![]() |
|||||||||||||||||||||
Satama Interactiven tulevaisuuteen voinee luottaa Helsinki (Journalisti 20-2000 - Arto Suninen) Ensin on usko, sitten tulee panostus. Peliteorian mukaan velkarahalla panostavalle käy suurella todennäköisyydellä huonosti. Koska harva ihminen voi satsata suoraan liiketoimintaan, on se tehtävä osakkeiden kautta. Näin tapahtuikin monelle teknologiahuumassa. Nyt on osa tehnyt voittoa, osa tappiota. Monet kuitenkin uskovat yhä. Eräs panostuksen kohteista oli, ja on Talentumin tytäryhtiö Satama Interactive. Nyt kun Talentumin suurten omistajien keskuudessa leviää skeptisyys Sataman tulevaan menestykseen, niin vähäisemmätkin sijoittajat ja sivulliset ovat asettaneet kysymyksen: riittävätkö Sataman rahat ? Seuraavassa kysymykseen pyritään perustelemaan vastaus, joka on kyllä. Tappiot pienenemässä Perinteisillä liiketalouden luvuilla Satama on lähes normaali yritys. Osa tunnusluvuista on huonoja, toiset taas erittäin hyviä. Lukuja tulkittaessa on pidettävä mielessä, että aloitus vaatii aina satsauksen. Tuottoja ei voi tulla ilman sitä. Sataman kasvu on huikeaa, sekä prosentteina että markkoina. Tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana konserni sai kasaan 138 prosenttia enemmän liikevaihtoa kuin vastaavalla kaudella viime vuonna. Vielä nopeammin lisääntyi henkilöstön määrä. Satamalaisia oli syyskuun lopussa jo 401. Liikevaihdosta kansainvälisen toiminnan osuus kasvaa koko ajan. Tämän vuoden kolmannella neljänneksellä se oli jo 46 prosenttia. Tarkastelukaudelle Satama-konserni teki vielä selvästi tappiota. Liikevoitto oli miinuksella yli 71 miljoonaa markkaa. Miinuksen kasaantuminen kuitenkin selvästi hidastui alkuvuodesta. Tappiollisuus ei syventynyt rahoituskuluista kuin kymmenisen miljoonaa markkaa. Viimeiselle tuloslaskelmaan tappiota kirjaantui lähes 82 miljoonaa markkaa. Satama Suomi toimi plussalla. Suurimmaksi tappiontekijäksi nimetään Satama USA. Tuottavuus surkea Periaatteessa Satama-konsernilla on vain yksi huoli. Henkilöstö ei tee riittävästi arvonlisäystä (jalostusarvoa). Palkkoihin ja henkilösivukuluihin konserni käytti 98 miljoonaa markkaa. Tällä panoksella saatiin aikaan vain 49 miljoonaa markkaa jaettavaa arvonlisäystä. Eli henkilöstö riisti ankarasti pääomia. Oheisen taulukon tunnusluku "Työn hyötysuhde" kertoo yhden henkilöstömarkan tuottanee 50 penniä. Suhde on sama mitä se oli HKL:llä ennen kuin se yhtiöitettiin. Julkisessa liikenteessä matkustaja maksoi puolet ja veroilla rahoitettiin puolet. Sataman osalta rahoittaja on sijoittaja. Tilanne muuttuu, jos konserni pysyy lupauksessaan saavuttaa kaikkien ulkomaisten tytäryhtiöiden kohdalla 18 kuukauden aikana kriittinen piste (break even point). Silloin pääomien syöminen loppuu. Jos ajatellaan Sataman arvoa markkinoilla, sen toimialaa ja henkilöstöä, niin yhtiö on auttamatta yliarvostettu. Mennee todella pitkä aika, ennen kuin tulevaisuuden tuotto-odotukset toteutuvat. Niihin päästäisiin vain korkealla tuottavuudella ja vahvalla kassavirralla. Työn tuottavuuden pitäisi kuusinkertaistua, jotta Satama olisi tällä hetkellä hyvien teknologiayritysten kanssa samalla viivalla. Samaan päästäisiin laskennallisesti alentamalla palkat yhteen kuudesosaan nykyisestä. Omat pääomat riittävät Voitot ja tappiot kiertävät aina taseeseen. Ne joko kasvattavat tai syövät omia pääomia. Niiden loppuminen johtaa akuuttiin tai krooniseen konkurssiin. Professorien kehittämät konkurssin ennustamisen tunnusluvut eivät Satamalle huonoa lupaa, melkein päinvastoin. Satama-konsernilla on rahankeräämisen jälkeen erittäin vahva tase. Alkuvuoden tappion jälkeen omia pääomia sieltä löytyy vieläkin 302 miljoonaa markkaa. Tämän vuoden kolmen neljänneksen meininki voisi suoraan ajateltuna jatkua ainakin kolme vuotta. Käytännössä vähintään viisi vuotta. Sataman taseen vakavaraisuus oli syyskuun lopussa huikeasti yli 80 prosenttia. Taseen varoista suurin osa oli käytetty rahoitusomaisuuteen. Sen suhde lyhytaikaiseen vieraaseen pääomaan oli suuri. Siksi maksuvalmiuden luku, quick ratio, oli korkealla. Normaalisti 2,96:den QR ennakoi investointeja. Satama tarvitsee rahojaan kasvun vaatimaan käyttöpääomaan. Strategiana suurasiakkaat Osavuosikatsauksessa Satama kertoo mielellään asiakasyrityksistään. Ne ovat suuria, tunnettuja, ja monesti omilla markkinoillaan johtajia. Konsernia on selvästi ilahduttanut myös Punaisen Ristin nettisivuista saatu palkinto. Sataman huonoksi muodostunut maine on kirkastumassa. Tuntuu siltä, että Satama on hakemassa paikkaa suurten tuottajien ja loppukuluttajien välistä. Sitä on tietotekniikan aikakaudella yrittänyt moni muukin. Tehtävässä harva on onnistunut. Osa epäonnistuneista ei ole toipunut koskaan. Siksi ei pitäisi lähteä toitottamaan omaa erinomaisuuttaan ennen kuin se on todistettu. Konsernin nettisivulla tulee heti vastaan viesti "Satama knows how people think,
feel, react". Se on vale. Yhä harvempi enää pärjää siinä teknologian
sävyttämässä postmodernistisessa maailmassa, jota Satama hämmentää.
|