|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
Helsinki Media kovassa kasvussaHelsinki (Kirjatyö 1997 - Arto Suninen) Kai kaikki mitä Sanoma Osakeyhtiön osakkuusyhtiössä, Helsinki Mediassa tehtiin, meni viime vuonna vuosikertomuksen mukaan hyvin. Hallituksen toimintakertomuksen runsaista esityksistä ainoa aleneva kehitys on korollisen vieraan pääoman, eli velan määrässä. Helsinki Median vuosikertomus kertoo konsernista samalla tavalla kuin sen tähänastiset päätuotteet, lehdet. Vuosikertomuksen lukeminen on kuin lehden selaamista. Eri liiketoimintayksiköt on esitetty samoin keinoin kuin yksittäiset jutut aikausilehdissä, kuvitus, teksti ja taitto tuovat mieleen lehden. Tästäkin syystä Helsinki Median antamat tiedot hahmottuvat lukijalle selkeinä ja kiinnostavina. Jopa kertomuksen kansi on tehty uutismuotoon. Siinä kerrotaan, että valtakunnallinen tv-toimilupa myönnettiin Ruutuneloselle, joka ei ole edes tytäryhtiö, vaan osakkuusyhtiö sekin.
Helsinki Media -konserni muodostui viime vuonna siten, että siihen kuuluivat emona Helsinki Media Company Oy ja tytäryhtiöinä Startel Oy, Sanomalehtien Ilmoitustoimisto Oy (SITA), Helsinki Televisio Oy (HTV) ja Suomen Paikallis-TV Kanavat Oy. Lisäksi konserniin kuului ulkomaisia tytäryhtiöitä Ruotsissa ja Norjassa. Konserni on kuitenkin organisoitu liiketoimintayksiköihin, joihin liittyvät tukitoiminnot (hallinto ja suunnittelu), yhteiset toiminnot (ilmoitusmarkkinointi ja palvelut). Toimitusjohtaja Tapio Kalliojan alaisuudessa on teknologia. Liiketoimintayksiköitä Helsinki Media konsernissa on kuusi. Ensimmäinen niistä on Kustannusyksikkö 1. Se on keskittynyt naisten- ja perhelehtiin. Yksikön myyntituotot olivat 238 miljoonaa markkaa ja tulosta kuvataan sanalla "hyvä". Yksikön lehdistä suurin oli et-lehti. Sen levikki on käsittämättömän suuri, yli 240.000 kappaletta. Et-lehden levikki alkaa saavuttaa jo alenevalevikkisen Aku Ankan lukuja. Toinen yksikön suurista lehdistä oli Kodin Kuvalehti. Sen levikki oli yli 176.000 kappaletta. Ruotsalaisen tytäryhtiön julkaisema, et-lehteä vastaava, Sköna Dagar lisäsi levikkinsä 60.000 kappaleeseen. Kustannusyksikkö 2 tekee harraste- ja elämäntapalehtiä 104 miljoonan markan myynnin edestä. Tämän yksikön tulosta arvioidaan sanalla "voitollinen". Suurin yksikön lehdistä oli Suuri Käsityölehti, alenevalta levikiltään 115.000 kappaletta. Glorian, joka on naisten johtava merkkituotelehti, kannattavuuden kerrotaan parantuneen merkittävästi. Yksikön lehtiin lukeutuu myös Tiede 2000, joka on avannut omat internet-sivunsa viime vuonna. Kolmas liiketoimintayksikkö tekee erikoislehtiä. Niistä tuli myyntiä 177 miljoonaa markkaa. Tulos oli "hyvä". Enin osa erikoislehdistä on tietokonelehtiä, mutta mukana on myös yritysjulkaisuja. Viime vuonna yksikkö sai UPM-Kymmenen konsernilehden sopimuksen. Lehti julkaistaan viidellä eri kielellä yli 170.000 kappaleena. Yksikköön kuuluva Startel sai asiakkaakseen Meritan. Lisäksi Startel toi markkinoille Nokian 9000:een tehdyn taloustietopalvelun. Sarjakuvat ja kirjat tekevät neljännen yksikön. Sen tulos oli "erittäin hyvä", ja myyntiä kertyi 237 miljoonaa markkaa. Suurimman osan siitä teki Aku Ankka. Roope-setä oli nousussa, mutta Nalle Puh ja Maailman Vahvin Nalle levikeiltään laskussa. Myös tänä yksikön tuotteissa näkyy uuden teknologian vaikutus. Akulla on omat kotisivut. Lisäksi yksikön asema on suomenkielisissä CD-ROM-levyissä vahva. Myyntimarkoilla mitattuna suurin yksiköistä oli paino. Sen myynti oli 267 miljoonaa markkaa. Senkin tulosta kuvataan sanalla "hyvä". Tulosta sanotaan parantaneen koneiden poistojen pienenemisen. Sitä on varmaankin tehnyt sekin, että koneisiin liittyvän teknisen kehityksen vuoksi henkilömäärä on ollut aleneva. Painossa oli hommissa 273 henkilöä, 12 aikaisempaa vuotta vähemmän. Kuudes, ja jo nyt melkein suurin, yksikkö on televisiotoiminta. Sen kokonaistuotot olivat 255 miljoonaa markkaa ja toiminnan tulos "erittäin hyvä". Yksikön rakennetta muutettiin melko lailla viime vuonna, kun Ruutunelonen sai toimiluvan. Uudesta yhtiöstä Helsinki Media omistaa 42,5 prosenttia ja PTV 7,5 prosenttia. Loput omistajat ovat turkulainen TS-yhtymä, tanskalainen Egmont ja suomalaisten perustama VBH-Television. Helsinki Media oli tv-toiminnassa myös myyvänä puolena. Oslossa toimiva Jancon Kabel-TV meni hollantilaisten käsiin ja yli kymmenen prosentin osuus MTV:sta Aamulehti-yhtymälle.
Perinteisemmällä toiminnalla, kustantamalla, julkaisemalla ja painamalla, teki emoyhtiö Helsinki Media Company Oy viime vuonna lähes 900 miljoonan markan liikevaihdon. Kasvua edellisestä vuodesta tuli noin 85 miljoonaa markkaa. Kasvu ei tapahtunut hintoja polkemalla, sillä käyttökatemarkkoja jäi 89 miljoonaa markkaa, kun vuotta aikaisemmin niitä jäi 47 miljoonaa. Tämä merkitsi myös sitä, että käyttökateprosentti petrasi oleellisesti, nousten kuudesta prosentista kymmeneen. Emoyhtiön rahoitustilanne on erikoinen. Emo sai osinko-, korko- ja kurssituottoja noin 22 miljoonaa markkaa. Kun korko- ja muut rahoitusmenot olivat reilu kuusi miljoonaa markkaa, niin yhtiö toimi ikään kuin pankkina. Mahdolliseksi tämän tekivät lyhytaikaiset velat. Niitä oli vuoden lopussa yli 440 miljoonaa markkaa, mutta suurin osa niistä on tulkittavissa korottomiksi lainoiksi. Hallituksen toimintakertomuksen mukaan korolliset velat olivat alle 35 miljoonaa markkaa. Kuitenkaan yhtiöllä ei ollut lainkaan pitkäaikaista, yli vuoden, velkaa. Koska rahoitus vain paransi yhtiön tulosta, niin voitto ennen satunnaiseriä, varauksia ja veroja oli 62 miljoonaa markkaa. Sitä kasvattivat vielä satunnaiset tuotot, joita oli 74 miljoonaa markkaa. Niistä tuli 32 miljoonaa markkaa MTV:n osakkeiden myyntivoitosta ja 42 miljoonaa saadusta konserniavustuksesta. Satunnaisia kuluja tuli, kun yhtiö maksoi henkilöstörahastolle yli yhdeksän miljoonan markan voittopalkkion. Edellisenä vuonna voittopalkkio oli vajaat kolme miljoonaa markkaa. Myös tytäryhtiöt maksoivat osuuksia siten, että vuonna 1995 rahasto sai yhteensä 3,8 miljoonaa markkaa. Saman verran kerrotaan henkilöstön nostaneen kesällä 1996. Yhtiö teki hieman ylipoistoja ja maksoi vajaat 38 miljoonaa markkaa välittömiä veroja. Näiden jälkeen viimeiselle riville jäi 83 miljoonaa markkaa. Liikevaihtoakin enemmän paisui yhtiön tase. Sen loppusumma nousi 570 miljoonasta 728 miljoonaan markkaan. Nousu johtui rahoitusomaisuuden kasvusta. Sitä oli vuoden lopussa lähes 400 miljoonaa markkaa. Rahat tarvittaneen televisiotoimintaan. Rahoitusomaisuuden kasvu paransi myös maksuvalmiuden quick ratiota, joka nousi 0,9:ään. Vakavaraisuus emolla lähestyi 40 prosenttia, joka antaa tässä tapauksessa väärän kuvan. Tämä tapahtuu sen vuoksi, että korolliset velat tekevät taseen loppusummasta vain viitisen prosenttia. Henkilöstörahaston voittopalkkion nousua tukee työn hyötysuhteen kehittyminen. Se oli 1,32 vuonna 1995 ja jo 1,52 viime vuonna.
Helsinki Media -konsernin liikevaihto ylitti 1.131 miljoonaa markkaa. Kun emoon verrattuna lisäliikevaihto on tullut pääasissa televisiotoiminnasta, jota luonnehdittiin kannattavuudeltaan erittäin hyväksi, niin konsernin käyttökateprosentti oli selvästi emon vastaavaa parempi. Konsernin prosentti oli 14, myös siinä oli neljän prosenttiyksikön nousu. Konserni teki 77 miljoonan markan suunnitelman mukaiset poistot, joka kielii siitä, että viime vuosina investoinnit ovat menneet tytäryhtiöihin. Viime vuonna konsernin investoinnit olivat miinusmerkkiset, enemmän myytiin kuin ostettiin. Vuonna 1995 olivat nettoinvestoinnit vain 50 miljoonaa markkaa. Taseeltaan konserni on samaa kokoluokkaa kuin emonsa. Erot ovat lähinnä siinä, että rahat ja osakkeet ovat emolla, tytäryhtiöillä muu käyttöomaisuus. Taseen tunnusluvut, quick ratio ja vakavaraisuusprosentti, ovat hieman emon vastaavia lukuja parempia. Konsernilla on myös pitkäaikaista velkaa. Vuoden lopussa sitä löytyi 46 miljoonaa markkaa, eli neljä promillea liikevaihdosta. Suurimman omistajan, Sanoma Osakeyhtiön, tyyli viime vuosilta jakaa vähemmän osinkoja kuin voittopalkkioita henkilöstölle ei aivan ulotu Helsinki Mediaan. Tältä näyttää ainakin kahden viimeisen vuoden perusteella. Vuosina 1995 ja 1996 osinkojen määrä on ollut suunnilleen kaksinkertainen voittopalkkioihin verrattuna.
|