|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
Marieberg valtaa Itämeren aluetta Helsinki (Kirjatyö 1998 - Arto Suninen) Mariebergin vuosikertomus vuodelta 1997 kertoo heti siitä, mihin konserni pyrkii. Tavoitteena on suuren markkinaosuuden nappaaminen Itämeren altaan reunamaissa. Tältä alueelta oli vuoden lopussa Mariebergin hallussa levikillä mitaten 10 prosenttia. Mainosmarkkinoista konserni hallitsi 6 prosentin siivua. Mariebergin visiossa on olla alueella suurin vuonna 2002. Itämeren alue tarkoittaa konsernin näkökulmasta Pohjoismaita, Balttiaa, Puolaa ja Pietarin ympäristöä. Mariebergin kartalla Viro oli vielä vuosikertomuksessa merkitsemätön reviiri. Sinne iskettiin jo tämän vuoden alkupuoliskolla. Suomen kohdalla Tampere on merkitty vallatuksi. Jos konsernin vuosikertomuksen lukee hätäisesti, saa sen kuvan kuin Alma Media olisi jo Mariebergin tytäryhtiö. Toistaiseksi se muodostaa kuitenkin vähemmistön. Tällä perusteella Mariebergin tuloksessa on Alma Median osuus 69 miljoonaa kruunua eli reilu 48 miljoonaa markkaa. Alma Media on ujutettu myös sujuvasti Mariebergin organisaatiokaavion kansainväliseen liiketoimintaryhmään.
Mariebergin rakenne jakaantuu kolmeen osaan: ruotsalaiset lehdet, kansainvälinen toiminta ja uudet mediat. Suurimmmista lehdistä teki Dagens Nyheter liikevoittoa 210 miljoonaa markkaa ja Sydsvenska Dagbladet 106 miljoonaa markkaa. Iltapäivälehti Expressen jatkoi tappion tekemistä viime vuonnakin, silloin 69 miljoonan markan edestä. Myös Kvällsposten teki pienen tappion, 2 miljoonaa markkaa, mutta tappioputki on jatkunut ainakin kolme vuotta. Uudet Mediat oli sekin tappiolla 37 miljoonaa markkaa. Uusista Medioista varsinkin
Marieberg Interactive odottaa nopeata kasvua. Viime vuonna Ruotsissa käytiin
internet-kauppaa miljardilla kruunulla. Vuonna 2002 määrän arvioidaan olevan 30
miljardia kruunua. Myyntivoittoa 900 miljoonaa kruunua Viime vuonna Mariebergin liikevaihto putosi rajusti. Tämä oli seurausta pakkauksia tekevän Dunin poistumisesta konsernista. Mariebergin omistusosuudeksi jäi edelleen 50 prosenttia. Dunin puolikkaan myynnistä kirjattiin 900 miljoonan kruunun myyntivoitto. Ilman sitä koko konsernin tulos olisi ollut pahasti kuralla edelleenkin. Dunia ollaan viemässä pörssiin. Sieltä Mariebergilla ei ole viime vuosilta hyvää kokemusta, sillä osakkeen kurssi on rypenyt pohjamudissa. Vuonna 1997 Marieberg teki yli 3 miljardin markan liikevaihdolla kuitenkin kelpo käyttökatteen. Se oli prosentteina liikevaihdosta peräti 19. Parannusta edelliseen vuoteen tuli selvästi. Myyntivoiton ryydittämä liikevoitto riitti reilusti poistojen tekemiseen. Niitä oli vaivaiset 199 miljoonaa markkaa, joka on erittäin vähän. Investointeja ei siten juurikaan olla tehty. Rahoituskuluissakin näkyy Duni-kaupan jäljet. Viime vuonna rahoitustuotot ylittivät vastaavat kulut. Vuonna 1996 tilanne oli päinvastoin. Korkoihin hupeni silloin 171 miljoonaa markkaa. Verot haukkasivat viime vuoden voitosta 223 miljoonaa markkaa. Edellisten vuosien heikot tulokset näkyvät siinä, että vuonna 1996 konserni sai veroista palautuksia ja vuoden 1995 verot olivat toiminnan laajuuteen nähden pienet, vain 122 miljoonaa markkaa.
Mariebergin tuottavuudessa ei ole kehumista. Kun näinkin suurella konsernilla työn hyötysuhteeksi tulee 1,37, niin sopii kysyä mihin on kadonnut suuruuden etu. Vuonna 1996 tämän tunnusluvun arvo oli vieläkin heikompi, 1,25. Todellisuudessa luvut voivat olla hieman parempia tai heikompia. Marieberg tekee bruttokatteellisen tuloslaskelman, eikä kerro vuokria. Tässä niiden on arvioitu olevan suhteessa samat kuin suomalaisessa viestintäteollisuudessa. Dunin poistuminen ja muukin tehostaminen pudotti konsernin henkilöstön lukumäärää 4749 henkeä. Tasettaan konserni kohensi. Vakavaraisuus nousi 46 prosentista 68:aan. Kuitenkin velkojen suhde kohosi parilla prosenttiyksiköllä, päätyen 64 prosenttiin. Maksuvalmius Mariebergillä oli melkoisen heikko, vain 0,54. Investointinsa Marieberg teki lähinnä pitkäaikaisiin sijoituksiin. Niiden määrä taseessa oli vuoden lopussa melkein 1,8 miljardia markkaa. Vuonna 1996 summa oli 635 miljoonaa markkaa. Suomalaisesta tilinpäätöksestä Maribergin vuosikertomus poikkeaa hyvin vähän. Eroa on ainakin siinä, että konserni ilmoittaa henkilöstönsä sukupuolijakauman. Naisten osuus oli viime vuonna 33 prosenttia, vuotta aiemmin 39 prosenttia. Tämän pidemälle tasa-arvo ei näytä ulottuvan. Mariebergin hallitukseen on noussut vain yksi nainen. Hän edustaa Journalistikerhoa. Bonnierien suku on vahvemmin esillä. Hallituksessa heitä on kolme kymmenestä. Sijaisedustajissa on Bonniereitä neljä seitsemästä. Bonnierien ote Suomeen on toteutunut muutakin kuin Alma Median kautta, kun he hankkivat Tammen ja Kirjayhtymän sekä muutaman kirjakerhon. Kiihtyneessä taistelussa Itämeren mediaherruudesta Bonnierien visio koki kovan kolauksen erkkolaisen imperiumin vastaiskussa. Nähtäväksi jää miten Mariebergin tase tulee taistelut kestämään.
*arvio |