JUHANI ARTTO
TIINA PASANEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
4-2001

Ruotsi: Kuljetus- ja liikealojen liitot selvittävät yhdistymisen mielekkyyttä

Ruotsissa kuljetustyöläisten ja liikealan työntekijöiden ammattiliitot ovat selvitelleet jo puoli vuotta mahdollisen yhdistymisen etuja ja haittoja. Järjestöjen hallitukset ovat käsitelleet alustavaa raporttia niistä ja ovat sitä mieltä, että moni asia puoltaa yhdistymistä. Selvitystyötä on päätetty jatkaa.

Osapuolet arvelevat, että yhdistyminen lisäisi molempien alojen työntekijöiden voimaa tes-neuvotteluissa ja vaikutusvaltaa politiikassa. Jäsenpalveluja ja kansainvälistä toimintaa olisi mahdollista vahvistaa. Yhdistymistä puoltaa myös tarve kehittää palvelualojen liittojen asemaa tilanteessa, jossa teollisuusliitot ovat keskinäisellä yhteistyöllään kohottaneet profiiliaan ammatillisessa keskusjärjestössä LO:ssa.

Yhdistymistä mahdollisesti hankaloittaisi kuljetusalan 85-prosenttinen miesvaltaisuus ja liikealan 70-prosenttinen naisvaltaisuus. Eroihin kuuluu myös se, että kuljetusliitto on hyväksynyt tes-kierroksilla yksilölliset korotuserät, kun taas liikealan liitto on siirtänyt osan korotuksista paikallisosastojen ratkaisuvaltaan.

Suhtautumisessa yleissitovuuteen liitot ovat eri linjoilla. Liikeliiton sopimukset koskevat vain yrityksiä, joissa on järjestön jäseniä, jotka vaativat kollektiivisopimuksen soveltamista työpaikallaan. Kuljetusliiton sopimuksia on sovellettava alan kaikissa yrityksissä.

Alustavan vaihtoehdon pohjalta liitot hylkäsivät vaihtoehdon, jossa yhdistyminen olisi merkinnyt ensisijaisesti osapuolten teknistä yhteistyötä. Vaihtoehdoista ovat jäljellä todellinen yhdistyminen ja jatkaminen nykyiseen tapaan erillisinä, itsenäisinä ammattiliittoina.

Venäjä:
Putin lupaa miljardeja Pietarin ohitustielle

Pitkään muhinut suunnitelma Pietarin kehätien rakentamisesta nytkähti merkittävästi eteenpäin, kun presidentti Vladimir Putin lupasi hankkeeseen 20 miljardia ruplaa eli noin viisi miljardia markkaa valtion varoja. Ohikulkutien on määrä valmistua kevääseen 2003 mennessä, jolloin kaupunki viettää perustamisensa 300-vuotisjuhlaa.

Pietari on Luoteis-Venäjän keskeinen liikennesolmu: 40 prosenttia Venäjän ja EU:n välisestä liikenteestä kulkee Pietarin ja Suomen kautta.

Ohikulkutie on Pietarin kaupungille tärkeä hanke, sillä sen on tarkoitus ohjata kasvava raskas liikenne pois arkkitehtonisesti ainutlaatuisen keskustan kaduilta. Suunnitelma on ollut jäissä rahoitusvaikeuksien vuoksi.

Rakentajilla on edessään kiireiset ajat, sillä ensimmäisen, reilun 20 kilometrin mittaisen osuuden pitäisi valmistua jo ensi syksyksi. Lopullinen yhteys vaatii paitsi keskeneräisen Pietarin padon valmistumista myös yhden uuden sillan rakentamista Nevan yli. Vaikka hankkeella on nyt Moskovassa arvovaltainen tukija, moni epäilee projektin toteutumista.

Intia: Kuljetusyhtiöt ajautuneet kannattavuuden rajan tuntumaan

Intiassa Economic Times -lehti kertoo kuljetusyhtiöiden kannattavuuden painuneen uhkaavan lähelle nollaa. Rautateiden tehostuneet palvelut ja putkikuljetusten lisääntyminen ovat vaimentaneet kysynnän kasvua. Maanteiden rahtiliikenteessä on runsaasti ylikapasiteettia. Kiristynyt kilpailu on pudottanut tariffit vaarallisen lähelle kannattamattoman toiminnan rajaa.

Yhtiöiden vaikea taloudellinen tilanne on lehden mukaan supistanut uusien ajoneuvojen hankintamäärän puoleen huipputasostaan.

Rekka- ja kuorma-autoyhtiöt ovat näppärän jakelukykynsä ansiosta vahvoilla pienten taajamien ja Intian puolen miljoonan kylän palvelemisessa.

Venäjä:
Tullin tiukat otteet uhkaavat Suomen transitoliikennettä

Venäjän tulli on aikeissa lopettaa Kaukoidässä valmistettujen tavaroiden tullaamisen läntisillä raja-asemillaan. Jos päätös toteutuu, se näivettää elektroniikan, tekstiilituotteiden, jalkineiden ja urheiluvälineiden transitokuljetukset Suomesta Venäjälle.

Muutos olisi kova isku etenkin Kotkan, Haminan, Kouvolan ja Lappeenrannan seuduille. Useat kansainväliset yritykset ovat mm. turvallisuussyistä pitäneet Suomea Venäjän markkinoiden varastointi- ja logistiikkakeskuksenaan.

Helsingin Sanomissa Itäisen tullipiirin johtaja Tommi Kivilaakso arvelee, että venäläisten ratkaisu on luonteeltaan protektionistinen eli suojaa Venäjän omaa liike-elämää tuonnilta. Venäjän tullin mukaan kyse on harmaan tuonnin ja tavarakaupan kaksoislaskutuksen kitkemisestä. Päätös koskee Venäjän koko läntistä rajaa.

Argentiina: Tiesulkujen pystyttäminen kamppailun suosittu menetelmä

Argentiinassa tiesulkujen pystyttäminen on vakiintunut mitä erilaisimpien tahojen tärkeäksi kamppailukeinoksi. Maaliskuun alkupuolella sitä sovelsivat omissa iskuissaan sekä työtä vaativat työttömät että tupakanviljelijät, jotka odottavat hallitukselta toimia tupakanviljelyn kannattavuuden parantamiseksi. Aiempina kuukausina tiesuluilla ovat olleet hallituksen talouspolitiikan muuttamista vaatineet ay-aktiivit.

Hallitus on vastannut tiesulkuja pystyttäneille, että se suostuu neuvotteluihin vasta, kun tiesulut on purettu ja painostusryhmät antavat liikenteen sujua häiriöittä kaikkialla maassa.

Venäjä:
Kännykkäpuhelut
pannaan maanteillä

Kännykkään puhumista ajon aikana aiotaan rajoittaa Venäjällä huhtikuun alusta lähtien, ilmoittaa uutistoimisto Interfax. Aivan kokonaan puhelimet eivät joudu pannaan, sillä kännykän käyttäminen on edelleen sallittua, jos se ei estä kahdella kädellä ohjaamista. Mikäli korvanapin kaltaista lisävarustusta ei ole, liikennepoliisi sakottaa kuljettajaa.

Yhdysvallat:
Satamapalveluiden kilpailun rajoitukset
ja varustamoiden kartellit estävät tuontia

Maailmanpankin tuore selvitys osoittaa, että satamapalveluiden kilpailun rajoitukset ja varustamoiden kartellit rajoittavat merkittävästi Yhdysvaltojen tuontia varsinkin Latinalaisesta Amerikasta ja Afrikasta. Niiden vaikutus on jopa suurempi kuin Yhdysvaltojen perimien tuontitullien, raportissa paljastetaan.

Varustamoiden kartellisopimukset nostavat kuljetuskustannuksia 25 prosenttia ja satamapalveluiden monopolistiset järjestelyt 9 prosenttia, Maailmanpankin tutkijat päättelevät.

Japani:
Mielenosoituksia Kanadan satamatyöläisten tueksi

Japanissa Hachinochen sataman työläiset järjestivät helmikuun lopulla mielenosoituksen Malesian lipun alla liikkuvan Alam Selaras -aluksen saapumista vastaan. Syynä oli se, että laivan lastia oli aiemmin purettu ja täydennetty Kanadan Vancouverissa rikkurityövoimalla. Vancouverin satamatyöläiset ovat olleet yli vuoden lakossa.

Viime syyskuussa japanilaiset satamatyöläiset tempaisivat samasta syystä Ocean Regina -aluksen varustamoa vastaan. Työläiset viivästyttivät sen lähtöä merelle useita tunteja. Varustamo oli pakotettu sopimaan Kuljetustyöläisten kansainvälinen liiton ITF:n kanssa sopimuksen, joka ehkäisee rikkurityövoiman käytön aluksen lastin käsittelyssä.

ITF:n satamajaoston sihteeri Kees Marges toteaa tapahtumista, etteivät varustamot voi odottaa laivojensa pääsevän liikkumaan vapaasti, jos yhtiöt osallistuvat missä päin tahansa maailmaa ay-oikeuksien polkemiseen.