|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
Kauppakaari kasvoi ja kannatti Helsinki (Kirjatyö
1999 - Arto Suninen) Kauppakaari Oyj:n, emon, toiminta eteni viime vuonna rivakasti
liikevaihdolla mitattuna, vaikka konsernissa muutoin tapahtui suuria asioita. Kauppakaari
luopui nimittäin matkatoimistostaan, Matkapiste Oy:stä. Sen tilalle Kauppakaari kokosi
uusia tytäryhtiöitä graafiselta toimialalta hankkimalla omistukseensa reproja. Niistä
muodostettiin pre-mediatoimiala, johon kuuluivat Reprostudio & Heku Oy, Offset-Kopio
Oy ja Oy Lito-Scan Ab. Emon liikevaihto nousi Vaikka järjestelyistä johtuen koko konsernin liikevaihto aleni yli 140 miljoonaa markkaa, niin Kauppakaari Oyj vain porskutti eteenpäin. Sen liikevaihto oli päättyneeltä vuodelta yli 105 miljoonaa markkaa ja se kasvoi 24 prosentilla. Kustannus- ja koulutustoiminta toi emolle 55 miljoonaa liikevaihtomarkkaa. Emossa olevat Multiprintin painot ja pikapainot tekivät liikevaihtoa 52 miljoonan markan edestä. Kustantamisessa Kauppakaarella on kolme osa-aluetta: juridinen kirjallisuus, yrityskirjallisuus ja tietotekninen kirjallisuus. Tavoitteena yhtiöllä on kasvaa valituilla alueilla Suomen johtavaksi ammattikirjallisuuden kustantajaksi. Kustantamiaan tuotteita Kauppakaari voi tarjota asiakkailleen kirjoina, lehtinä, CD-ROM-levykkeinä ja internetin kautta. Kustannustoimintaa Kauppakaari lisäsi hankkimalla Conaltro Oy:n osakkeet. Niiden mukana tuli tuotenimi Compus. Konserniin ostettiin myös 80 prosenttia Suomen ATK-kustannus Oy:stä. Kauppakaari ulotti juridisen kustantamisen Viroon ja Ruotsiin. Näissä maissa toimivat tytäryritykset Juura AS ja Iustus Förlag AB. Juridisen kustantamisen ollessa Kauppakaaressa vankkaa, sopii tähän yhteyteen myös siihen liittyvä koulutus. Aputoiminimellä Lakimiesliiton Koulutus yhtiö järjesti viime vuonna 78 tilaisuutta. Niihin osallistui 2.440 henkilöä.
Liikevaihdon kasvu emoyhtiön osalta rasitti hivenen käyttökatetta. Käytännössä kaikki kuluerät nousivat suhteessa liikevaihtoa enemmän. Tästäkin syystä erinomainen käyttökateprosentti 26, putosi edelleenkin hyvään 21 prosenttiin. Myös Kauppakaaren poistot olivat nousussa. Niitä tehtiin yli yhdeksällä miljoonalla markalla. Seurauksena oli liikevoittomarkkojen väheneminen vuotta aiemmasta. Toisaalta emoyhtiö on sen verran vauras, että rahoitustuotot paikkasivat tilannetta. Tuottoja tuli varsinkin tytäryhtiöiltä osinkoina. Rahoitus olisi kasvattanut voittoa entisestään, ellei sijoituksista olisi tarvinnut tehdä kahden ja puolen miljoonan markan arvonalennusta. Konsernin rakennejärjestelyt johtivat emossa siihen, että se joutui antamaan konserniavustuksia melkein viiden miljoonana markan edestä. Toisaalta Kauppakaaari Oyj myös sai niitä yli kahdeksan miljoonaa markkaa, jolloin satunnaiset tuotot lihottivat tulosta noin neljä miljoonaa markkaa. Kuuden miljoonan markan verojen jälkeen yhtiön tuloslaskelman viimeiselle riville
jäi 15 miljoonaa markkaa. Ostot rasittivat tasetta Kauppakaari Oyj investoi kokoonsa nähden hurjasti viime vuonna. Osakkeita ostettiin yli 12 miljoonan markan arvosta ja muuta käyttöomaisuutta saman verran. Näistä johtuen viime vuoden tuottava ja kannattava toiminta ei lisännyt vakavaraisuutta tai parantanut maksuvalmiutta. Kuitenkaan mittavat panostukset eivät lukuja juuri heikentäneet. Tämä kielii siitä, että rahat saatiin omasta takaa, eikä velkaa juuri tarvittu. Tämä on toisaalta hyvä, sillä yhtiön velkojen suhde liikevaihtoon oli 50 prosenttia. Kun Kauppakaaren tulorahoitus on näinkin vahva ja investoinnit tehty, niin tulevaisuus lupaa hyvää. Sitä varjostaa ulkoisten suhdanteiden lisäksi työvoimapula. Erityisesti Multiprint kokee ongelmaksi "ideoivien ja visuaalisten osaajien puutteen, vaikka sekä tarpeita ja haluja löytyy markkinoijilta ja tekniikka on toimivaa ja valmiina". Kauppakaari Oy (emo)
|