..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Intia:
Armeija miehitti satamat
- sopimukseton tila jatkuu

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Intian keskeisissä satamissa on vallinnut sopimukseton tila vuoden 1998 alusta lähtien. Hallituksen nimeämä kolmikantainen sovitteluelin on kokoontunut 15 kertaa tuloksettomasti.

Joulukuun puolivälissä elimen puheenjohtaja vaati ay-järjestöjä hyväksymään työnantajien esittämän, työläisten etuja vakavasti heikentävän sopimuksen. Järjestöt torjuivat ehdotuksen ja aloittivan lakkokamppailun tammikuun 18. päivänä.

Hindustan Timesin mukaan sotilaat valtasivat seuraavana päivänä Intian yksitoista suurinta satamaa. Kuljetusministeri Rajnath Singh perusteli operaatio sillä, että sotilaiden tehtävänä on turvata laivaliikenteen kulku ja huolehtia satama-alueiden porttien sulkemisesta.

Sotilaiden puuttumisesta huolimatta lakko alkoi tehokkaana. Alan ammattiliitot ilmoittavat edustavansa yhteensä 100.000 satamatyöläistä.


ITF: Maersk luo
satamasta toiseen
kiertävien työläisten ryhmän?

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) ITF varoittaa, että tanskalaisomisteinen Maersk aikoo perustaa ryhmän, joka kiertää satamasta toiseen hoitamassa niissä pysyvästi tietyt tehtävät. Järjestö kehottaa satamatyöläisiä ympäri maailmaa valppauteen, koska suunnitelma uhkaa paikallisen työvoiman työpaikkoja.

Perinteisesti varustamona toimineesta Maerskista tuli yksi maailman suurimmista huolintayhtiöistä sen hankkittua omistukseensa suurimman osan Sea-Landin terminaaleista.


Yhdysvallat: Merimiehillä teetettiin satamatyöläisten tehtäviä

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Venäläisen Komsomolets Primorja -aluksen miehistö on osallistunut rahdin käsittelyyn Dutch Harbourin satamassa Alaskassa. Perusteluksi esitettiin, että Yhdysvallat, Venäjä ja Latvia ovat sopineet vastavuoroisesta oikeudesta teetättää merimiehille satamatyöläisten töitä.

ITF:n latvialainen jäsenliitto on asiasta eri mieltä. Sen mukaan Latvian satamissa paikalliset työläiset vastaavat rahdin käsittelystä. Myös Venäjän merimiehiä edustava, ITF:ään kuuluva liitto on torjunut perustelut ja pyytänyt venäläisten alusten merimiehiä pidättymään rahdin käsittelystä Alaskassa.

"On olennaista, että pidämme kiinni ITF:n komeasta perinteestä, joka korostaa satamatyöläisten ja merimiesten keskinäistä solidaarisuutta", ITF:n satama-alan sihteeri Kees Marges muistuttaa.

 

 

Norja: Dieselmaksun
korotuksesta kiista

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Norjan tieliikenteen rahtiyhtiöiden liitto järjesti tammikuun kolmannella viikolla ympäri maata mielenosoituksia polttoaineen suuria veronkorotuksia vastaan. Norjan parlamentti nosti vuoden alussa dieselmaksua 34 penniä/litra.

Ammatillinen keskusjärjestö LO ja Kuljetustyöläisten liitto tukevat vaatimusta dieselmaksun uudesta käsittelystä.


Italia: Lakko herkässä

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Kauppalehti on raportoinut Italian kuljetustyöläisten lakkoherkkyydestä. Viime vuonna lentoliikenteessä järjestettiin 88 ja rautateillä 57 lakkoa. Tämän vuoden puolella tilanne ei ole rauhoittunut. Työnseisauksia on ollut maanalaisissa ja paikallisjunissa.

Kuljetusalan eri sektoreiden jakautuminen lukuisiin pieniin liittoihin vaikeuttaa asioiden hoitoa.


Yhdysvallat: Overnite vähättelee asiakkailleen lakon laajuutta ja vaikutusta palveluihin

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Lakko Yhdysvaltojen neljänneksi suurimmassa rahtiyhtiössä Overnitessä jatkuu. Lakko alkoi lokakuussa paikallisesti ja on sen jälkeen laajentunut. Ammattiliitto Teamsters vaatii yhtiötä lopettamaan ay-oikeuksien polkemisen.

Norjan kuljetustyöläisten ay-lehti Transportarbeider on kirjoittanut kamppailusta artikkelin, jossa kerrotaan Overniten mustista listoista ammatillisesti järjestäytyneitä vastaan. Lehden lähteenä on Overniten entinen johtaja Dale Watson.

Yhtiö lähetti tammikuun 20. päivänä asiakkailleen viestin, jonka tarkoituksena on saada asiakkaat uskomaan, että Overniten palvelut jatkuvat normaalisti.

Tammikuun toisella viikolla ammattiliitto järjesti ympäri Yhdysvaltoja mielenosoituksia lakkolaisten puolesta.

Overnitellä on Yhdysvalloissa 13.000 työntekijää ja 166 palvelukeskusta. Noin 45 prosenttia sen terminaalien ja satamayksiköiden työntekijöistä kuuluu liittoon.


Ranska: Rekat mielenosoituksessa
35-tunnin työviikkoa vastaan

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Ranskan raja-asemilla järjestettiin tammikuun puolivälissä mielenosoituksia hallituksen ajamaa 35-tuntista työviikkoa vastaan. Liikenteen ajoittain tukkineisiin protesteihin osallistui parituhatta rekkaa. Ruuhkat olivat pahimpia Saksan, Belgian ja Luxemburgin rajoilla sekä Englannin kanaalin eteläpuolen satamissa.

Ranskalaiset kuljettajat pelkäävät, että työajan yksipuolinen lyhentäminen Ranskassa johtaa töiden siirtämiseen ulkomaisille yhtiöille.

Mielenosoituksissa osoitettiin myös tyytymättömyyttä dieselin hinnan kovaan nousuun viime vuonna.

Muutama vuosi sitten Ranskan raskaan liikenteen kuljettajat kamppailivat näyttävin muodoin työaikojensa lyhentämisen puolesta.

Ruotsi: Kiista huoltoaseman
öisestä tuplamiehityksestä

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Shellin huoltoasemalla Rosengårdissa Malmön lähellä on sattunut viime vuosina öisin useita väkivaltaisia kohtauksia. Kuljetustyöläisten liitto on vedonnut viranomaisiin, jotta omistaja velvoitettaisiin pitämään asemalla yöllä tuplamiehityksen.

Viranomaiset eivät ole ehdotukseen suostuneet, vaan ovat esittäneet vaihtoehtona palvelemista luukun kautta.

Kiistan tuorein käänne on huoltoaseman pitäminen suljettuna keskiyöstä aamuun.


Norja:
Mielenosoitus uusnatseja vastaan

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Puolentuhatta norjalaista ay-aktiivia osallistui ankarassa tammikuisessa säässä Oslossa mielenosoitukseen uusnatseja vastaan. Osanottajat tuomitsivat uusnatsien hyökkäyksen kuljetustyöläisten ammattiosaston puheenjohtajan Ole

Sverre Wikerin kotiin ja vaativat uusnatsien toimintaan osallistuvien nimien julkaisemista. Heille vaadittiin myös rangaistuksia.

Wiker esiintyi kokouksessa, kiitti työtovereitaan ja Kuljetustyöläisten liittoa saamastaan tuesta ja lupasi jatkaa työtään uusnatsismia vastaan.


ITF: Kauppa ja investoinnit
tarvitsevat pelisääntöjä

(Auto- ja kuljetusala 2-2000) Kuljetustyöläiset - ennen muuta Yhdysvalloista - osallistuivat näyttävästi Maailman kauppajärjestön WTO:n kokouksen painostamiseen joulukuun alussa. Kokous ei kyennyt sovittelemaan ristiriitaisia vaatimuksia ja hajosi tuloksettomana.

Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n pääsihteeri David Cockroft muistuttaa järjestön lehden ITF Newsin uusimmassa numerossa, että maailma yhä tarvitsee pelisääntöjä kansainväliselle kaupalle ja investoinneille.

Ay-liike vaatii, että kaupan ehdoksi asetetaan työelämän perusnormien kunnioittaminen. Siihen kuuluu oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen ja sopimustoimintaan. Seattlen kokouksessa asiasta neuvoteltiin, mutta useimpien kehitysmaiden hallitukset vastustavat aloitetta leimaten sen yritykseksi rajoittaa kehitysmaista tulevaa tuontia.

Yhdysvaltojen länsirannikon ammattiliitto ILWU pysäytti Seattlen satamassa työt päiväksi WTO:n kokouksen alussa.