logo.gif (21112 bytes)

Etusivu



Keski-Pohjanmaan kirjapainon
juhlavuosi toi markkoja

Helsinki (Kirjatyö 1998 - Arto Suninen) Kokkolassa päämajaansa pitävä Keski-Pohjanmaan Kirjapainon päälehti Keskipohjanmaa vietti viime vuonna 80-vuotisjuhlaansa. Konsernin väki jalkautettiin yleisön pariin. Tuloksena syntyi yhteyksiä yli 20 000 ihmiseen. Lehdestä julkaistiin myös 22 kuntanumeroa. Jalkauttaminen tuotti samalla kuvitusaineiston viime vuodesta kertovaan kertomukseen. Niistä näkee saman asian, josta vuosikertomus mainitsee, lukijoista ja juhliin osallistuneista on hyvin suuri osa nuoria. Jalkauttamisesta oli päätoimittaja Lassi Jaakkolalle jäänyt päällimmäiseksi kuva vahvistuvasta itsetunnosta ja tulevaisuudenuskosta.

Saman kuvan saa vuosikertomuksen perusteella Keski-Pohjanmaan Kirjapaino -konsernin taloudesta. Parannettavaa on, mutta suunta ja ennen kaikkea tyyli on viemässä ylöspäin.


Kaikki yhtiöt voitolla

Tehdäkseen runsaan sadan miljoonan markan liikevaihdon tarvitsee konserni melkoisen joukon yhtiöitä. Emoyhtiönä toimii Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oy. Sen liikevaihto oli viime vuonna 73 miljoonaa markkaa. Emossa ovat mukana Keskipohjanmaa-lehti sekä Graafinen Palvelukeskus, KP Paino. Lehden ilmoitusmyynti ylitti odotukset, kun kasvua tuli yli kymmenen prosenttia. Levikki polki kuitenkin paikallaan, hieman vajaassa 30.000 kappaleessa.

KP Painon ulkoinen myynti ilman veroja oli yli 18 miljoonaa markkaa. Painoon hankittiin uusi 2-värikone kirjelomakkeita, -kuoria ja kaksiväriesitteitä varten.

Emon tytäryhtiöitä olivat Kalajokilaakson Kirjapaino Oy, Perhonjokilaakson Kirjapaino Oy, Kokkola-lehti Oy, DT Press Oy, Oy CreaMedia AB ja Kokkolan Jakelu Oy. Kaikki tytäryhtiöt tekivät tilikaudella voittoa.

Kalajokilaakson Kirjapaino Oy:n voitto oli 1,4 miljoonaa markkaa. Kalajokilaakso-lehti täytti 70 vuotta. Se ilmestyy viidesti viikossa. Keskiviikkoisin toteutetaan suurjakelu, jossa levikki on yli 32.000 kappaletta. Tällä tytäryhtiöllä on oma KL-Paino, jossa investoitiin myöskin 2-väripainokoneeseen. Muut investoinnit menivät jälkikäsittelyn koneisiin ja laitteisiin.

Kalajokilaakson Kirjapaino Oy hakee menestystä laadulla. Yhtiön mukaan on turha puhua laadusta, ellei puhu ihmisistä sen takana. Yrityksen 50 työntekijää ovat kertomuksen mukaan vaikuttaneet kukin osaltaan tuotteiden laatuun ja yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyteen ja menestykseen.

Perhonjokilaakson Kirjapaino Oy pääsi voitollaan hieman nollan paremmalle puolelle. Markkoja jäi viimeiselle riville parisen tuhatta. Perhonjokilaakso-lehden kehutaan ilmestyvän alueella, joka on suomalaista maaseutua parhaimmillaan. Todisteena tästä esitetään Kaustinen. Siellä on vuosikertomuksen mukaan hevosia asukasta kohden enemmän kuin missään muualla Suomessa.

Sattumaa tai ei, kuitenkin Kokkola-lehdelläkin oli merkkivuosi, kun se täytti sata vuotta. Nykyään lehti ilmestyy kaupunkilehtenä kerran viikossa. Lehden levikistä peräti viisi prosenttia menee jakelualueen ulkopuolle ulkomaita myöten. Kokkola-lehti Oy:n voitto oli joitain satoja markkoja.

Viime vuonna konserni hankki omistukseensa jo omistamansa puolikkaan lisäksi loput DT Press Oy:n osakkeista. DT Press toi konserniin uuden tekniikan tuntua. Yhtiö on erikoistunut digitaaliseen kuvankäsittelyyn ja repropalveluihin. Tämän yhtiön voitto oli neljännesmiljoona markkaa.

Konserniin mahtuu mukaan mainostoimistokin, Oy CreaMedia Ab. Se tekee ja suunnittelee esitteitä, yritysgrafiikkaa, pakkauksia ja kampanjoita. Töitä tehtiin viime vuonna monelle tunnetulle yritykselle ja yhteisölle. Tässä mainittakoon Sun Ice -jäätelöpakkaukset. Työllään CreaMedia teki lähes 250.000 markan voiton.

Osoitteetonta suoramainontaa jakaa Kokkolan Jakelu Oy. Se on mukana Suoramainonta Oy:n valtakunnallisessa jakeluketjussa. Yhtiöllä on noin 50 osa-aikaista jakajaa. Tappiota ei tämäkään yhtiö näyttänyt. Viimeiselle riville jäi melkein 500 markkaa.

Yksi miinusmerkki vuosikertomuksesta löytyy. Se tulee osakkuusyhtiöstä, joka on Keski-Pohjanmaan Viestintäyhtymä Oy. Siitä emo omistaa 49,9 prosenttia. Tämän yhtiön tappio oli 3,5 miljoonaa markkaa. Tätä kautta Keski-Pohjanmaan Kirjapainolla on jalka oven raossa tv-maailmaan. Viestintäyhtymässä on aputoiminimenä TV Press Finland. Se on tehnyt hommia mm. Ruutulipulle ja Eurosportille.


Henkilöstö lisääntyi

Vain yksi konsernin talouden tunnusluvuista meni hieman heikompaan suuntaan. Se oli maksuvalmius. Tätä osoittava QR aleni 0,51:stä 0,48:aan. Muutos johtunee investointien rahoituksesta.

Investoinnit eivät johtaneet lisävelkaantumiseen. Vakavaraisuus nousi seitsemällä prosenttiyksiköllä, päätyen 35 prosenttiin. Samalla velkojen suhde liikevaihtoon aleni selvästi. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että ainakin osa investoinneista tehtiin leasingilla.

Työntäyteiset ajat lisäsivät henkilöstön määrää kuudella hengellä. Henkilöstön panos näkyy nousseessa työn hyötysuhteessa, joka lähentelee jo suurempienkin yhtiöiden lukuja.

Niin lähentelee käyttökateprosenttikin. Se kohosi lähes 17 prosenttiin, kun vuotta aikaisemmin jäätiin 14:ta.

Korot söivät tulosta kolmen miljoonan markan edestä, ja parisen miljoonaa markkaa humpsahti satunnaisiin kuluihin. Kun verottajakin kävi kahmaisemassa reilun miljoonan jäi tilikauden voitoksi 6,6 miljoonaa markkaa.

Eikä Keski-Pohjanmaan hallitus heittäytynyt ahneeksi. Se ehdotti osingonjakoon 1,2 miljoonaa markkaa, jolloin loput voitosta jäi tasetta vahvistamaan.

Keski-Pohjanmaan Kirjapaino (konserni)

     1996    1997
Liikevaihto (mmk)        95,5     104,8
Käyttökate (%)        14,0       16,8
Nettorahoituskulut (mmk)          4,4         3,3
Tilikauden voitto (mmk)          3,7         6,6
Quick ratio          0,51         0,48
Vakavaraisuusaste (%)        27       35
Velat / liikevaihto (%)        77       63
Työn hyötysuhde          1,32         1,42
Henkilöstö      218     224