JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
2-2001

Israel: Julkisen sektorin palkkakamppailu keskeytti Haifan sataman toiminnan

Israelissa julkisen sektorin työntekijät ovat kuukausia vaatineet tuloksettomasti palkkoihinsa kuudentoista prosentin korotusta takautuvasti tammikuusta 1999. Tammikuun kolmannella viikolla lukuisten työpaikkojen työläiset menivät lakkoon saadakseen vastapuolen päättäjät liikkeelle tiukoista asenteistaan.

Haifan ja Ashdodin satamissa lakot pysäyttivät kaiken liikenteen, ilmenee israelilaisesta sanomalehdestä Ha'aretzista. Varustamoyhdistyksen puheenjohtaja Itan Rappaport luonnehti lakkoa työläisten ylellisyydeksi. Hänen mukaansa työtaistelun aiheuttamien menetysten paikkaaminen vaatii kuukausien kovan työn.

Teollisuusyhdistyksen puheenjohtaja Yoram Blizovsky pelkää, että vientituotteiden kuljetuskatkot vahingoittavat Israelin maineen. Blizovsky on vedonnut maan hallitukseen, jotta se määräisi lakkolaiset takaisin töihin. Edellisen kerran Israelin satamia koetteli laaja lakko viime vuonna.

Kenia: Laittomat maahanmuuttajat vievät työpaikkoja kotimaisilta kuljettajilta

Kenian kuljetustyöläisten ammattiliitto on tyytymätön siihen, että laittomat maahanmuuttajat kaventavat kotimaisten kuljettajien työmahdollisuuksia. Liiton mukaan kuljetusyhtiöt suosivat laittomia maahanmuuttajia, koska he tyytyvät työnantajien tarjoamaan mitättömään palkkatasoon.

Viranomaiset ovat vastanneet liitolle pyytämällä konkreettista näyttöä laittomien maahanmuuttajien osuudesta maantieliikenteessä. Liiton varapuheenjohtaja Hassan Shora Odha toteaa verkkojulkaisu allAfrica.comin välittämässä uutisessa, että ulkomaisten kuljettajien on helppo hankkia väärennetyt kenialaiset henkilöllisyystodistukset ja muut tarpeelliset asiakirjat.

Norja: Linkkejä osastojen ja jäsenten kotisivuille liiton verkkosivustossa

Norjan kuljetustyöläisten toimintaan ja nettikulttuuriin voi tutustua osoitteessa www.transportarbeider.no. Liiton sivuja päivitetään useahkosti. Klikkaamalla etusivun linker-painiketta ja sen takana avautuvalla sivulla uudestaan linker-painiketta pääsee valikkoon, johon on linkitetty sekä ammattiosastojen että yksittäisten jäsenten kotisivuja.

Kunnianhimoisesti ja värikkäästi webiä hyödyntää muun muassa Geir Sundet, joka on antanut verkkojulkaisunsa nimeksi Sundets TruckStop. Vajaassa neljässä vuodessa hänen sivuillaan on käyty lähes 50 000 kertaa. Geir Sundet tarjoaa surffaajille paljon omia tekstejään kuljettajan elämästä ja linkkejä muihin julkaisuihin, joiden hän arvelee kiinnostavan ammattitovereitaan.

Tammikuun lopulla liiton sivujen kautta pääsi kahdeksan ammattiosaston omille kotisivuille.

Yhdysvallat: Ay-aktiivien syrjintä johti lakkoon Los Angelesin hiilisatamassa

Los Angelesin hiilisataman työläiset menivät tammikuun puolivälissä lakkoon syyttäen työnantajaansa työehtoneuvotteluiden jarruttamisesta ja ammattiliittoon kuuluvien työpaikka-aktiivien painostamisesta.

Työtaisteluun osallistui Los Angeles Timesin mukaan nelisenkymmentä ammatillisesti järjestäytynyttä satamatyöläistä. Lakko keskeytti yhden laivan lastauksen ja venytti usean aluksen odotusaikaa.

Työpaikan ammattiosasto 13 tunnustettiin tammikuussa 2000 neuvottelu- ja sopijapuoleksi. Neuvottelut ensimmäisestä työehtosopimuksesta alkoivat viime huhtikuussa. Ammattiosaston hallituksen jäsen Ray Familathen mukaan työnantaja on avoimesti ilmaissut vastenmielisyytensä ay-liikettä kohtaan.

Ay-järjestön lakimies harkitsee syrjintäkanteen esittämistä työnantajaa, Savage Pacific Serviceä vastaan. Vientiterminaalin johtaja Gerald Swan puolestaan harkitsee valitusta ay-järjestön toiminnasta kansalliselle työsuhdelautakunnalle.

Sataman kautta viedään hiiltä ja koksia ennen muuta Aasian maihin. Tavara tuodaan satamaan rekoilla ja junilla.

Uusi Seelanti:
Onko viranomaisten vai yritysten järjestettävä kuljettajille käymälöitä?

Uudessa Seelannissa ammattikuljettajat uhkaavat sijoittaa maanteiden varsille kannettavia käymälöitä, elleivät työnantajat ja viranomaiset pääse pikaisesti ratkaisuun siitä, kenen vastuulla käymälöiden järjestäminen on. Kuljettajat ovat kyllästyneet asialla pallotteluun ja tarpeittensa toimittamiseen puskissa ja ajoneuvojensa takana.

Viranomaiset vierittävät vastuun liikennöitsijöille. He puolestaan vaativat käymälöitä julkisen sektorin niiltä elimiltä, jotka ovat liikennöintioikeudet myöntäneet.

Huonoiten ovat asiat Aucklandin kuljettajilla, koska heidät voidaan lain mukaan velvoittaa 5,5 tauottomaan ajoon. Ammattiosaston puheenjohtaja Gary Foggatt sanoo, että laki vaarantaa kuljettajien terveyden.

Kiistassa on osapuolena myös Helsingin seudulla asuville tuttu Stagecoach. Sen Uuden Seelannin johtaja Darryl Bellamy muistuttaa, että käymälöistä ovat perinteisesti huolehtineet kunnalliset elimet.

Aucklandin kaupunginhallituksen tiedottaja puolestaan vaatii vastuuseen käymälöistä alueellisia elimiä, koska ne tekevät tarjouskilpailuja koskevat päätökset.

Norja: Kuljetustyöläisten liitto kaavailee
palvelualojen liittojen yhdistämistä

Norjassa NRK-Dagsnytt ja LO-Aktuellt ovat kertoneet, että kuljetustyöläisten liitto on pannut vireille keskusjärjestö LO:n palvelualojen liittojen yhdistämisen. Hankkeeseen julkisuudessa kytketty graafisen teollisuuden liitto NGF on vastannut suunnitelmaan kipakan kielteisesti.

Etelä-Afrikka: Ay-liike aloitti kuukausien kampanjan työttömyyttä vastaan

Etelä-Afrikan työvoimasta 30-40 prosenttia kärsii työn puutteesta. Suurin ammatillinen keskusjärjestö Cosatu ja sen jäsenliitot ovat pitkään kamppailleet työttömyyttä vastaan. Maan liike-elämä ja hallitus ovat siitä piittaamatta jatkaneet talouden rakenneuudistuksia, jotka lyhyellä aikavälillä pahentavat työttömyyttä.

Tammikuussa cosatulainen ay-liike aloitti uuden kampanjan työpaikkojen puolustamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi. Kuljetustyöläisten toimintaviikko on ajoitettu helmikuun puoliväliin. Kampanja huipentuu toukokuussa yleislakkoon, ellei Cosatun ja sen jäsenliittojen keskeisiin vaatimuksiin ole sitä ennen suostuttu.

Yhdysvallat: Bush valitsi liikenneministeriksi
joukkoliikennettä kannattavan demokraatin

Yhdysvaltojen uusi presidentti George W. Bush on valinnut liikenneministerikseen 69-vuotiaan Norman Y. Minetan. Hän on osallistunut vuosikymmeniä kuljetusalan ongelmien ratkomiseen joukkoliikenteen kannattajana ja ympäristön vaatimusten arvostajana. Mineta korostaa osavaltioiden ja paikalliselinten oikeutta säännellä liikennettä.

Bushin kabinetissa Mineta on ainoa demokraattisen puolueen edustaja. Sodan aikana hän joutui japanilaisen perhetaustansa vuoksi viranomaisten ylläpitämälle eristysleirille.

Valintansa hyväksymispuheessa Mineta totesi, etteivät ajoväylät eivätkä liikenneruuhkat ole luonteeltaan joko republikaanisia tai demokraattisia. Häntä odottavat kuitenkin lukuisat hankalasti ratkaistavat asiat. Ensimmäisiin kuuluu se, missä laajuudessa päättäjät velvoittavat Firestonen vetämään markkinoilta vaarallisiksi osoittautuneita autonrenkaitaan

Israel: Kaksi siviiliä ammuttiin rattiin Pohjois-Jerusalemissa

Israelin maanteillä uhkaavat paitsi liikenneonnettomuudet myös miehet, jotka ajavat palestiinalaisten asiaa väkivaltaisin keinoin. Tammikuun lopulla Pohjois-Jerusalemissa kaksi ajajaa ammuttiin konetuliaseilla rattiin. Toisessa tapauksessa sai surmansa 45-vuotias israelilainen yrittäjä Akiva Paskhus. Hän oli paluumatkalla yritykseensä kuljetettuaan sitä ennen palestiinalaisia työntekijöitään.

Maantiemurhat ovat vähentäneet liikennettä niiden tapahtumapaikkojen lähistöllä. Israelin armeija on tehostanut alueen valvontaa, mutta moni ajaja mieluummin kiertää kaukaa kohtalokkaiksi osoittautuneet paikat kuin riskeeraa henkensä.