JUHANI ARTTO

AY-UUTISET MAAILMALTA

AUTO- JA KULJETUSALA
13-2000

Ruotsi: Kilpailu painanut taksat liian alas -kuljetusyhtiöillä huono kannattavuus

Ruotsalainen ay-lehti Transportabetaren käsittelee tuoreimman numeronsa pääkirjoituksessa kuljetusyhtiöiden ongelmia. Kirjoittaja Martin Viredius toteaa, että huono kannattavuus ei ensisijaisesti johdu dieselin hinnan kohoamisesta, vaan siitä että kova kilpailu asiakkaista on painanut rahtipalvelujen hinnat liian alas. Sen vuoksi kuljetusyhtiöiden protestit dieselveron seitsemän pennin korostusta vastaan perustuvat väärään ajattelutapaan, Virenius arvostelee.

Hänen mielestään kuljetusyhtiöiden pitää ärhennellä suurimman rahtiasiakkaansa, teollisuuden, suuntaan. Elleivät palvelujen tarjoajat pysty vaikuttamaan teollisuuden maksuhalukkuuteen, alan kannattavuus ei parane, Virenius toteaa. Hän muistuttaa myös siitä, että Ruotsissa öljy-yhtiöt hinnoittelevat tuotteensa paljon yli Euroopan keskitason.

Ruotsi: Työnantajien johtajan mukaan ala
kärsii hyvien kuljettajien puutteesta

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren on julkaissut työnantajaliiton puheenjohtajan Sören Anderssonin pitkän haastattelun. Siinä hän muun muassa valittaa sitä, kuinka vaikeata on löytää avoimiin työpaikkoihin hyviä kuljettajia.

"Suurimmissa kaupungeissa ongelma on jatkuva", hän toteaa ja arvelee, että kuljettajan työ ei ole enää yhtä houkutteleva kuin ennen.

Ulkomainen kilpailu on Anderssonin toinen huolenaihe. Se ilmenee sekä länsieurooppalaisten kuljetusyritysten tulona Ruotsin markkinoille että huolintayhtiöiden siirtymisenä ulkomaiseen omistukseen. Anderssonin mukaan ulkomaiset huolintayhtiöt eivät tunne juuri minkäänlaista lojaaliutta alihankkijoinaan toimivia kuljetusyhtiöitä kohtaan.

Anderssonia ei lohduta se, että ulkomainen kilpailu ajaa paikallisia kuljetusyhtiöitä ahtaalle Saksassakin. "Kannattavuus on pudonnut huonoksi, mutta saksalaiset eivät valita tanskalaisten ja hollantilaiset kilpailusta vaan puolalaisten uzbekistanilaisten."

"Samanaikaisesti ala kärsii lukuisista idealisteista, jotka ajavat sen vuoksi, että ajaminen on heistä niin hauskaa. Monella meistä - kuten itsellänikään - ei ole juuri minkäänlaista koulutusta. Tarvitsemme lisää koulutettua työvoimaa."

Kilpailun kiristyminen on johtanut rahdin hintatason laskuun. "Perusongelman muodostavat rahdin liian matalat taksat. Ellemme pysty nykyisen korkeasuhdanteen aikana saamaan järkeviä hintoja, miten ihmeessä käy silloin, kun joudumme uuteen matalasuhdanteeseen", Andersson sanoo.

Uutena tendenssinä hän mainitsee suurten kuljetusyhtiöiden jakamisen osiin ja osien panemisen myyntiin.

Yhdysvallat: Overniten
lakko jatkunut vuoden

Lokakuun lopulla Yhdysvalloissa kuljetusyhtiö Overniten lakon alkamisesta tuli kuluneeksi vuosi. Ongelmana on työnantajan henkilöstöpolitiikka. Kuvaavaa on, että Overnite on vedetty yli tuhat kertaa Kansalliseen työsuhdelautakuntaan (NLRB). Se on määrännyt yhtiön maksamaan teoistaan työntekijöille miljoonia dollareita korvauksia. Lakon aikanakin Overnite on pantu vastaamaan NLRB:ssä kymmenkunnasta rikkomuksesta maan työlakeja vastaan.

Overnite toimii jyrkästi ammatillista järjestäytymistä vastaan. Järjestäytyminen on kuitenkin edennyt ammattiliitto Teamstersin kovan työn tuloksena. Yhtiön 166 terminaalista 37:ssä järjestäytymisaste ja tuki ay-järjestölle on niin korkea, että liiton neuvottelu- ja sopimisoikeus on tunnustettu. Näiden terminaalien henkilökuntaan kuuluu 8 200 kuljettajaa ja satamatyöläistä.

Memphisistä vuosi sitten alkaneeseen lakkoon on liittynyt 1 550 työntekijää. Overniten tiedottaja Ira Rosenfeld esitti lakon alkamisen vuosipäivänä, että lakossa on 540 työntekijää.

Teamstersin mukaan lakko puree Overniteä lujasti, kun taas Roselfeld sanoo yrityksen talouden tunnuslukujen kehittyvän parempaan suuntaan. Teamsters arvioi, että Overniten markkina-arvo on romahtanut neljännekseen ja että sen liikevaihto ja rahtikuljetusten määrä laskevat.

Liitto on neuvotellut Overniten kanssa viidessä vuodessa lähes 200 kertaa, jotta yhtiö muuttaisi suhtautumisensa ammatilliseen järjestäytymiseen asialliseksi ja hyväksyisi työntekijöille kohtuulliset työehdot.

Teamsters on maksanut lakkolaisille 16 miljoonaa markkaa lakkoavustuksia.

ITF: Valko-Venäjän
johto rikkoo ay-oikeuksia

Kuljetustyöläisten kansainvälisen liiton ITF:n pääsihteeri David Cockroft lähetti lokakuun 10 päivänä kirjeen Valko-Venäjän presidentille Alexander Lukashenkolle. "Olemme saaneet Valko-Venäjältä raportteja, joiden mukaan maanne viranomaiset ovat monta kertaa ahdistelleet laillisesti toimivia ay-aktiiveja. Viranomaiset ovat uhkailleet ja painostaneet ay-johtajia ja sulkeneet mielivaltaisesti Ammattiliittojen federaation pankkitilin", Cockroft totesi viestissään.

Hän muistutti, että Kansainvälisen työjärjestön ILO:n ay-oikeuksia koskevat sopimukset numero 87 ja 98 velvoittavat maailman kaikkia hallituksia. Valko-Venäjä joutuu ILO:ssa vastaamaan rikkomuksistaan ay-oikeuksia vastaan.

Yhdysvallat: Fordin tehtaalla tuotantoseisokki
kuljettajien tuesta näyttelijöiden lakolle

Fordin tehtaan johto lähetti lokakuun 19. päivänä työläiset kotiin kesken työvuoron, koska kokoonpanolinjalta puuttui olennaisia osia. Toimitukset katkesivat sen vuoksi, että kuljettajat eivät suostuneet ajamaan tehtaan portilla olleiden kymmenien lakkovartijoiden ketjun läpi.

Alueen näyttelijät ovat olleet Vapusta lähtien lakossa palkkioita koskevan riidan ratkaisemiseksi. Fordin portilla lakkolaiset olivat protestoidakseen sitä, että yhtiö on teetättänyt lakonalaisia mainosfilmejä Kanadassa ja Meksikossa. Ford puolustaa menettelyään sanoen pidättäytyneensä lakonalaisten mainospätkien teosta viisi kuukautta eli paljon pidempään kuin muut kaupallista filmituotantoa tarvitsevat yritykset.

Näyttelijöiden ammattiliiton 135 000 jäsenestä 5 200 työskentelee Chicagon seudulla.

Pohjoismaat:
Ammattiliitot ja työnantajajärjestöt
pohtivat yhdessä kuljetusalan ongelmia

Norjalainen ay-lehti Transportarbeider on julkaissut Pohjoismaiden kuljetustyöläisten yhdistyksen puheenjohtajan Hans Wahlströmin haastattelun, jossa hän taustoittaa marraskuun lopulla Ruotsissa järjestettävää alan työnantaja- ja ammattiliittojen yhteistä tapaamista.

Wahlström toteaa, että elleivät työntekijä- ja työnantajajärjestöt löydä yhteisymmärrystä kuljetusalan pelisäännöistä, poliittisilta päättäjiltä on turha odottaa ongelmia helpottavia ratkaisuja.

Kiristynyt ulkomainen kilpailu kuuluu tapaamisen aiheisiin. Wahlströmin mukaan painetta lisää muun muassa se, että kilpailuun on tullut mukaan balttikuljettajia, joiden kuukausipalkka on 3 500 markkaa kuukaudessa. Kuljetusyhtiöitä ja kuljettajia ajaa yhä ahtaammalle myös se, että huolintayhtiöiden ote kuljetuselinkeinosta on tiukentunut.