JUHANI ARTTO
TIINA PASANEN

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
3-2001

Britannia: Shellin polttoaineen kuljettajat
uhkaavat palkkakiistassa työtaistelulla

Britanniassa P&O Trans-Europeanin 350 polttoaineen kuljettajaa tavoittelee viiden prosentin korotusta peruspalkkoihinsa. Yhtiön tarjoama noin 10 000 markan kertakorvaus ei heitä tyydytä. Miehet ajavat Shellin polttoainetta, jolla on kuudenneksen markkinaosuus Britanniassa.

Ammattiliitto T&G:n sihteeri Ron Webb totesi 14.2. verkkolehti Ananovassa, että kuljettajat eivät aio joustaa, koska työnantaja on vetänyt 15 vuotta hyvin kireätä palkkapolitiikkaa ja sen asiakas - maailmanlaajuinen Shell - ylsi viime vuonna kymmenien miljardien markkojen voittoon.

"Öljy-yhtiöiden on oivallettava, että halvan jakelun ajat ovat ohi. Työ on vaarallista ja vaatii tekijöiltään korkeata ammattitaitoa", Webb sanoi.

Kuljettajien bruttotulo on noin 200 000 markkaa vuodessa 45-tuntisesta työviikosta.

Norja: Ulkomaiset
kuljettajat ajavat alle työehtosopimuksen vähimmäistason

Norjan kuljetustyöläisten liiton johtaja Per Ostvoldin mukaan maantiekuljetuksia vaivaa rakenteellinen heikkous. Valtaosa kuljetusyhtiöistä on pieniä, ja markkinoilla palvelujen ostajat - teollisuus ja huolintayritykset - ovat määräävässä asemassa. Se on painanut kuljetustaksat kuoppaan, jossa yritykset sinnittelevät koettamalla polkea kaikin keinoin työvoimakustannuksiaan.

Liitolla on tietoja siitä, että moni yhtiö on värvännyt rattiin ulkomaisia kuljettajia, jotka tyytyvät työehtosopimuksen vähimmäistason alittaviin korvauksiin ja etuihin. Se koventaa säästöpainetta työehtosopimuksia noudattavia yrityksiä kohtaan.

Ostvold pitää kierrettä vaarallisena. Hän korostaa työehtosopimusten vähimmäisvaatimusten merkitystä ja odottaa, että koko toimialan kansainvälistä kilpailukykyä heikentäviä maksuja alennetaan.

Baltia: Satamien rahtimäärät kasvoivat tuntuvasti

Rahtikuljetukset Viron suurimman sataman Tallinnan kautta kasvoivat viime vuonna kymmeneksen, 29 miljoonaan tonniin. Latvian satamissa rahdin määrä lisääntyi kuusi prosenttia. Liepajassa kasvua oli 27 prosenttia, Riiassa 10. Ripeimmin rahtimäärät laajenivat Liettuan Klaipedan satamassa. Lähes kolmanneksen kasvu nosti rahdin määrän 19 miljoonaan tonniin.

Baltian satamaliikennettä kasvattivat ennen kaikkea raakaöljyn ja öljytuotteiden kauttakuljetusten lisääntyminen. Latvian Ventspilsin satama on yhä suurin venäläisen raakaöljyn vientisatama Baltiassa.

Indonesia:
Tuhannet satamatyöläiset protestoivat korruptiota ja sukulaisten suosimista

Indonesiassa Surabayan kaupungin Gresikin sataman tuhannet työläiset osallistuivat tammikuun lopulla lakkoon protestina satamaviranomaisten toimintaa vastaan. Työläiset syyttävät hallintoa lahjusten ottamisesta ja sukulaisten suosimisesta. Puutavarayhtiöt ovat laivanneet laittomasti puutavaraa lahjomalla viranomaisia.

Saksa: Posti aikoo irtisanoa ronskisti kuljettajiaan

Saksan postin rationalisointisuunnitelma johtaa saksalaisten lehtien mukaan tuhansien kuljettajien ja muiden työntekijöiden irtisanomiseen. Synkimmässä arviossa posti lopettaa 12 000 työpaikkaa. Päämääränä on menestyä kilpailussa, jonka asetelmaa alan markkinoiden vapauttaminen muuttaa olennaisesti.

Saksalaislehdet kertovat, että yksityiset yritykset käyttävät kilpailuvalttinaan postia alhaisempia työvoimakustannuksia. Ne puolestaan perustuvat postin henkilökunnan etuja heikompiin palkkoihin ja muihin etuuksiin.

Venäjä: Yksityiset liikennöitsijät vahvistavat otettaan Moskovassa

Moskova aikoo pian kilpailuttaa kaikki bussilinjansa. Kaupunki perustelee päätöstään taloudellisilla syillä: varat eivät riitä nykyisten 3 500 bussin ylläpitämiseen ja uusimiseen. Ongelmana on myös liikennelaitoksen huono kannattavuus.

Kaupungin omistaman Mosgortransin busseilla matkustaa päivittäin yli kymmenen miljoonaa moskovalaista. Lisäksi noin miljoona liikkuu 85 yksityisen kuljetusyhtiön pikkubusseilla. Pikkubusseilla operoivat yksityiset yhtiöt perivät matkustajilta kalliimman hinnan kuin julkinen liikennelaitos.

Kaupunki ei ole julkistanut kilpailuttamisen aikataulua, eikä arvioita sen vaikutuksista nykyisten työntekijöidensä asemaan.

Jordania: Aqaban satamat sisällytetty laajaan yksityistämisohjelmaan

Jordanian kuningaskunnan talousneuvosto (ECC) hyväksyi tammikuussa suunnitelman, jolla aiotaan yksityistää Aqaban satamat, kaksi keskeistä kaivosyhtiötä, postipalvelut sekä voimasektori. Kansainvälistä trendiä myötäilevästä strategiasta on raportoinut World News Connection.

ECC vaatii yksityistettäviä laitoksia tehostamaan toimintaansa vuodessa niin, että ne alkavat kiinnostaa liike-elämää sijoituskohteina. Uutisen mukaan pääministeri Ali Abul Ragheb on luvannut, että yksityistettävien yksiköiden työntekijöiden edut turvataan ja että pienituloisille ei koidu voittamattomia ongelmia sähkötariffien nostamisesta.

Venäjä: Rekat viruvat Moskovan tullijonoissa

Venäjän tullin päätös tiukentaa tarkastuksia on aiheuttanut rekkakaaoksen Moskovassa. Pahimmillaan kuskit ovat joutuneet odottamaan pääsyä tulliin jopa yli kaksi viikkoa – eikä helpotusta ole vielä luvassa. Lisää harmaita hiuksia kuljettajille aiheuttaa myös Moskovan tullin aikeet karsia tulliterminaaleja nykyisestä 460:stä pahimmassa tapauksessa 50:een.

Tammikuun alusta alkaen Venäjän tulli on purkanut muun muassa kone- ja elintarvikekuormat sekä kaikki alle 15 000 dollarin (vajaan 100 000 markan) lastit. Määräyksellä on pyritty kitkemään laitonta tuontia, tullimaksujen kiertoa ja korruptiota. Valtion tullikomitean johtaja Mihail Vanin arvioi, että neljännes tuonnista on laitonta.

Valko-Venäjä: Tiemaksu ulkomaisille ajoneuvoille

Valko-Venäjä on alkanut periä ulkomailla rekisteröidyiltä autoilta tiemaksua. Presidentti Aleksandr Lukashenkon antama asetus koskee myös raskasta liikennettä. Määräys tuli voimaan helmikuun lopulla. Valko-Venäjän pääkaupungin Minskin ja Brestin kautta kulkeva reitti on merkittävä maantielinkki Moskovasta Keski-Eurooppaan.

Unkari: Kansainvälinen
tuki taivutti lentoyhtiö Malevin palkankorotuksiin

Unkarilaisen Malevin tytäryhtiön Aeroplexin lentokonehuollon työntekijät menivät 5.2. lakkoon vaatien 15 prosentin palkankorotusta. Työnantaja kuvitteli voivansa kiertää lakon vaikutuksen siirtämällä huoltotyöt lähimaihin. Toisin kävi. Lentokonehuollon puolalaiset, saksalaiset ja itävaltalaiset työntekijät vastasivat nopeasti unkarilaisten ammattitoveriensa solidaarisuusvetoomukseen ja kieltäytyivät tekemästä lakonalaisia töitä. Helmikuun 9. päivänä Malev joutui peruuttamaan kaikki lentonsa.

Tilanne kärjistyi, kun Unkarin rautatieläiset liittyivät rintamaan uhkaamalla solidaarisuuslakolla.

Malevin ja Aeroplexin johdolle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin neuvotella asiallisesti palkankorotuksista. Sopimus syntyi ja palkkoja nostetaan seitsemän prosenttia. Myöhemmin tänä vuonna työntekijät saavat lisäksi kahden prosentin korotuksen. Lakkolaiset palasivat töihin 11.2.

Kuljetustyöläisten kansainvälisellä liitolla ITF:llä oli konfliktissa tärkeä rooli. Se välitti unkarilaisten pyynnöstä tukivetoomuksen alueen muiden maiden jäsenliitoilleen. Unkarin lakkolaisten ay-järjestön RMFSz:n sihteeri kommentoi tapahtumaketjua näin: "Emme unohda koskaan ITF:n, emmekä itävaltalaisten, puolalaisten ja saksalaisten ammattitoveriemme apua. Myöskään Malev ei tule unohtamaan sitä".