4-2000
AUTO- JA KULJETUSALA

KULJETUSUUTISET
...MAAILMALTA

Juhani Artto

Saksa: ÖTV vaatii
viiden prosentin korotusta

Saksassa julkisten alojen ammattiliitto ÖTV vaatii alkaneella tes-kierroksella viiden prosentin palkankorotusta ja ehdottaa sopimuskaudeksi 12 kuukautta.

Liitto perustelee palkkavaatimustaan arvioilla, joiden mukaan vuodessa inflaatio etenee pari prosenttia ja tuottavuus nousee kolme prosenttia. Palkansaajien ostovoiman suotuisa kehitys vahvistaa kotimaista taloussuhdannetta, ÖTV toteaa.

Sopimuskierroksen keskeisiin tavoitteisiin kuuluu myös Saksan läntisen ja itäisen osa työehtojen tasoittaminen ÖTV:n järjestämisaloilla. Kymmenen vuotta Saksojen yhdistymisen jälkeen itäosavaltioiden työviikko on 40-tuntinen, lännessä 38,5-tuntinen. Idän palkkataso on 86,5 prosenttia läntisen Saksan palkkatasosta.

Saksa: Lähiliikenteen kilpailuttamisessa otettava huomioon kaikki vaikutukset

Saksassa ammattiliitto ÖTV järjesti helmikuun puolivälissä toimintapäivän, jonka aikana lähiliikenteen ay-aktiivit jakoivat kilpailuttamista koskevaa tietoa 112 paikkakunnalla. Bremen, Hannoverissa ja Suhlissa sanomaa vahvistettiin viiden minuutin työnseisauksilla.

Saksan lähiliikenteessä toimii 350 julkisomisteista yhtiötä. Niiden palveluksessa on 130.000 työntekijää.

ÖTV vaatii lähiliikenteen kilpailuttamiseen reiluja pelisääntöjä. Niihin on sisällytettävä ajoturvallisuutta, ympäristövaikutuksia ja palvelutasoa koskevat normit. Palvelussa on varmistettava täsmällisyys, mukavuus ja siisteys.

Tärkeätä on myös turvata palvelujen jatkuminen alueilla, joilla matkustajamäärät eivät ole suuria, liitto korostaa

Saksa: EU:n luotava maantieliikenteeseen
yhtenäiset työ- ja odotusaikanormit

Saksassa ammattiliitto ÖTV vaatii Euroopan Unionia alentamaan maanteiden raskaan liikenteen enimmäistyöaikoja. Liiton keskeinen tavoite on pudottaa sallittu keskimääräinen työ- ja odotusaika 48 tuntiin viikossa. Pisimmät viikot voisivat olla 60-tuntisia.

Liiton mielestä kohtuulliset, yhtenäiset enimmäisajat vastaavat myös asiallisesti toimivien kuljetusyhtiöiden etuja, koska ne vaimentaisivat tuhoisaa hintakilpailukierrettä.

ÖTV tukee Ranskan kaukoliikenteen kuljettajien kamppailua, joka tähtää alan työaikojen normalisointiin.

Euroopan maanteillä työskentelee 300.000 ammatillisesti järjestäytynyttä bussinkuljettajaa. Rahtiliikenteessä kuljettajia on puoli miljoonaa.

 

Yhdysvallat:
Overnite voitonvarmana

Kuljetusyhtiö Overnite ilmoitti maaliskuun alussa kaikkien palvelujensa toimivan normaalisti huolimatta ammattiliitto Teamstersin lokakuussa useissa terminaaleissa aloittamasta lakosta. Helmikuun alussa osapuolet päättivät jatkaa neuvotteluja kuukauden kuluttua.

Helmikuun lopulla Overnite ylisti asiakkaille suuntaamassaan viestissä kuljettajiensa pätevyyttä. He kuuluvat alan kermaan, yhtiö luonnehti työnantajan tekstiksi harvinaisessa viestissään.

Perusteluna Overnite käytti 13 hengen tähtiajajiensa saavutusta. He ovat ajaneet 70 miljoonaa kilometriä ilman ainoatakaan onnettomuutta ajorekisterissään.

Vuonna 1999 yhtiössä rekisteröitiin viisi onnettomuutta miljoonaa ajokilometriä kohti.

Teamsters syyttää Overniteä ammatillisen järjestäytymisen vaikeuttamisesta ja kelvottomista työehdoista.

Ruotsi: Ajoreittien ruokaloissa liian rasvapitoisia annoksia

Ruotsin kuljetustyöläisten liiton lehti Transportarbetaren selostaa maaliskuun numerossaan laajasti ravinto-opillisia asioita. Aiheen käsittely johtuu kuljettajien ylipaino. Elintarvikevirasto totesi taannoisessa selvityksessään, että 62 prosenttia ammattikuljettajista on ylipainoisia. Joka seitsemäs kärsii runsaasta ylipainosta.

Yhtenä syynä virasto piti kaukoreittien varren ruokaloiden annoksia. Ne olivat turhan rasvapitoisia. Keskimääräksi saatiin annosta kohti 31 grammaa rasvaa. Rasvaisimmassa luomuksessa oli 100 grammaa lautasellista kohti. Normaalikokoinen mies tarvitsee päivän kaikkien annosten summana noin 70 grammaa.

Selvityksen jälkeen virasto kampanjoi ruokaloiden henkilökunnan keskuudessa rasvapitoisuuksien alentamiseksi. Tulosta syntyikin. Keskimääräinen rasvapitoisuus putosi 27 grammaan. Kampanjasta on kuitenkin aikaa, ja Transportarbetarenin kirjoituksen mukaan tarjonta on luultavasti taantunut entisiin rasvapitoisuuksiin.

Yhdysvallat:
Mielenosoitus Oaklandin sataman kuljettajien ansiotason nostamiseksi

Oaklandin satamassa Yhdysvaltojen länsirannikolla järjestettiin maaliskuun alussa mielenosoitus kuljettajien kehnojen työehtojen parantamiseksi. Mielenosoitukseen osallistui satoja työläisiä.

Kuljettajille suurimmat ongelmat aiheutuvat siitä, että odotusajat ovat usein pitkiä, eikä niistä makseta korvauksia. Ay-aktiivit kamppailevat myös sataman työturvallisuuden kohentamiseksi.

Paikallinen ammattiosasto 70 edustaa satamassa ja sitä ympäröivässä Alamedan piirikunnassa 5.000 palkansaajaa.

Britannia:
Geenimuunneltu soija
törmäsi Greenpeaceen Liverpoolin satamassa

Greenpeacen aktiivit tunkeutuivat helmikuun lopulla Liverpoolin satamassa alukseen, jonka rahtina oli kiistoja ympäri maailmaa aiheuttanutta geenimuunneltua soijaa. Poliisi pidätti aktiivit heidän oltuaan laivalla lähes vuorokauden.

Pidätyksen jälkeen alus yllättäen jatkoi matkaansa ennen kuin sen rahti oli purettu. Aktiiveilla ja satamatyöläisillä ei ollut tietoa aluksen määränpäästä.

Kanada: Kuljettajat protestoivat dieselin kalleutta vastaan

Kuljettajat hidastivat helmikuun lopulla tiesuluin liikennettä eri puolilla Kanadaa protestina nopeasti nousseille dieselin hinnoille. Erityisen aktiivisesti operaatioihin osallistui omistajakuljettajia, joiden kannattavuus on armottoman hintakilpailun seurauksena muuttunut heikoksi.

Hidastus kohdistui etupäässä rahtiliikenteeseen, mutta aiheutti kaikkia ajajia haitanneita liikenneruuhkia.

Viranomaiset suhtautuivat kuljettajien operaatioihin vakavasti, koska Kanadan talous on vahvasti riippuvainen maatiekuljetuksista. Maan sisäisestä rahdista 90 prosenttia kuljetetaan maanteitse.

Kuljettajat lopettivat liikenteen hidastamisen saatuaan päättäjiltä lupauksen ongelmien selvittämisestä.

Kanadassa litra dieseliä maksoi viime kesänä noin 1,70 markkaa. Helmikuun lopulla hinta oli yli kolme markkaa. Verojen osuus siitä oli 30 prosenttia.

Pääministeri Jean Chretien puolustaa Kanadan dieselveroa luonnehtimalla sitä maailman alhaisimmaksi.

Yhdysvallat:
Ammattiliitto tiukkana Kiinan kauppaetuja vastaan

Yhdysvaltojen ay-liike painostaa maansa päättäjiä olemaan myöntämättä Kiinalle pysyviä kauppaetuja niin kauan kuin Kiina kieltää palkansaajilta vapaan oikeuden ammatilliseen järjestäytymiseen ja sopimustoimintaan.

Kuljetusalan työntekijöitä organisoiva ammattiliitto Teamsters on aktiivisesti mukana painostusrintamassa. Maaliskuun alussa liiton puheenjohtaja James Hoffa järjesti yhteisen lehdistötilaisuuden Kiinan tunnetuimman entisen poliittisen vangin Harry Wun, keskusjärjestö AFL-CIO:n varapuheenjohtajan Linda Chavez-Thompsonin sekä Yhdysvaltojen kongressin useiden edustajien kanssa.

Yhdysvaltojen kongressin asialistalla on ehdotus, jonka mukaan Kiinalle myönnettäisiin pysyvästi köyhille maille tarkoitetut edut. Tähän asti kongressi on päättänyt eduista aina vuodeksi kerrallaan. Etujen muuttaminen pysyviksi heikentäisi Kiinan painostamisen mahdollisuuksia.