineiden kuljettajille

Shellin polttoaineita kuljettavien työntekijöiden lakonuhka tepsi Britanniassa. P&O:n palveluksessa olevat 350 tankkiauton kuljettajaa sai palkkoihinsa viiden prosentin korotuksen. Ammattiliitto T&G:n sihteeri Ron Webb arvioi, että korotus luo kehykset muissa kuljetusyhtiöissä käytäville tes-neuvotteluille.

Norja: Ammattiliitto ei puolla liikenneyhtiöille
oikeutta voimakeinoihin lipuntarkastuksessa

Norjan kuljetustyöläisten liitto ei halua, että liikenneyhtiöt saavat oikeuden käyttää voimakeinoja matkalippujen hinnan perinnässä tai henkilöllisyystodistusten vaatimisessa. Liiton kanta ilmenee lausunnosta, jonka järjestö antoi asiaa koskevasta uudistusehdotuksesta.

Viro: Tallinnalainen liikenneyhtiö irtisanoo satoja työntekijöitään

Tallinnassa raitiovaunuja ja johdinautoja käyttävä liikenneyhtiö supistaa henkilökuntaansa 300 hengellä. Irtisanomiset johtuvat osaksi yhtiön huonosta menestyksestä tarjouskilpailussa. Vuoden vaihteessa ratkenneissa kilpailuissa oli vahvoilla suomalais-ranskalainen yritys.

Norja: Ay-liike vahvasti mukaan kansainvälisiin
pääomasiirtoihin sääntelyä vaativaan Attaciin

Norjassa ay-liike on vahvasti mukana kansainvälisessä Attac-verkostossa, joka kampanjoi kansainvälisten pääomasiirtojen sääntelyn lisäämisen puolesta. Attac-Norjan maaliskuussa perustettuun väliaikaiseen hallitukseen valittiin Kuljetustyöläisten liiton varapuheenjohtaja Lise Husoy ja kaksi muuta ay-liikkeen edustajaa.

Attacin tärkeimpiä päämääriä ovat pienen kansainvälisen veron säätäminen valuutansiirroille, veroparatiisien sulkeminen, avoimuus kansainvälisissä pääomasijoituksissa ja kehitysavun lisääminen.

Venäjä: Viipuri aikoo kunnostaa satamansa
ja Koiviston öljysatamaa rakennetaan

Koivistoon rakennettava suuri öljysatama ei ole Venäjän ainoa satamahanke Suomenlahdella. Viipurin kupeessa sijaitsevaa kemiallisten tuotteiden terminaalia ryhdytään laajentamaan kesällä 2002. Hanke maksaa 75 miljoonaa dollaria eli lähes 500 miljoonaa markkaa, Viipurin kaupunki kertoo verkkosivuillaan.

Sataman johtajan Aleksandr Permjakovin mukaan tavoitteena on vallata takaisin Neuvostoliiton hajoamisen myötä menetettyjä kuljetusmarkkinoita. Suuri osa satamakuljetuksista siirrettiin tuolloin ulkomaisiin satamiin kuten Ventspilsiin, Kotkaan ja Odessaan.

Koiviston eli Primorskin öljysataman rakennustyöt ovat olleet vähin äänin käynnissä viime kesäkuusta lähtien, Keskisuomalainen raportoi maaliskuun alussa. "Rakennushanketta on ympäröinyt outo salaperäisyys", lehden työmaalla käväissyt toimittaja kirjoittaa.

Hän muistuttaa, että ympäristöaktiivit rajan molemmin puolin pelkäävät kymmeniä miljoonia öljytonneja vuodessa välittävän sataman ympäristövaikutuksia. Pahimmillaan ne voivat olla tuhoisia Suomenlahden ja Karjalan kannaksen luonnolle.