Juhani Artto

AY-UUTISET MAAILMALTA

Merimies 12-2000

Itä-Eurooppa iso kohde:
ITF:n tukirahastolta vuodessa
yli 100 miljoonaa merenkävijöiden hyväksi

Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n yhteydessä toimiva merenkävijöiden tukirahasto rahoitti huhtikuussa 2000 päättyneellä tilikaudellaan ennen muuta merimieskeskusten rakentamista ja kunnostamista. Rahasto osoitti lähes 70 prosenttia yli sadan miljoonan markan avustuksistaan rakennustöihin.

Kymmenesosa kokonaissummasta käytettiin koulutukseen ja yhdeksän prosenttia 43 ajoneuvon hankintaan. Autoilla kuljetetaan alusten miehistöjä satamien ja merimieskeskusten välillä. Terveydenhuoltoon rahasto myönsi viisi miljoonaa markkaa, urheiluun ja viihteeseen neljä.

Itä- ja itäinen Keski-Eurooppa vastaanotti 32 miljoonaa markkaa. Määrärahoilla rakennetaan keskuksia muun muassa Novorossijaan, Kaliningradiin, Latvian Liepajaan ja Puolan Gdansk-Gdyniaan. Merimiesten hyväksi toimivista organisaatioista suurimman potin korjasi Apostleship of the Sea. Sen työtä rahasto tuki 15 miljoonalla markalla.

Tukirahaston - The ITF Seafarer's Trust - varat ovat peräisin ITF:n mukavuuslippulaivakampanjasta.

ITF:n risteilyalustoimisto auttoi SeaBreezen väkeä perimään palkkasaatavansa

Vain kuukauden perustamisensa jälkeen ITF:n Port Canaveralissa Floridassa toimiva risteilyalustoimisto osoitti kouriin tuntuvasti tarpeellisuutensa. Toimiston ripeä puuttuminen taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Premier Cruise Linesin toimintaan auttoi SeaBreezen henkilökuntaa perimään lähes 10 miljoonan markan palkkasaatavansa ja lentoliput Halifaxista kotiin.

Halifaxin ITF-tarkastaja John Parsonsin mukaan tilanne SeaBreezella oli aluksi surullinen. "Miehistöllä ei ollut mitään käsitystä siitä, miten huonosti Premier Cruise Linen asiat ovat. Meidän tehtävänämme oli kertoa miehistön jäsenille, että yhtiö oli sulkenut ovensa."

Parsons auttoi miehistöä ajamaan asiaansa, ja muutamaa työntekijää lukuunottamatta kaikille maksettiin palkkarästit alle vuorokaudessa. ITF:n risteilyalustoimiston vetäjä Jim Given kommentoi Halifaxin tapahtumia näin: "Meillä on todellista vaikutusvaltaa. Työnantajien on viisainta oivaltaa, että heidän toimiaan valvotaan tarkasti".

Korvausjärjestelmä yskii: Leros Strengthin uhrien lesket vauhdittivat osapuolten neuvotteluja

Osa vuonna 1997 Norjan rannikolla uponneen Leros Strengthin uhrien leskistä on yhä vailla minkäänlaisia korvauksia. Kahdeksan perhettä tyytyi 300 000 markan korvaukseen ja allekirjoitti asiakirjan, jonka mukaan asia on heidän osaltaan loppuun käsitelty. Kaksitoista korvauksiin oikeutettua sen sijaan vaatii, että kyproslaisen varustamon vakuutusyhtiö maksaa omaisille heidän menetyksistään täyden korvauksen.

Marraskuun alussa uhrien kaksi puolalaista leskeä - Urszula Miegon ja Regina Szymanska - vetosi Merenkulun kansainvälisen järjestön IMO:n pääsihteeriin William O'Neiliin, jotta hän panisi vauhtia korvausjärjestelmän muuttamiseen oikeudenmukaiseksi.

Alan osapuolet ovat viime aikoina neuvotelleet järjestelmän kehittämisestä, mutta kaikkia tyydyttävää ratkaisua ei ole löytynyt. Neuvotteluihin osallistuu hallitusten, merenkulku- ja vakuutusyhtiöiden, työntekijöiden ja alan kansainvälisten järjestöjen edustajia.

Ay-järjestöt korostavat, että mahdollisuus keplotella onnettomuuksista vähin korvauksin tekee tilaa varustamoille, jotka ovat valmiita vaarantamaan merimiesten hengen pitämällä liikenteessä huonokuntoisia aluksia.

Australiassa ammattiliitto MUA liittyi asbestin boikottirintamaan

Australian merimiesten ja satamatyöläisten ammattiliitto MUA on liittynyt rintamaan, joka boikotoi hengenvaarallisen asbestin kuljetuksia. Euroopassa asbestikieltoon ovat päätyneet muun muassa Suomi, Ranska, Saksa, Italia ja Britannia.

Australiassa tuhannet työntekijät ovat kuolleet asbestikuidun aiheuttamiin tauteihin. Maan omat asbestikaivokset on suljettu, mutta raaka-asbestia on tuotu kaivosten sulkemisen jälkeen vuosittain 1 500 tonnia. Australian työsuojelukomitea suosittelee asbestin tuonnin lopettamista viiden vuoden siirtymäajalla, mutta MUA:n mielestä ei ole olemassa hyväksyttäviä syitä pidentää riskiä, koska asbestia korvaavia aineita on olemassa.

Maailman kauppajärjestö WTO on hyväksynyt asbestikaupan rajoittamisen kansallisilla päätöksillä.

Kohteena Aasia ja Tyynenmeren alue:
Kampanjaviikko tuotti muhkeita tuloksia

ITF:n lokakuinen kampanjaviikko Aasian ja Tyynenmeren satamissa johti näyttäviin tuloksiin. Yhteensä 8,5 miljoonan markan palkkarästit on jo maksettu ja summan odotetaan kohoavan vielä 2,3 miljoonalla markalla japanilaisten toimien ansiosta.

Kampanjaan osallistui ITF-tarkastajien lisäksi suuri määrä merenkulun ja satamien ay-aktiiveja. Saavutuksiin kuuluu myös 23 aluksen edustajien kanssa tehdyt sopimukset, jotka takaavat miehistöille kansainväliset normit täyttävät työehdot.

Tarkastuksia tehtiin 499 laivalla 24 maassa. Venäjällä työ keskittyi Vladivostokin satamaan Tyynenmeren rannalla. Myös meren toisella puolella, Yhdysvaltojen ja Kanadan länsirannikon satamissa, ay-aktiivit osallistuivat aktiivisesti kampanjaviikon toteuttamiseen. Kampanjamaiden joukosta puuttuu Kiina, jossa itsenäinen ay-liike on kovien rangaistusten uhalla kielletty.

Ripeät pelastajat palkittiin

Yhdysvalloissa palkitaan vuosittain ripeillä otteillaan ihmishenkiä pelastaneita merimiehiä. Tänä syksynä "Admiral of the Ocean Seas" -palkinnon saivat muun muassa John Vegh ja Michael Cushman, jotka pelastivat tammikuussa Ferrysburgissa Michiganissa laiturin ja hinaajan väliin jäiseen veteen pudonneen satamatyöläisen.