JUHANI ARTTO

AY-UUTISET
MAAILMALTA

MERIMIES 11-2000


"Ei paikkaa, minne piiloutua": Euroopan satamien kampanjalla perittiin yli kaksi miljoonaa markkaa rästipalkkoja

Syyskuun lopun kampanjaviikko 28 Euroopan maan satamissa pakotti varustamot maksamaan yli kaksi miljoonaa markkaa palkkarästejä. ITF-tarkastajat ja vapaaehtoiset ay-aktiivit tarkastivat 520 alusta. Vähimmäistyöehdot takaavaan sopimukseen liittyi 21 alusta.

Luvut ilmenevät Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n lokakuun alussa tekemästä yhteenvedosta. Pääosa tarkastuksista tehtiin Länsi-Euroopan satamissa, mutta kampanjaan liittyi myös Itä-Euroopan järjestöjä. Romanialaiset puristivat Lady Juanan ja Lady Banan omistajalta yhteensä yli 300 000 markan palkkarästit niiden miehistöille. Kroatialaisten kierros tuotti uuden aluksen vähimmäistyöehtojen piiriin.

"Ei paikkaa, minne piiloutua", ITF otsikoi kampanjaviikolla erään raporttinsa viitaten järjestäytyneiden työntekijöiden kasvavaan tarmoon puolustaa alan kaikkien työntekijöiden oikeuksia.

Kampanjaviikko
lokakuussa Aasian ja Tyynenmeren satamissa

ITF:n lokakuun kolmannen viikon kampanja Aasian ja Tyynenmeren satamissa sai lentävän lähdön heti auringon noustua Uudessa Seelannissa kampanjan ensimmäisenä aamuna. Toimintaa saarivaltiossa koordinoinut Kathy Whelan ilmoitti kampanjan päämajalle, että ay-aktiivit olivat painostaneet Liberiassa rekisteröidyn Tasman Campaignerin varustamon maksamaan aluksen miehistölle 110 000 markan rästipalkat.

Etelä-Koreassa ITF:n koordinaattori Kim Hye Kyung kertoi yllättyneensä myönteisesti, kun heti kampanjan alkuun puhelin soi ja Panamalle rekisteröidyn Esran edustaja sanoi haluavansa aluksen vähimmäistyöehtoihin sitoutuneiden rekisteriin. Sopimuksen synty helpottaa miehistön muodostavien filippiiniläisten, korealaisten ja burmalaisten asemaa.

Freemantlen satamassa Australiassa työläiset aikoivat julistaa työpaikkansa viikoksi "mukavuuslippulaivoista vapaaksi vyöhykkeeksi".

Viime syksyn kampanjaviikon tuloksena 118 alusta liittyi vähimmäistyöehtosopimukseen. Se hyödytti 2 000 miehistön jäsentä.

Tänä syksynä Aasian ja Tyynenmeren kampanjaviikkoon osallistuivat yli 20 maan ay-järjestöt ja -aktiivit. Mukana olivat myös Yhdysvaltojen ja Kanadan länsirannikon satamat sekä Itä-Siperian Vladivostok.

 


Washingtonissa mielenosoitus "kelluvia hikipajoja" vastaan

Yli sata Yhdysvaltojen merimiesten liiton SIU:n jäsentä osallistui hiljattain mielenosoitukseen maan pääkaupungin hallintokeskuksessa. Tapaamisessa vastustettiin alusten siirtämistä Yhdysvaltojen lipun alta mukavuuslippulaivoiksi.

Mielenosoittajat leimasivat mukavuuslippulaivat "kelluviksi hikipajoiksi", joiden työntekijöillä ei ole minkäänlaista vähimmäissuojaa. Puhujina oli ammatillisen keskusjärjestön puheenjohtaja John Sweeney ja toistakymmentä Demokraattisen puolueen kansanedustajaa. Heidän johtohahmoihinsa kuuluva David Bonior esitti lipunvaihdon ongelmaksi muun muassa sen, että se vaikeuttaa Yhdysvaltojen sotavoimien liikuttelua ympäri maailmaa.

ITF:lle toimisto
risteilyalusten mahtavaan keskittymään Floridassa

Floridassa sijaitseva Port Canaveral mainostaa itseään maailman ainoaksi paikkakunnaksi, jolla on maa-, meri-, ilma- ja avaruusliikennettä. Viime kesästä lähtien Port Canaveral sai uuden erikoisuuden, mutta sillä kaupunginisät eivät ole elämöineet. Kyseessä on Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n ensimmäinen risteilyalusten henkilökunnan asioiden ajamiseen keskittyvä toimisto.

Port Canaveral kuuluu maailman johtaviin risteilyalussatamiin. Sen kautta kulkee vuodessa 1,35 miljoonaa matkustajaa. Satamassa toimii seitsemän terminaalia ja kahta uutta suunnitellaan. Viisi risteilyalusvarustamoa pitää Port Canaveralia kotisatamanaan ja seitsemän muun reitti kulkee sen kautta.

Risteilybisnes on merenkulun nopeimmin kasvava ala. Se on laajentunut 1980-luvulta lähtien lähes 10 prosentin vuosivauhdilla.

ITF:n risteilyalustoiminnan vetäjä Jim Given kertoo lähes tuhannen merimiehen vierailleen ensimmäisten kuukausien aikana toimistossa. "Työntekijöiden asiat ovat vielä huonommin kuin etukäteen ajattelimme. Pitkät työajat, matalat palkat, surkeat työolosuhteet, huono ruoka ja vähäinen vapaa-aika edustavat koko ongelmakentässä vain jäävuoren huippua", hän toteaa.

ITF:n mukaan useimmat risteilyalukset seilaavat mukavuuslipun alla.


Australian senaatti
kehui merimiehiä
Itä-Timorin avussa

Australian senaatti yllätti hiljattain maansa ay-liikkeen kehumalla työntekijöitä ansiokkaista suorituksista. Kohteena olivat merimiehet, joilla oli merkittävä rooli YK:n joukkojen siirtämisessä vastavapautuneeseen Itä-Timoriin ja rauhanturvaajien huoltamisessa.

Viime vuosina Australian oikeistohallitus on hyökännyt ankarasti varsinkin satamatyöläisten oikeuksia vastaan. Hallitus on pyrkinyt korvaamaan kollektiiviset työehtosopimukset yksilöllisillä sopimuksilla. Viime vuonna maan johto joutui hillitsemään epädemokraattisia otteitaan, koska satamien ja merenkulun ammattiliitto MUA sai puolustuskamppailulleen voimakasta kansainvälistä tukea. Monessa maassa ay-aktiivit suunnittelivat jopa Australian satamien boikottia.

Japanin merimiesliitto
puolustaa valaanpyyntiä

Valaanpyynnin kansainväliset rajoitukset eivät ole Japanin merimiesten ammattiliiton JSU:n mieleen. Järjestön mukaan kansainvälinen yhteisö on perusteettomasti taipunut radikaalien ympäristönsuojelijoiden painotuksen edessä. "Liiallinen suojelu heikentää muiden lajien elinehtoja", liitto toteaa.

JSU on kuitenkin ennen muuta huolissaan jäsentensä työllisyydestä. Pyyntirajoitukset heikentävät sitä. Liitto tukee asiassa Japanin hallituksen politiikkaa.