|
![]() |
||||||
Idässä keskitytään aikakauslehtiin Praha (Journalisti 16-2001 - Kari Jyrkinen) VNU:n ja SanomaWSOY:a kauppa sujahti itämaissa Unkarissa, Tshekissä ja Slovakiassa kivuttomasti vähin äänin. Uudet isännät Helsingistä tarkastivat tilukset kesällä. Työt jatkuvat niillä entiseen tapaan. Pääkonttori pysyy yksiselitteisesti Hollannin Haarlemissa. Uudessa Strategie-lehdessään puheenjohtaja Jaakko Rauramo jakeli uusille työntekijöille tunnustuksen ja kiitoksen sanoja. Lokakuun alkuun mennessä tarkistetaan rakenteet ja toiminnot. Muutoksia Rauramo luonnehtii kosmeettisiksi. "Omistajavaihdos ei aiheuttanut mitään maanjäristyksiä", toteaa puolestaan Mona Praha -kustantamon julkaisupäällikkö Mirka Lànskà. Hollantilaiset jatkavat välittöminä esimiehinä. "Suomalaisten asenteista ja tyylistä tshekeillä on hyvä käsitys, ja yhteistapaamisesta jäi miellyttävät tunnot", hän lisää. "Toimittajat kuin Kaupungilla kuppilakeskustelussa kollega ei halua - paikallisen tavan mukaan - nimeään julkisuuteen. "Pääasia etteivät lehdet menneet venäläisille eikä saksalaisille." Venäläiskammo on ymmärrettävää uusliturgiaa, ja saksalaisille jo kuuluu kaikki
muu (jos myös sveitsiläinen Ringier lasketaan saksalaiseksi). Kollega herkistyy muistuttaessaan yksityiskohdasta: Monan, siis nyt suomalaisten lehtiin kuuluu Kvety, jota 1834 alkoi julkaista Josef Kajetàn Tyl, Tshekin kansallislaulun isä. Suomalaisittain Kvety asettuisi ehkä Kotilieden ja Kuvalehden välimaastoon, se on kotien perusperinteikäs yleislehti. Maalla säilytetään edelleen vuosikertoja seuraavien sukupolvien luettavaksi. "Kvety on kestänyt kumoukset ja miehitykset, ehkä se kestää vielä suomalaisetkin", huokaa nimetön. Ujoudelleen hänellä on selitys. "Samettikumousta seuranneen vuosikymmenen aikana on opittu että lehdet ja toimittajat siirtyvät omistajalta toisille kuin mustalaisen hevoset." Saksalaiset kilpailijoina Prahassa kustantajain liitto ei mielellään määrittele alan markkinajohtajaa: Monan rinnalla juuri Ringier CR ja Europress eli Hampurin Bauer Verlag ovat suhteellisen tasoissa. Unkarissa VNU Budapest Lapkiadon tuoteluetteloon kuuluvat sellaisetkin uudet suositut lehdet kuin Tina ja Bravo, joilla Europress kilpailee Monan kanssa Tshekissä. Unkarin ja Tshekin perinteisten naisten- ja harrastelehtien rinnalle VNU toi Belgiassa parisenkymmentä vuotta sitten synnytetyn juorulehden Storyn, jonka paikallisista muunnelmista tuli nopeasti menestys. Uusiin kuuluu laatulehti Beau Monde, Budapestissa myös Cosmopolitan. Budapestissa VNU hankki pari vuotta sitten suojiinsa talouden ja politiikan arvostetun viikkolehden Figyelön (Tarkkailija) oheisjulkaisuineen. Prahassa Strategie keskittyy markkinointiin ja mediaan. Slovakiassa Monalla on yhden lehden slovakinkielinen oma toimitus. Muuten Kvety ja
tshekinkieliset naistenlehdet kuuluvat myös slovakkikodin perinteisiin - kielihän
hallitaan. Slovakianunkarilaiset taas luonnollisesti hankkivat Budapestin lehtiä. Sama
pätee romanianunkarilaisiin. VNU:a ja SanomaWSOY:n Itä-Euroopan kauppaa kommentoitaessa toistuu ajatus lisäostojen mahdollisuudesta. Kannattavuusveikkaukset viittaavat kahtaalle: maksukykyinen vähemmistö etsii yhä uusinta uutta, kun taas lukijoiden valtaosa osoittaa peruskonservatiivisen luontonsa palaamalla vanhoihin koettuihin nimikkeisiin. Jaakko Rauramo tähdentää uuden firman keskittyvän aikakauslehtiin, mutta Helsingissä on tieto ja taito hallita kaikki välineet. Hän toivoo firman oikealla hetkellä toimivan oikealla tavalla, kun Keski-Euroopan mediakentässä tapahtuu muutoksia. Toistuvasti hän muistuttaa lehtien jakelukokemuksesta. Tässä hankkeessa Keski-Eurooppaa odottaa kova kisa. |