JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
1-2001

Israel: Kuljettajien
lakko lykkäsi vuosiksi
polttoaineen kuljetusten yksityistämisen

Valtion omistamalla Infrastructure, Oil and Energy -yhtiöllä on Israelissa polttoaineen varastoinnin ja jakelun monopoli. Sen purkaminen on ollut pitkään maan johdon työlistalla. Vuoden vaihteessa yrityksen 170 työntekijän lakko lykkäsi yksityistämisen ainakin viideksi vuodeksi. Kuljettajat ja muut työntekijät saivat lakon lopettamissopimuksessa myös takeet työpaikkojensa jatkuvuudesta viideksi vuodeksi.

Lakko puri alusta lähtien tehokkaasti. Lentoyhtiöt joutuivat tankkaamaan ulkomaisilla kentillä ja maantieliikenne uhkasi pysähtyä nopeasti. Tilannetta kärjisti se, että huoltoasemien varastot olivat pienet, koska niiden omistajat odottivat polttoaineen hinnannousua. Lakkorintama salli polttoainekuljetukset ainoastaan sairaaloihin ja turvallisuusjoukoille.

Tanska:
Brittiyhtiö Arriva maksaa sata kruunua suuresta valtiollisesta bussiyhtiöstä

Tanskan bussiliikenteen omistusrakenne muuttuu radikaalisti. Valtiollinen 3200 työntekijän Combus siirtyy brittiyhtiö Arrivan omistukseen. Kauppahinta on sata Tanskan kruunua eli 80 markkaa. Combus on toiminut viime vuosina raskaasti tappiollisena. Kauppaa edelsi maan parlamentin päätös, jolla valtio tuki Combusia 160 miljoonalla markalla.

Combuksella on ollut kolmanneksen osuus maanteiden kollektiivisesta kaukoliikenteestä. Fyn-saarella yhtiö oli lähes ainoa liikennöitsijä. Omistusjärjestely nostaa Arrivan osuuden puoleen, koska se omistaa Tanskassa myös linja-autoyhtiöt Unibusin ja Bus Danmarkin.

Ay-järjestöt hyväksyvät ratkaisun, koska vaihtoehtona olisi ollut Combuksen konkurssi.

Nepal: Yleislakko
pysäytti liikenteen

Nepalissa vuosi 2000 päättyi vasemmistopuolueiden julistamaan 2-päiväiseen yleislakkoon, joka halvaannutti liikenteen ja liike-elämän sekä piti koulut tyhjinä, raportoi Katmandu Post. Lakko johti yhteenottoihin, joissa kaksi ihmistä sai surmansa poliisin luodeista.

Järjestöt protestoivat yleislakolla poliisin kovia otteita, jotka johtivat jouluviikolla neljän ihmisen kuolemaan. Nepalissa on ollut viime viikkoina kiihkeitä mielenosoituksia Intiaa ja intialaisia vastaan.

Kongo:
Kuljettajat saaneet tarpeekseen sotilaiden
ja poliisin tiesuluista

Kongon pohjoisosan kuorma-autonkuljettajien mitta täyttyi joulukuun lopulla poliisin ja armeijan lukuisiin tiesulkuihin. Kuljettajat aloittivat työtaistelun vaatien tiesulkuja miehittäviltä kuljettajien inhimillistä kohtelua ja mielivaltaisen rahastamisen lopettamista. Panafrican News Agencyn mukaan Brazzavillen ja Djambalan välisellä 350 kilometrin tieosuudella on 30 poliisin ja armeijan tiesulkua. Virkavallan edustajat ovat haluttomia luopumaan merkittäväksi tulonlähteeksi itselleen muodostuneista tiesuluista.

Nigeria:
Rikollisia häädetään ay-liikkeen tuella Lagosin linja-autoasemilta

Rikolliset häiritsevät pahasti Nigerian pääkaupungin Lagosin linja-autoasemien arkea. Ay-järjestöt ovat pitkään vaatineet rikollisten toiminnan estämistä asemilla ja hiljattain Lagosin osavaltion johto ryhtyikin tiivistämään otettaan laittomuuksista. Samalla se kuitenkin kielsi ay-toiminnan linja-autoasemilla.

Ammattiliitto RTEA ovat ottanut myönteisen kannan rikollisten jahtaamiseen, mutta järjestön mielestä ay-toiminnan kielto loukkaa vakavasti järjestäytyneen työväestön oikeuksia. Vanguard Dailyn mukaan RTEA:n puheenjohtaja Alhaji Olalekan Akinjobi on uhannut viranomaisia kuljettajien voimannäytöllä, ellei kieltoa peruuteta. Puheenjohtaja vaatii poliisia pidättymään järjestäytyneiden työläisten vainoamisesta.

Yhdysvallat:
Pieni osa kuljettajista on kärynnyt huumetesteissä

Yhdysvalloissa huumetestit kuuluvat työelämän arkeen. Testejä tehdään sekä työtä hakeville että työsuhteisille. Liittovaltion viranomaiset ovat myöntäneet kymmenille testaamiseen erikoistuneille yrityksille luvan huumetestien tekemiseen.

Useat kuljetusalan yritykset aloittivat työntekijöidensä testaamisen jo ennen kuin lainsäätäjät muuttivat sen pakolliseksi. Ammattiliitto Teamsters suhtautuu myönteisesti huumetesteihin.

Kuljetusalan suurimpiin yhtiöihin lukeutuvan Yellow Corporationin mukaan yhtiön kuljettajista lähes joka sadas on kärynnyt testeissä huumeiden käytöstä. Alkoholitestissä kiinni jääneiden osuus on ollut alle 0,5 prosenttia.

Kuljetusalan yritysten järjestön edustaja Mike Russell on esittänyt julkisesti, että kuljettajista keskimäärin 1,5 prosenttia on paljastunut testeissä. Se on täpärästi vähemmän kuin kaikkien alojen keskiarvo.

Huumetestejä tehdään miljoonittain. Yksin runsaan 60 testilaboratorion LabOne teki viime vuonna kiireisimpinä jaksoina 14 000 testiä päivässä.

Kohua Yhdysvalloissa on herättänyt paitsi kärynneiden suuri määrä myös se, että testitulokset eivät ole aina osoittautuneet luotettaviksi. Sen vuoksi viranomaiset ovat tiukentaneet laboratorioiden toimintamenetelmien valvontaa ja sääntelyä. Epäluotettavat testit vaarantavat työntekijöiden oikeusturvan.

Ruotsi: Tes-neuvottelut tosissaan liikkeelle

Ruotsissa uuden tes-kierroksen valmistelut alkoivat syksyllä ja tositoimet ovat vuorossa heti uuden vuoden alkukuukausina. Linja-autoliikennettä ja bussiasemien henkilökuntaa koskevat varsinaiset neuvottelut alkavat tammikuun lopulla.

Ruotsi-Tanska:
Malmön ja Kööpenhaminan satamat yhteisen hallinnon alaisuuteen

Juutinrauman erottamat Malmön ja Kööpenhaminan satamat on yhdistetty saman hallinnon alaiseksi suursatamaksi. Sen nimi on Copenhagen Malmö Port, lyhennettynä CMP. Vuodessa 16 miljoonaa tonnia rahtia käsittelevä CMP on Pohjoismaiden toiseksi suurin satama. Sen palveluksessa on lähes 500 työntekijää. Yhdistymisen esteenä oli pitkään Tanskan lainsäädäntö.

Ruotsi:
Ammattiliitolla oikeus valvoa yritysten suhtautumista tessiin

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren muistuttaa tammikuun numerossaan siitä, että liitolla on oikeus valvoa yritysten toimintaa tessin toteutumiseksi. Liitto voi käyttää oikeuttaan siinäkin tapauksessa, että yrityksen työntekijät vastustavat tarkastusta. Valvontaoikeuden tarkoituksena on estää epätervettä kilpailua. Oikeus perustuu työtuomioistuimen päätökseen vuonna 1998.

Ranska:
Ulkomaisten yritysten kuljettajilla on oltava työsuhteesta kertova asiakirja

Ensimmäisenä EU-maana Ranska on alkanut vaatia ulkomaisten yritysten kuljettajilta asiakirjaa, josta käy ilmi työntekijän työnantaja. Uudistus tähtää laittoman työvoiman vähentämiseen Ranskan maanteillä. Asiasta raportoi Ruotsin kuljetustyöläisten liiton Transportarbetaren tammikuun numerossaan. Jutussa ruotsalaisen Börje Jönssons Åkerin kuljettaja Tommy Jeppsson luonnehtii ranskalaisten ratkaisua onnistuneeksi.

Yhtiön johto korostaa sitä, että Ranska on toiminut asiassa itsenäisesti jäämättä odottamaan EU:n linjanvetoja. Henkilöstöpäällikkö Michael Nilsson arvelee kuitenkin, että Ranskan uusi vaatimus ei estä suuryhtiöitä, kuten 4 500 ajoneuvon Willy Betziä, keinottelemasta matalapalkkaisilla itäkuljettajilla.

Britannia:
Lontoon maanalaisen työntekijät kamppailevat turvallisuuden puolesta

Lontoon maanalaisen työntekijät ovat huolissaan työpaikkansa turvallisuudesta sen jälkeen, kun metron toiminta on siirretty julkisen ja yksityisen sektorin sekayhtiön hallintaan. Työnantajien ja työntekijöiden edustajat ovat viime kuukausina neuvotelleet asiasta tuloksetta. Nyt ay-järjestöt aikovat järjestää jäsenäänestyksen työtaisteluun ryhtymisestä.

Maanalaisen työntekijöiden ay-järjestöt vaativat osapuolten yhteistä turvallisuustoimikuntaa sekä takeita työpaikkojen jatkuvuudesta. Työnantajien mielestä työntekijöiden huolestuneisuus on aiheetonta.