..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Intia:
Satamalakko päättyi
- ministeriltä lupauksia

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Intiassa 100.000 satamatyöläisen lakko yhdessätoista kaupungissa päättyi kestettyään viisi päivää. Kuljetusministeri Raj Nath Singh vakuutti lakon organisoineille liitoille olevansa valmis selvittämään, miten satamien työolosuhteita voidaan parantaa ja työläisten palkkoja nostaa. Neuvotteluilla konkreettisista ratkaisuista on aikaa maaliskuun loppuun.

Alunperin ammattiliitot vaativat palkkojensa kaksinkertaistamista ja torjuivat 28 prosentin korotustarjouksen.

Heti lakon alettua viranomaiset lähettivät usealla paikkakunnalla laivaston ja rannikkovartioston väkeä hoitamaan lakonalaisia tehtäviä.


Yhdysvallat: Keskusjärjestö AFL-CIO:lta tukea Overniten lakkolaisille

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Yhdysvalloissa ammatillinen keskusjärjestö AFL-CIO tukee kuljetusyhtiö Overniten lakkokamppailua kolmella miljoonalla markalla. Ammattiliitto Teamsters on kampanjoinut viisi vuotta yrityksen taivuttamiseksi hyväksymään ammatillisen järjestäytymisen ja normaalit työehtoneuvottelut. Vajaa puolet Overniten 13.000 hengen henkilökunnasta kuuluu Teamsterseihin.

Helmikuun alussa liitto päätti laajentaa ja tehostaa lakkokamppailua. Overniten asiakkaat, omistajat ja viranomaiset saavat informaatiota yhtiön henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi valmisteilla on mainoskampanja, joka paljastaa Overniten lainvastaisuudet.

Lakko alkoi lokakuussa. Yhtiön loka-joulukuun 1999 tulos jäi alle analyytikkojen odotusten.

Työtaistelun osapuolten 156. neuvottelu järjestettiin helmikuun toisella viikolla. Liitto ei hyväksy Overniten yritystä sopia ongelmista pienissä osissa, vaan vaatii niiden kokonaisvaltaista ratkaisemista. Seuraava neuvottelu on maaliskuun alussa.

 
Yhdysvallat: Teamsters
vaatii satamien rahtareille korvauksia dieselin rajusta hinnannoususta

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Ammattiliitto Teamsters kampanjoi Yhdysvaltojen satamien omistajakuljettajien toimeentulon puolesta. Dieselin raju hinnannousu on entisestään heikentänyt heidän ansiotasoaan. Teamstersien mukaan se on pudonnut kehitysmaiden tasolle.

Liitto on julkaissut satamien omistajakuljettajien oikeuksia koskevan julistuksen. Oikeuksiin listataan kohtuullisen toimeentulon lisäksi terveydenhoitoa, eläkkeitä ja työturvallisuutta koskevat oikeudet. Teamstersit eivät hyväksy nykyistä järjestelyä, jossa omistajakuljettajat eivät saa asianmukaisia korvauksia pitkistä odotusajoista.

 

Ruotsi: Työnantajaliitto
erotti jäsenyrityksen

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Ruotsissa autoliikenteen työnantajaliitto BA on erottanut jäsenyydestään Göteborgs Trailertransportin. Syynä on yrityksen jatkuva työehtosopimuksen rikkominen. Kuljetustyöläisten liiton puheenjohtaja Hans Wahlström pitää ratkaisua merkittävänä askeleena.

"On tärkeätä, että työnantajapuolikin kantaa vastuuta solmimistamme sopimuksista", hän toteaa.

"Asettuminen epäreilua kilpailua harjoittavaa yritystä vastaan, on merkittävä viesti niille jäsenyrityksille, jotka noudattavat sopimuksia."

 
Japani: Ministeriö uudistus vie
työpaikan 130 satamatyöläiseltä

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Japanissa työministeri toteuttaa uudistusta, joka vie työpaikan 130 satamatyöläiseltä. Lainmuutos tekee työnantajille mahdolliseksi yhteisten työntekijöiden käytön.

Ay-järjestöt ovat kamppailleet hanketta vastaan työnseisauksin ja mielenosoituksin.


Ruotsi: Kuljettajat nukkuvat huonosti ja kärsivät vapaa-ajan tapaturmista

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Ruotsissa tutkijat ovat vertailleet kuljettajien ja muiden kansalaisten unen laatua ja sen vaikutusta onnettomuusalttiuteen. Kuljettajat kärsivät peräti neljä kertaa muita kansalaisia useammin huonosta unen laadusta. Se ilmenee katkonaisena hengityksenä ja kuorsauksena.

Unen laadun ongelmista huolimatta kuljettajat eivät joudu työssään muita useammin onnettomuuksiin. Sen sijaan kotona ja vapaa-ajalla kuljettajien tapaturma-alttius on ruotsalaisten keskivertoa suurempi.

Naiskuljettajien ja muiden kansalaisisten välillä ei havaittu eroja.


ITF: Kampanja-alus
Global Mariner vieraili
51 maan 86 satamassa

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n kampanja-alus Global Mariner on päättänyt 20 kuukautta kestäneen maailmankiertueensa. Se vieraili 51 maan 86 satamassa. Yli 700.000 ihmistä tutustui aluksen näyttelyyn, joka kertoo merenkulun ja muiden kansainvälistyvien toimialojen surkeista työolosuhteista.

Vilkkainta oli Pakistanin pääsatamassa Karachissa. Aluksella kävi 70.000 pakistanilaista.

Ympäri maailmaa vierailijoiden joukossa oli kuljetus- ja työministereitä sekä muita politiikkoja. Moni koki merenkulkijoiden todellisen tilanteen järkyttävänä. Näyttely koostuu suurista kuvista, tietokonepeleistä ja piirroselokuvista.

Usean maan satamissa Global Marinerin miehistö tapasi merimiehiä, jotka varustamot olivat kylmästi jättäneet rannalle ja riippuvaisiksi paikallisten ihmisten huolenpidosta.

Kiertueen aikana Global Marinerin miehistö vaihtui melko tiuhaan. Joukko koostui yhteensä 28 kansallisuuden edustajista.

Maailmankiertueen päätösjuhlallisuuksien jälkeen Global Mariner siirretään Lontoosta Bremeniin. Aluksen tuleva käyttötarkoitus on vielä ratkaisematta.

Ranska: Kuljettajien tiesulkujen vuoro kamppailussa 35-tuntisesta työviikosta

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Ranskan hallituksen ajama 35-tuntinen työviikko johti tammikuun lopulla uusiin raskasta liikennettä vakavasti hidastaneisiin tiesulkuihin. Tällä kertaa asialla olivat ammatillisesti järjestäytyneet kuljettajat, joiden työnantajat eivät ole taipuneet työviikon lyhennykseen.

Aiemmin tammikuussa työnantajapuoli organisoi katkoksia liikenteeseen. Työnantajat pelkäävät, että työajan lyhentäminen heikentää alan yritysten kansainvälistä kilpailukykyä.

Sosialistisen pääministerin Lionel Jospinin hallituksen työaikauudistus tuli voimaan helmikuun alussa. Siirtymisestä 35-tuntiseen työviikkoon on sovittava yli 20 työntekijän yrityksissä yrityskohtaisesti.


Israel: Satamien
uudistuksesta neuvotellaan

Auto- ja kuljetusala 3-2000) Israelissa neuvottelut satama-alan uudistamisesta ovat kriittisessä vaiheessa. Päättäjiä lakolla painostaneet työläiset palasivat helmikuun alussa työpaikoilleen, mutta ammatillinen keskusjärjestö Histadrut on uhannut uusilla työnseisauksilla, elleivät kiistat ratkea.

Histadrut torjuu Israelin hallituksen esitykset satamien yksityistämisestä. Järjestö arvioi, että yksityistäminen heikentäisi työläisten toimeentuloa ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan.

 
Nepal: Maolaiset pysäyttivät liikenteen ja vaativat kapinallisille oikeuksia

(Auto- ja kuljetusala 3-2000) Maolaiset kapinalliset järjestivät tammikuun lopulla yleislakon Nepalin länsiosan piirikunnissa. Lakkokehotus lamautti liikenteen sekä keskeytti kaupan ja koulujen toiminnan. Kapinallisten tavoitteena on syrjäyttää maan perinnöllinen kuningasvalta. Yleislakolla kapinalliset tehostivat vaatimustaan siitä, että valtiovallan tulee lopettaa sissien jahtaaminen.