




|
4 - 5 | 9 7
Filmihullut psykoanalyysissä
Veijo Hietala
"Ihmisolentojen psyykkisen elämän hahmottaminen on tietysti taiteilijan
erityisaluetta. Hän oli jo tieteen ja tieteellisen psykologian
edelläkävijä." Näistä ylevistä sanoistaan huolimatta vuodelta 1907 Sigmund
Freud ei näyttänyt laskevan elokuvaa tuolloin sen paremmin kuin
myöhemminkään taiteen piiriin. Koko uransa aikana hän ei puhunut elokuvasta
juuri mitään. Tämä on sitäkin oudompaa, kun muistetaan, että
psykoanalyysistä on 60-luvulta lähtien tullut yksi elokuvateorian
keskeisistä suunnannäyttäjistä.
Muut taiteet toki kiinnostivat Freudia sitäkin enemmän, ja itse asiassa
taiteiden ja taiteilijoiden psykoanalyysi oli hänen teorioidensa merkittävä
sivujuonne, joka on muokannut keskeisesti käsitystä psykoanalyyttisestä
taiteentutkimuksesta myöhemmin. Miksi taiteet kiinnostivat Freudia
teoreettisesti? Äkkipäätään voisi arvella, että hän pyrki näin
yksinkertaisesti tavoittelemaan teorioilleen wieniläisen (ja muunkin)
älymystön arvonantoa - kuuluihan Freudin "piiriin" monia esteetikkoja ja
taiteentutkijoita tai -harrastajia. Luultavasti tavoitteet olivat kuitenkin
vieläkin suurellisemmat.
Psykoanalyysihan oli alkanut mielen häiriöiden teoriana ja tutkimuksena,
mutta vähitellen Freud pyrki kehittelemään siitä eräänlaista
kokonaisvaltaista kulttuuriteoriaa. Oletettavasti Freud arveli, että mikäli
hän onnistuu osoittamaan ajatustensa toimivuuden korkeimmin arvostettujen
kulttuurituotteiden analyysissä, myös hänen muut teoriansa hyväksytään
helpommin. Freudin Leonardo-, Dostojevski- ym. "taiteilijamuotokuvat"
saavuttivatkin mainetta, ja mahdollisesti osaltaan muokkasivat suotuisaa
maaperää psykoanalyysin aloittaessa maailmanvalloitustaan.
Myönnettäköön, että Freudilla oli kosketusta myös elokuvaan: hänen
tiedetään käyneen kerran elokuvissa - katsomassa länkkärin Amerikan
vierailullaan. Kaiken kukkuraksi Samuel Goldwyn tarjosi hänelle 100 000
dollaria konsulttiavusta historian suuria rakkauskertomuksia käsittelevään
elokuvaan. Freud torjui koko tarjouksen suoralta kädeltä, kieltäytyi
keskustelemasta Goldwynin kanssa, ja hänen sähkeensä tuottajalle kerrotaan
aiheuttaneen Amerikassa suuremman kohun kuin Unien tulkinnan
julkaiseminen.
Näin hän liittyi samalla siihen todella harvalukuiseen joukkoon, joka on
näyttänyt punaista valoa Hollywoodin rahasammolle.
Miksi psykoanalyysi?
Yksittäisiä psykoanalyyttisiä tutkielmia elokuvasta on sitten Freudin
päivien julkaistu jonkin verran. Pääasiassa on analysoity henkilöhahmoja tai
sitten - Freudin taiteilijatulkintojen tapaan - elokuvaa ohjaajansa
traumojen tai pakkomielteiden ilmentäjänä. Varsinainen psykoanalyyttinen
vallankumous elokuvan osalta tapahtui vasta 60-luvun lopulla, kun
ranskalaiset elokuvasemiootikot kiinnostuivat katsojan psyyken prosesseista
erityisesti Jacques Lacanin uuspsykoanalyyttisten näkemysten innoittamina.
Siinä missä freudilaista psykoanalyysiä oli innoittanut tekijän ja teoksen
suhde, huomio siirtyikin nyt teoksen ja katsojan suhteeseen. Tähän
painopistemuutokseen oli useitakin syitä: semiotiikka oli ensinnäkin
ajautunut jonkinlaiseen "kriisiin", kun merkkien merkitykset eivät
tuntuneetkaan niin yksiselitteisiltä kuin alkuinnostuksessa oli oletettu.
Toisin sanoen tarvittiin teoriaa, joka selittäisi merkityksen syntyä mielen
sisällä. Toisaalta 50-luvun vaikutusvaltainen auteur-teoria oli joutunut
melkoiseen ryöpytykseen marxilaisen ihmiskuvan vallatessa alaa 60-luvulla:
ihminen haluttiin nähdä ympäröivän yhteiskunnan tuotteena eikä yksilönä tai
omaperäisiä ajatuksia esittävänä taiteilijana. Niinpä perinteinen
freudilainen taiteilija-analyysi oli tavallaan pois laskuista.
Marxilaisuudella höystetty uuspsykoanalyysi sai elokuvateorioissa nopeasti
ideologisen painotuksen: kaupallinen elokuva nähtiin kapitalismia
palvelevana ideologisena mekanismina, jolla katsojia "värvättiin"
hallitsevaan ideologiaan. Vaikka tämäntyyppinen ideologinen painotus on
sittemmin melkoisesti hiipunut, 60- ja 70-luvuilla kehiteltiin (tai
uudelleenlöydettiin) monia teorioita, jotka auttavat selittämään elokuvan
lumoa vielä tänäkin päivänä.
Unta, hypnoosia, regressiota
Elokuvan katsomistilanne nimen omaan teatterin penkissä on kulttuurisesti
aika ainutlaatuinen kokemus. Katsoja pääsee pimeydestä käsin elämään
korvike-elämää, seuraamaan ("tirkistelemään") äärimmäisen läheltä
ventovieraiden ihmisten kaikkein intiimeimpejäkin puuhasteluja, jakamaan
näiden salaisimmatkin tuntemukset. Voyeurismia eli tirkistelytarvetta
pidetäänkin usein tärkeimpänä psykoanalyyttisenä selityksenä elokuvan
lumolle. Voyeurismi liitetään myös sadismiin, ja sitähän elokuva tarjoaa:
sadistista tyydytystä siitä, että voi hallita toista katseellaan tämän
huomaamatta. Toisaalta katsoja voi hallita myös koko elokuvan fiktiivistä
maailmaa, sillä valkokangas vie - etenkin Hollywood-perinteessä - meidät
aina parhaalle näköalapaikalle.
Siitä huolimatta elokuvakokemuksella on yhtäläisyyksiä myös moniin arjen
kokemuksiin kuten esimerkiksi uneen. Tämä havaittiin jo mykkäelokuvan
aikana, kun kriitikot huomasivat, että äkilliset paikanvaihdokset, ihmisten
yhtäkkiset katoamiset ja ilmestymiset muistuttavat unen ilmiöitä. Myös
elokuvateatterin olosuhteet edesauttavat uneen liitettyä regressiota eli
taantumaa: penkit ovat pehmeät ja valkokangas teatterin pimeydessä ainoa
ärsykelähde. Ranskalainen elokuvateoreetikko Christian Metz puhui
erityisestä "elokuvallisesta tilasta", joka ei ole aivan unta mutta hyvin
lähellä sitä. Todennäköisesti kysymys on pikemminkin hypnoosinkaltaisesta
tilasta, jossa katsoja antautuu vapaaehtoisesti todelta tuntuvan fantasian
vietäväksi. Mikäli hypnoosianalogia pitää paikkansa, elokuvan voimaa mielen
muokkaajana ei voi aliarvioida.
Joka tapauksessa elokuvallisessa tilassa mielen rationaalinen pintataso
antaa myöten ja katsojan alitajuiset prosessit tulevat mukaan. Sen
seurauksena elokuvakokemus muuttuu tavallaan yhdistelmäksi elokuvan omista
psyykkisistä kuvioista ja katsojan omista alitajuisista peloista, toiveista,
haluista ja fantasioita. Näin vierekkäin istuvat katsojat kokevat
tosiasiassa aivan eri elokuvan. Lopullinen kokemus voi olla terapeuttisen
vapauttava tai ahdistava, riippuen siitä, millaista materiaalia elokuva on
hämmentänyt katsojan alitajunnassa.
Elokuvahan on aina "elämää suurempi" jo senkin takia, että teatterin
penkistä käsin katsottuna esimerkiksi lähikuva ihmiskasvoista on
kirjaimellisesti jättiläismäinen, mikä varmasti on ollut osaltaa
vaikuttamassa tähtikulttiin. Elokuva tarjoaa meille - pienille lapsuuteen
taantuneille teatterin penkissä kyyhöttäjille - omien vanhempien kaltaisia
meitä paljon suurempia ja kauniimpia ihanne-egoja samastuttaviksi ja
palvottaviksi. Elokuvaa katsottaessa on käynnissä itse asiassa monentasoisia
ja -laisia psyyken prosesseja yhtä aikaa, ja tässä suhteessa on aika
hämmästyttävää, että Freudia ei katsomisessa tapahtuva "elokuvatyö" (vrt.
unityö) kiinnostanut. Tuo työ viime kädessä tekee kokemuksesta niin
ainutlaatuisen ja synnyttää "filmihulluutta". Hulluutta, josta tuskin kukaan
haluaa parantua. 
|