9-2000
AUTO- JA KULJETUSALA

KULJETUSUUTISET
...MAAILMALTA

Juhani Artto

Fidzi:
Australian kuljetustyöläiset boikotoivat saarivaltiota demokratian palauttamiseksi

Aseistautunut ryhmä otti toukokuun 19. päivänä Fidzin saarivaltion pääministerin Mahendra Chaudryn ja kuusi muuta ministeriä panttivangeikseen ja vaati hallituksen eroa.

Pääministeri Mahendra Chaudry on Fidzin ammatillisen keskusjärjestön TUC:n entinen johtaja. Ministereistä myös moni muu on työskennellyt ay-liikkeessä.

Australian kuljetustyöläisten liitto ja ammatillinen keskusjärjestö ACTU aloittivat viivyttelemättä Fidzin satamien ja lentokenttien boikotin panttivankien vapauttamiseksi. Melbournen konttisataman työläiset tunnistivat 50 Fidzillä asioivaa alusta ja ilmoittivat kieltäytyvänsä käsittelemästä niiden rahtia.

Kuljetustyöläisten kansainvälinen ay-liike boikotoi Fidziä 1980-luvun lopun sotilasvallan aikana.

Kaappausdraaman jatkuttua runsaan viikon maan armeija kaappasi vallan ja julisti maassa hätätilan. Uudet vallanpitäjät erottivat maan demokraattisesti valitun johdon. Usean viikon epäselvän tilanteen jälkeen panttivankeja ottaneet vapauttivat ministerit ja muut hyökkäyksensä uhrit. Heinäkuun lopulla sotilasvalta pidätti panttivankeja ottaneet kapinalliset sekä satoja heidän kannattajiaan.

Etelä-Afrikka:
Bussinkuljettaja hengiltä
Kapkaupungin kuljetussodassa

Kapkaupungin köyhissä lähiöissä kuukausia jatkunut sota reittien hallinnasta vaati toukokuun lopulla bussinkuljettajan hengen. Jakobus Swartin, 50 v., surmasi linja-autoon heitetty bensiinipommi. Samana päivänä toinen kuljettaja selvisi vammoitta linja-auton tulituksesta. Kuusi matkustajaa sai osumia sääriinsä. Kolmannessa välikohtauksessa rengasrikon vuoksi pysäytetty kaksikerroksinen bussi sytytettiin tuleen.

Sekä valtion että ay-liikkeen edustajat ovat yrittäneet välittää kiistassa, mutta laittomasti oikeuksiensa laajentamista vaativat pikkubussien operaattorit eivät ole perääntyneet jyrkistä kannoistaan.

Alueen kuljetustyöläisten ay-johtaja Gary Wilson syyttää viranomaisia kuljettajien jättämisestä väkivaltaisten hyökkääjien armoille.

Ruotsi:
Työtapaturmissa kuoli viime vuonna kolmetoista liikenteen työntekijää

Työtapaturmat vaativat viime vuonna Ruotsissa 62 kuolonuhria. Heistä 13 oli liikenteen työntekijöitä. Maa-, metsä- ja kalatalouden työntekijöitä kuoli 15.

Lähes puolet kohtalokkaista onnettomuuksista sattui maantie- ja lentoliikenteessä. Uhreista 58 oli miehiä, 4 naisia. Vuonna 1998 työtapaturmissa kuoli 72 henkeä.

Etelä-Afrikka:
Kaksi liittoa yhdistyi

Etelä-Afrikassa kaksi kuljetus-, siivous- ja turva-alan ammattiliittoa - T&GWU ja SATAWU - liittyivät toukokuussa yhteen vuosia jatkuneiden neuvottelujen jälkeen. Molemmat liitot olivat johtavan ammatillisen keskusjärjestön Cosatun jäsenjärjestöjä. Vuonna 1985 perustettu Cosatu noudattaa toimi- ja teollisuudenaloittaista järjestäytymisperiaatetta. "One industry one union", Cosatu määrittelee.

Uuden 120.000 jäsenen liiton nimeksi tuli suuremman osapuolen mukaan SATAWU. Johtokuusikko muodostettiin tasapuolisesti yhdistyneiden liittojen edustajista. Puheenjohtajaksi valittiin SATAWU:n Ezrom Mabyana, pääsihteeriksi AKT:n edustajakokouksessa aikoinaan vieraillut T&GWU:n pääsihteeri Randall Howard.

Australia:
Ammattiliitolla
mielenosoituksia
omistajakuljettajien
oikeuksien puolesta

Australiassa yhden rekan yhtiöitä operoivat omistajakuljettajat ovat pulassa ankaran kilpailun puristuksessa. Taksat on poljettu surkeiksi ja moni asiakas viivyttää laskujen maksamista jopa kuukausia.

Kuljetustyöläisten liiton mielestä tilanne on epäoikeudenmukainen. Liitto organisoi toukokuun puolivälissä ympäri laajaa maata mielenosoituksia omistajakuljettajien aseman kohtuullistamiseksi.

Ruotsi:
Liitto kovistelee Harry Vosia

Ruotsin kuljetustyöläisten liitto haluaa muutoksia tapaan, jolla hollantilainen rahtiyhtiö Harry Vos toimii Ruotsissa. Yrityksen 3.000 ajoneuvosta 14 toimii pääasiassa Ruotsissa. Kuljettajista kymmenen on saksalaisia, neljä ruotsalaisia. Ajoista 70 prosenttia tehdään puhtaasti Ruotsin sisällä, loput Norjaan, Tanskaan ja pidemmälle Länsi-Eurooppaan.

Vosin antamien tietojen mukaan työviikot ovat keskimäärin 56-58-tuntisia. Se rikkoo työaikalakia raskaasti, koska laki sallii vuodessa 200 tuntia ylityötä ja poikkeusluvalla lisäksi 150 tuntia. Vosin kuljettajat yltävät enimmäismäärään jo vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Kuljettajiin sovelletaan Vosin ja Hollannin FNV:n kuljetusliiton välistä sopimusta. Ruotsin liitto on vaatinut järjestelystä neuvotteluja. Sen mielestä kuljettajiin tulisi soveltaa ruotsalaista työehtosopimusta, koska kuljettajien työ keskittyy Ruotsiin.

Kyseenalaista on myös se, että Vosilla ei ole Ruotsissa liikennöintilupaa, vaikka yhtiö on operoinut Ruotsin sisäisillä reitillä jo kolme vuotta.

Ruotsin liitto harkitsee Vosin vetämistä oikeuteen, jotta yhtiön toiminta Ruotsissa muutettaisiin lailliseksi.

Ruotsi:
Vaarallisten kuljetusten
tarkastuksia liian vähän

Ruotsissa viranomaiset ovat päättäneet, että maanteillä on tehtävä vuosittain 10.000 vaarallisten kuljetusten tarkastusta, mutta viime vuonna määräksi jäi 6.500. Kentällä tehtävän hoidosta vastaava poliisi syyttää alituksesta voimavarojen vähäisyyttä, mutta poliisihallinnon edustaja Vivian Soest selitti hiljattain Svenska Dagbladetissa, että ongelma johtuu voimavarojen keskittämisestä ylinopeutta ajavien ja rattijuoppojen valvontaan.

Vaarallisten kuljetusten tarkastuksissa joka kolmannessa ajoneuvossa on havaittu puutteita.

Ruotsi:
Jäsenille sähköä
edulliseen hintaan

Ruotsissa ammatillinen keskusjärjestö LO on kilpailuttanut sähköyhtiöitä ja solminut Telge Energin kanssa sopimuksen, joka takaa LO:n jäsenliittojen jäsenille sähköä edulliseen hintaan. Verollinen hinta on noin 30 penniä kilowattitunnilta. Hinta riippuu jäsenen valitsemasta sopimusajan pituudesta.

Transportarbetaren-lehden haastattelema kuljettaja Leif Nörregaard arvioi, että hän säästää vuosi sitten solmitun sähkösopimuksen ansiosta noin 50 markkaa kuukaudessa. Hän asuu öljylämmitteisessä talossa. Suoran sähkölämmityksen käyttäjät hyötyvät sopimuksesta tuntuvasti enemmän.

Brasilia:
Rekkakuskit kamppailevat
Tietulleja ja rosvoja vastaan

Brasilian rekkakuskit ovat saaneet mittansa täyteen korkeista tietulleista ja maantierosvoista. Kuljettajat aloittivat toukokuun alussa tehostetun kampanjan tietullien alentamiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi.

Brasilialaisten lehtien mukaan Rion ja Sao Paolon välisellä 300 kilometrin matkalla tietullit vievät 160 markkaa. Vielä enemmän vievät kuitenkin rosvot, jotka kaappaavat useita rekallisia rahtia päivässä. Kroonisesta budjettiongelmasta kärsivä hallitus on luvannut teille lisää poliiseja, mutta lupaus on jäänyt lunastamatta. Lisäksi poliisivoimissa esiintyy korruptiota, joka heikentää rikollisuudenvastaista toimintaa.

Taloustieteilijät arvioivat, että rikollisuus nielaisee peräti kymmenesosan yli 170 miljoonan asukkaan maan bruttokansantulosta. Pääosa maan sisäisestä rahdista kuljetetaan maanteitse. Rautatieverkosto on harva ja jokiliikenne vähäistä.