..MAAILMALTA

KULJETUSALOJEN UUTISET
...MAAILMALTA

..MAAILMALTA

Uusi Seelanti: Sataman lakkolaisen vaimon surma

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Lakkolaisen vaimo, 45-vuotias Christine Clarke sai surmansa joulukuun viimeisellä viikolla Lytteltonin satamassa Uudessa Seelannissa. Hän oli mukana lakkovartiossa ja jäi sitä kohti kaasuttaneen ajoneuvon alle.

Työläiset puolustavat työpaikkojaan työtaistelulla, jonka päämääränä on estää järjestäytymättömien työntekijöiden palkkaaminen satamaan.

 
Nepal: Hallitukselta
lupauksia kuljettajille

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Kuljettajien protestit ja lakonuhka pakotti Nepalin hallitukseen lupaamaan, että se toteuttaa maaliskuuhun mennessä kuljettajien oikeuksia parantavia uudistuksia. Ne koskevat vähimmäispalkkaa ja muita työehtoja sekä työllisyyttä ja tapaturmavakuutusta.

Hallitus taipui myös vaatimukseen, jonka mukaan kuljettajia ei voi pidättää pienten onnettomuuksien vuoksi ennen oikeudenkäyntiä. Lisäksi kuljetustyöläisten ammattiliitto NYMS saa edustuksen kuljetusalan valtiollisiin elimiin.

 
Norja: Uusnatsit
hyökkäsivät ay-aktiivin kotiin

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Norjassa uusnatsit ovat hyökänneet keskellä yötä Pakkertsanin kuljetustyöläisten ammattiosaston puheenjohtajan Ole Sverre Wikerin kotiin. Wiker on osallistunut aktiivisesti toimintaan uusnatseja vastaan.

Liiton puheenjohtaja Per Oestvold varoittaa, että uusnatsien uho saattaa kasvaa Norjassa yhtä pahaksi kuin Ruotsissa, jossa uusnatsit murhasivat syksyllä tukholmalaisen ay-aktiivin.


Norja: Kuljettajien
valvottava turvavöiden käyttöä

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Norjan kuljetustyöläisten liitto vaatii valtiovaltaa muuttamaan määräystä, joka velvoittaa kuljettajia varmistamaan, että alle 15-vuotiaat matkustajat käyttävät turvavyötä. Lokakuun alussa tuli voimaan määräys, jonka mukaan linja-autot tulee varustaa turvavöillä.


Venäjä: Vladivostokin satamatyöläiset solidaarisina

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Venäjän Tyynenmeren sataman Vladivostokin satamatyöläiset ovat painostaneet Belizen lipun alla seilaavan Seabreezen varustamoa maksamaan merimiesten rästipalkat. Venäläisellä miehistöllä on saatavia 200.000 markkaa. Seabreezen edellisellä miehistöllä on vielä 250.000 markkaa rästipalkkoja.

Varustamo on vedetty laiminlyönneistään oikeuteen.

 

Ruotsi: Sakkojen perintä ulkomaalaisilta vaikeata

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Ruotsissa sakkojen perintä onnistuu hyvin pohjoismaisilta kuljettajilta, mutta itäeurooppalaisten rikkomussakkojen perintä ei toimi. Itäeurooppalaiset ammattikuljettajat rikkovat Ruotsin teillä nopeus-, paino- ja työaikarajoituksia kolme kertaa useammin kuin ruotsalaiset. Ruotsin lait eivät kuitenkaan mahdollista ajokieltoa tai sakkoja tiukempia rangaistuksia eikä myöskään sakkojen välitöntä perimistä.

Kansanedustaja Alf Eriksson on tehnyt asiasta eduskuntakyselyn. Hänelle annetusta vastauksesta käy ilmi, että oikeusviranomaiset eivät ole etsimässä uusia keinoja ongelman ratkaisemiseksi.


Saksa: Inflaatiokorotus ei riitä

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Saksassa julkisen sektorin kuljetustyöläisiä edustava ammattiliitto ÖTV ei hyväksy maan hallituksen vaatimusta rajoittaa palkankorotukset hintojen nousun tasolle. Myös noin kolmen prosentin tuottavuuden kasvu on otettava huomioon ratkaisuissa, liitto vaatii.

ÖTV kovistelee työnantajia selvään linjaan myös siinä, miten Saksan läntisen ja itäisen osan palkkaerot kurotaan umpeen.

Koulutuspaikkojen lisääminen kuuluu ÖTV:n vaatimuksiin alulla olevalla tes-kierroksella. Liitto lyö lukkoon konkreettisen palkkatavoitteensa helmikuun lopulla.


Ruotsi: Arvokuljetuksia
ryöstetään tiuhaan

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Vuonna 1995 Ruotsin Securitas Värden arvokuljetuksia ei ryöstetty kertaakaan. Vuonna 1999 niitä ryöstettiin 22 kertaa. Kymmenen vuotta sitten ryöstöjä oli paljon, mutta ne muuttuivat harvinaisiksi setelit tuhonneiden väriampullien avulla. Nyt rikolliset osaavat estää väriampullien laukeamisen.

Arvokuljetusten työntekijät vaativat työmenetelmien kehittämistä ja kuljetuksiin riittävän suurta miehitystä, jotta rikollisten ryöstelyinto saadaan laantumaan.


Bangladesh: Lakko
Chittagongin satamassa

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Chittagongin, Bangladeshin suurimman sataman työläiset menivät lakkoon Tapaninpäivän jälkeisenä päivänä. Työtaistelu johti vakaviin yhteenottoihin poliisin kanssa. Uutistoimistojen mukaan 50 islamilaista aktiivia loukkaantui ja 60 pidätettiin. Poliisin kovat otteet johtivat lakon pidentämiseen. Poliisi puolusteli tekojaan syyttämällä työläisiä omaisuuden tuhoamisesta.

Työtaistelun järjesti islamilaiseen oppositioon kuuluva puolue Jamaat-e-Islami. Bangladeshin ulkomaankaupasta 80 prosenttia kuljetetaan Chittagongin sataman kautta.

ITF: Kuljetusalan
naisille perusoikeudet

(Auto- ja kuljetusala 01-2000)   Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF on aloittanut kampanjan, jonka päämääränä on vahvistaa kuljetusalalla työskentelevien naisten perusoikeuksia. Paraikaa järjestö kokoaa aineistoa oikeuksien loukkaamisesta.

Ongelmien kirjo on laaja. ITF:llä on tietoja tapauksista, joissa raskaus on aiheuttanut työpaikan menetyksen ja joissa työnantajat ovat painostaneet naistyöntekijöitään ehkäisemään raskaaksitulon. Seksuaalinen ahdistelu ja väkivalta naisia vastaan koskee myös kuljetusalaa. Usein naisia vaaditaan käyttämään sopimattomia virka-asuja, kuten korkeakantaisia kenkiä ja liian kireitä vaatteita.


ITF: Käsikirja Internetissä

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n käsikirja on nyt luettavissa järjestön web-sivustossa (http://www.itf.org.uk/). Aineisto on englanninkielistä. Se käsittelee laajasti ITF:n historiaa, rakennetta, toimintaa ja päämääriä.

 
Yhdysvallat: Satamien autonkuljettajan palkkakuopassa

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Yhdysvaltojen satamien autonkuljettajat eivät ole saaneet palkankorotuksia 18 vuoteen, ja ovat pahassa palkkakuopassa. Tilanne juontuu Ronald Reaganin presidenttikaudella toteutetusta sääntelyn purkamisesta. Satamissa työskentelee 40.000 kuljettajaa.

Ammattiliitto Teamsters on viime aikoina terävöittänyt satamien kuljettajien järjestäytymiskampanjaa. Joulukuun alussa Liittovaltion kauppakomissio haastoi liiton oikeuteen vaatien järjestöä paljastamaan kampanjasuunnitelmansa.

Teamstersien puheenjohtaja James Hoffa pitää haastetta raivostuttavana.

 
Yhdysvallat: Teamsters vaatii Overnitea tes-neuvotteluihin

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Yhdysvalloissa neuvottelut 1,4 miljoonan jäsenen ammattiliiton Teamstersien ja suuren kuljetusyhtiön Overniten välillä katkesivat viime syyskuussa. Sen jälkeen liitto on vähitellen voimistanut työtaistelutoimiaan, jotka näkyvät Overniten rahtien määrän alenemisena.

Joulukuussa Overnite ilmoitti haluavansa neuvotella, mutta yritys esittää neuvottelujen rajoittamista palkan lisäksi työntekijöille tuleviin etuihin. Liitto on torjunut ehdotuksen ja vaatii Overniteä neuvotteluihin yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta.

 
Yhdysvallat: Clinton pidensi meksikolaisrekkojen kieltoa

(Auto- ja kuljetusala 01-2000) Presidentti Bill Clintonin hallinto on pidentänyt ammattiliitto Teamstersien vaatimusta myötäillen määräystä, joka estää vajaakuntoisten rekkojen pääsyn Yhdysvaltoihin.

Meksikon, Kanadan ja Yhdysvaltojen vapaakauppasopimuksen Naftan mukaan Yhdysvaltojen olisi vuoden 2000 alussa pitänyt avata rajansa meksikolaisrekoille, vaikka Meksikossa on Yhdysvaltoja lievemmät vaatimukset ajoneuvojen kunnolle.